کد خبر: 237842
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

بررسی اجمالی هزینه‌های تجارت طی چند ماه گذشته به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که حمل‌ونقل دریایی و زمینی در دوران همه‌گیری کرونا به شدت افزایش یافته است؛ اتفاقی که می‌تواند برای ایران هم سکوی پرتاب باشد و هم دره‌ای برای سقوط. 

به گزارش «اخبار خودرو»،مبانی تجارت جهانی درحال تحول است. تغییراتی که همه‌گیری کرونا برای اقتصاد جهانی به همراه داشت و البته ایران نیز نمی‌تواند جدای از این رویه باشد. با بررسی اجمالی هزینه‌های تجارت طی چند ماه گذشته به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که حمل‌ونقل دریایی و زمینی در دوران همه‌گیری کرونا به شدت افزایش یافته است؛ اتفاقی که می‌تواند برای ایران هم سکوی پرتاب باشد و هم دره‌ای برای سقوط.
شاید بهتر باشد موضوع را با یک مثال ساده بررسی کنیم. فرض کنید یک تاجر مقیم ارمنستان قصد خرید و واردات تایرهای کشاورزی را به کشورش دارد. در ‌خوش‌بینانه‌ترین حالت اگر قصد واردات تایر از چین را داشته باشد، باید به ازای هر کانتینر که چیزی حدود 70حلقه تایر در آن جا می‌شود،7800دلار هزینه‌حمل تا بندرعباس بپردازد و مابقی راه را نیز از طریق حمل‌ونقل جاده ای طی کند تا کالای موردنظرش به ارمنستان برسد. همین محاسبات برای دیگر کشورهای همسایه مانند افغانستان،‌ عراق و ... نیز قابل‌تعمیم است.
بالارفتن سرسام آور هزینه‌های حمل‌ونقل زمینی و دریایی در دوران شیوع کرونا، ‌بیش‌ازپیش بر تجارت با همسایگان تاکید دارد تا از این طریق از بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها کاسته شود. همین موارد را می‌توان برای واردات کالا از چین و دیگر کشورها به ایران نیز متصور بود و به این باور رسید که سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر بر تولید می‌تواند ‌واردات کالا از خارج کشور را غیراقتصادی کند. درچنین شرایط خاصی دستگاه‌های متولی با تکیه بر اصول مورد تایید رئیس‌جمهور مبنی‌بر افزایش تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه، باید دست‌به کار شوند و با ایجاد جهش تولید، صنایع کشور به‌ویژه صنایع مرتبط با صنعت خودرو را به سمت بازارهای صادراتی منطقه سوق دهند. واضح است واردات کالای باکیفیت از ایران و جایگزین کردن آن با کالاهای مشابه چینی و اروپایی برای بسیاری از کشورهای همسایه ایران اقتصادی‌تر است و به‌راحتی می‌توان برای برخی کالاها در بازارهای منطقه جا باز کرد. آنچه امروز برای صنایع کشور مانند صنایع قطعه‌سازی، ‌تایرسازی و روانکارها ‌اهمیت بسزایی دارد، بررسی دقیق بازار کشورهای منطقه از نظر کالای موردنیاز برای صادرات گسترده است. در شرایط فعلی که مصرف‌کنندگان در تمام سطوح به دنبال کاهش هزینه‌هایشان هستند، به‌نظر می‌رسد تمرکز بخش صادراتی کشور بر کشف بازارهای صادراتی جدید و مجاب کردن تجار کشورهای مختلف برای جایگزین کردن ایران با کشورهای دوردست با هزینه‌های حمل‌ونقل بالا؛ راهکار مفیدی است که می‌تواند ایران را از کشوری واردکننده و مصرف‌محور به قطب صادرات منطقه تبدیل کند. اهمیت این موضوع آنجا به چشم خواهدآمد که درصورت انجام توافقات بین‌المللی‌، شرکت‌های بزرگ دنیا ترجیح خواهند داد بازار منطقه ما را از طریق تولید در کشوری مانند ایران تغذیه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =