آرامکو

شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) با سرمایه‌گذاری در بخش‌های پالایش، عمده‌فروشی و بازاریابی روانکارها و سوخت جت در لهستان قصد دارد حضور جهانی خود را در سطوح پایین‌دستی گسترش دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) با سرمایه‌گذاری در بخش‌های پالایش، عمده‌فروشی و بازاریابی روانکارها و سوخت جت در لهستان قصد دارد حضور جهانی خود را در سطوح پایین‌دستی گسترش دهد. آرامکو عربستان 30درصد سهام لوتوس آسفالت را با پرداخت ۲۸۹میلیون دلار خریداری کرد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قیر در اروپا به حساب می‌آید که مالک پالایشگاه نفت لوتوس در گدانسک، لهستان نیز به حساب می‌آید. همچنین آرامکو صددرصد سهام در تجارت عمده‌فروشی مرتبط با این شرکت و 50درصد سهم سرمایه‌گذاری مشترک بازاریابی سوخت جت با bp را در این قرارداد به‌دست خواهد آورد. تکمیل معامله منوط به تاییدیه‌های نظارتی ازجمله کمیسیون اروپا است. توافق با آرامکو نقطه عطفی برای اخذ مجوز قانونی پالایشگاه و خرده‌فروش سوخت لهستانی PKN Orlen برای خرید گروه لوتوس به‌منظور ساخت یک شرکت نفتی یکپارچه عمودی مستقر در گدانسک، لهستان است. مالکیت لوتوس ممکن است اواخر ژوئن یا اوایل جولای تکمیل شود. این سرمایه‌گذاری‌ها حضور آرامکو را در بخش پایین‌دستی اروپا گسترش می‌دهد و واردات روغن پایه آنها را به لهستان گسترش می‌دهد و البته با استراتژی PKN Orlen برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود همسو است. درصورت نهایی شدن خرید، پی‌کی‌ان اورلن براساس یک توافق بلندمدت، عرضه روغن پایه از آرامکوی عربستان را در سطح 200 تا 337 هزار بشکه در روز تضمین می‌کند. تخمین زده می‌شود پس از ادغام، تا 45درصد کل تقاضای نفت پایه کل گروه ORLEN در لهستان، لیتوانی و جمهوری چک را پوشش دهد. علاوه‌بر این سرمایه‌گذاری‌ها، آرامکوی عربستان سعودی یک یادداشت تفاهم با PKN Orlen و SABIC (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی جهان) برای کشف فرصت‌های مشترک در لهستان و سایر نقاط اروپای‌مرکزی و شرقی امضا کرده است. تفاهم‌نامه دیگری نیز توسط آرامکو و PKN Orlen امضا شده است که به بررسی فرصت‌های بالقوه برای تحقیق و توسعه تمرکز دارد. محمد القحطانی، معاون ارشد شرکت آرامکو عربستان سعودی گفت: «این خریدها باعث تنوع بخشیدن به سبد محصولات آرامکو در سراسر زنجیره ارزش هیدروکربنی ما ازجمله تمرکز بر مسیرهای مایعات به مواد شیمیایی خواهد شد. از دیگر مزایای این توافق می‌توان به اتصال به شبکه جهانی درحال گسترش پالایشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شیمیایی اشاره کرد زیرا این امکان را به‌ما می‌دهد محصولات خود را در بازارهای جدیدی عرضه کنیم. همچنین حجم عرضه روغن پایه را به صورت استراتژیک در مناطق مختلف جغرافیایی افزایش دهیم. اهداف تجاری ما برای نفت و مواد شیمیایی با PKN Orlen همسو است و ما در حال بررسی فرصت‌های بیشتری در بازار پتروشیمی اروپا و همچنین در R&D هستیم.»
دانیل اوبایتک، رئیس هیات‌مدیره PKN Orlen گفت: «این یک روز تاریخی برای صنعت انرژی لهستان به‌شمار می‌رود. تکمیل این ادغام فرصتی برای اطمینان از عرضه روغن پایه با کیفیت بالا از آرامکو به لهستان و یک مرحله کلیدی در ایجاد یک گروه چندکاربری قوی است که محصولات متنوع و قابل اعتمادی را به لهستان تحویل می‌دهند. چنین مشارکت‌های بین‌المللی برای ایجاد بزرگ‌ترین گروه چندکاربری در این بخش از اروپا ضروری هستند.» علاوه‌بر این، MOL Group به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو نفت و گاز اروپای‌شرقی و مرکزی که دفتر اصلی آن در شهر بوداپست مجارستان قرار دارد، مجموعه‌ای از قراردادها را با PKN Orlen و گروه لوتوس امضا کرد که براساس آن فروش و خرید چند عنصر اصلی از سبد محصولات و خدمات مصرف‌کننده را پوشش می‌دهد. بر این اساس گروه MOL 417 ایستگاه خدمات در لهستان ازجمله 270 سایت متعلق به شرکت لوتوس را با پوشش سراسری در این کشور و با پتانسیل رسیدن به سه جایگاه برتر در بازار خرده‌فروشی سوخت محلی خریداری کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =