911 کررا S کبریولت

این دو خودرو سقف متحرک نه‌از نظر کلاس و نه‌از نظر ابعاد و سن و سال در یک رده قرار نمی‌گیرند و صرفا به‌خاطر قیمت مشترک در این نوشتار با هم شاخ‌به‌شاخ شده‌اند. درادامه ضمن معرفی هر دو خودرو به‌مقایسه بخش‌های مختلفشان می‌پردازیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها اگر بدون محدودیت مالی، قصد خرید خودرو اسپرت با سقف متحرک را داشته باشید، پورشه دو گزینه با محدوده قیمتی مشترک برای فروش در نمایشگاه‌های سطح شهر دارد. پیدا کردن نمونه صفرکیلومتر یا بسیار کم‌کارکرد خودروهای اسپرت و لوکس در شرایط حاضر، کار بسیار دشواری بوده و اینگونه خودروها عملا دیگر نایاب به‌حساب می‌آیند و اگر موفق شدید یک دستگاه از آن‌ها را برای خرید پیدا کنید، باید آن را با قیمت نجومی بیش از 10 میلیاردتومان خریداری کنید که منطقی نیست. به‌هرحال اکنون به‌سراغ دو مدل پورشه اسپرت سقف متحرک مورد نظر می‌رویم که نمونه‌های کارکرده آن‌ها در محدوده هفت تا هشت میلیاردتومان به‌فروش می‌رسند. با وجود این‌که این قیمت‌ها هم به‌هیچ‌وجه منطقی نیستند، اما درکل شرایط قیمت بهتری نسبت به‌نمونه‌های صفرکیلومتر یا بسیار کم‌کارکرد دارند. گزینه اول پیش روی شما در این محدوده قیمت پورشه 718 باکستر نسخه S مدل 2017 بوده که قیمتی مشابه برادر بزرگ‌ترش یعنی پورشه 911 دارد. 911 مورد نظر نیز از نوع کررا S کبریولت بوده که مدل‌های 2012 و 2013 آن اکنون قیمتی مشترک با باکستر مورد نظر دارد. این دو خودرو سقف متحرک نه‌از نظر کلاس و نه‌از نظر ابعاد و سن و سال در یک رده قرار نمی‌گیرند و صرفا به‌خاطر قیمت مشترک در این نوشتار با هم شاخ‌به‌شاخ شده‌اند. درادامه ضمن معرفی هر دو خودرو به‌مقایسه بخش‌های مختلفشان می‌پردازیم.

باکستر نسخه ارزان‌تر 911
911 یکی از اصیل‌ترین و معروف‌ترین خودروهای موجود در جهان بوده که قدمت تولید آن به‌سال 1964 بازمی‌گردد. در طول 58 سال گذشته پورشه تولید این خودرو اسپرت را بی‌وقفه ادامه داده و اکنون شاهد عرضه نسل هفتم آن از سال 2019 هستیم. نسل اول 911 ابتدا تنها در نسخه کوپه رونمایی و عرضه شد و دو سال بعد یعنی در سال 1966 نسخه جدیدی از 911 با پسوند تارگا رونمایی شد که دارای سقف متحرک بود. از سال 1982 نیز شاهد عرضه این خودرو درکلاس خودروهای کانورتیبل بودیم. نسل اول 911 به‌تنهایی به‌مدت 25 سال روی خط‌تولید قرار گرفت و از این حیث بیشترین طول عمر را در میان تمام هفت نسل این خودرو دارد.
درنسل هفتم یا همان نسل فعلی نیز 911 دارای یک نسخه سقف ثابت به‌نام کوپه بوده و سه‌نسخه سقف متحرک با نام‌های تارگا، کانورتیبل و اسپیدستر دارد. لازم به‌ذکر است به‌نسخه کانورتیبل (خودرو دو درِ چهارنفره با سقف متحرک) این خودرو همچون بسیاری دیگر از کانورتیبل‌ها، کبریولت نیز گفته می‌شود.
در دهه 1990 میلادی کمپانی پورشه به‌دنبال ساخت یک خودرو کوچک‌تر از مدل 911 بود تا تنوع سبد محصولات خود را در بازار افزایش دهد. از این رو در سال 1996 باکستر به‌عنوان یک رودستر (خودرو دو درِ دو نفره با سقف متحرک) جمع‌وجور معرفی شد.
باکستر از نظر مشخصات فنی ضعیف‌تر از 911 بود و با ابعادی کوچکتر از آن دارای برچسب قیمت به‌مراتب پایین‌تر بود تا دوستداران محصولات پورشه که توان خرید 911 را ندارند، بتوانند با خرید باکستر لذت رانندگی با این خودرو جذاب آلمانی را تجربه کنند.
نسل اول باکستر هشت سال روی خط‌تولید قرار داشت و با فرا رسیدن سال 2004 جای خود را به‌نسل دوم داد. پس از معرفی نسل دوم باکستر، شاهد رونمایی از نسخه کوپه (با سقف ثابت) آن با نام کیمن بودیم و در سال 2016 نسل چهارم این رودستر کامپکت با نام جدید 718 باکستر عرضه شد که به‌عنوان نسل فعلی تولیدش همچنان ادامه دارد.

مقایسه پورشه 718 باکستر S با 911 کررا S کبریولت کارکرده در محدوده 7 میلیارد و 500 میلیون‌تومان

991 و 982 در ایران
از گذشته شاهد حضور مدل‌های کلاسیک پورشه 911 در ایران بودیم. اما اوج حضور این مدل در ایران به‌نسل ششم بازمی‌گردد. پیش از ممنوع شدن ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی در سال 2014، نسل ششم پورشه 911 در دو سال اول تولیدش توانست وارد بازار خودرویی ایران شود. هرکدام از نسل‌های پورشه 911 دارای یک کد سه‌رقمی اختصاصی بوده و 911 مورد نظر ما در این نوشتار که به‌نسل ششم این خودرو تعلق دارد با کد 991 شناخته می‌شود. همچنین 718 باکستر مورد نظر نیز در این نسل دارای کد اختصاصی بوده و با 982 شناخته می‌شود. 718 باکستر مورد نظر ما در این نوشتار متعلق به‌همین نسل فعلی است. نسلی که سرنوشتی مشابه 911 نسل ششم دارد. نسل چهارم باکستر به‌لطف بهره‌مندی از موتورهای کوچک مجهز به‌توربوشارژر در دو سال اول عرضه خود توانست وارد بازار کشورمان شود؛ اما درنهایت با بسته شدن درهای کمرگ به‌روی خودروهای وارداتی در سال 2018 مواجه شد. جالب است بدانید نسل دوم این رودستر جذاب به‌همراه کیمن پیش از ممنوعیت واردات خودروهای زیر 2500 سی‌سی در کشورمان عرضه شده‌اند؛ اما این بار در نسل جدیدتر دیگر خبری از کیمن در بازار ایران نبود.

یک کابین برای دو خودرو
طراحی نسل فعلی پورشه 911 به‌سال 2012 بازمی‌گردد؛ اما درحقیقت پایه و اساس آن به‌نخستین سال تولید 911 یعنی سال 1964 بازمی‌گردد. بسیاری از منتقدان معتقدند چهره پورشه 911 همان چهره 58 سال پیش بوده و در طول شش دهه گذشته جز به‌روزرسانی، تحول اساسی در آن رخ نداده است.
خودرو پورشه 356 نخستین خودرو تولیدی این کمپانی اشتوتگارتی بوده که به‌عنوان یک خودرو اسپرت لوکس در دهه 1940 میلادی تولید شده است. 356 با استفاده از خطوط گرد و منحنی شکل طراحی شده بود و چهره منحصر به‌فردی داشت. اکنون با وجود این‌که بیش از 70 سال از آن زمان می‌گذرد، اما پورشه همچنان بر این سبک طراحی در تمام مدل‌های خود تاکید کرده و پایه طراحی آن‌ها تقریبا به‌یک شکل است. البته باید گفت نسل فعلی باکستر کمتر از 911 به‌این اصل همیشگی پایبند بوده و کمی از خطوط گرد فاصله گرفته است. درنهایت انتخاب یک گزینه زیباتر از میان این دو خودرو اسپرت کار بسیار دشواری بوده؛ اما درنهایت باید اعتراف کرد که رأی به‌نفع 911 صادر می‌شود. در بخش کابین برخلاف نمای بیرونی، شاهد طراحی بسیار مشابهی هستیم و تشابه طراحی کابین 911 و 718 به‌قدری زیاد است که حتی اختلاف زمانی چهارساله میان طراحی آن‌ها را نمی‌توان حس کرد. کابین هر دو خودرو مورد نظر همان طراحی همیشگی پورشه را دارند و تمام ادوات داخلی این خودروها به‌صورت دایره طراحی شده و هارمونی خوبی بین ظاهر و کابین آن‌ها برقرار است. البته این هارمونی در خودرو 911 بیشتر است. کابین 911 برای نشستن چهار سرنشین (دو نفر ردیف جلو و دو نفر ردیف عقب) طراحی شده، اما با این حال بهتر است بگوییم 911 یک خودرو دو نفره است. چراکه محدودیت بسیار زیادی درفضای ردیف عقب این خودرو اسپرت حاکم بوده و عملا نمی‌توان سواری چهارنفره راحتی را با آن تجربه کرد. البته اگر صاحب دو فرزند کم‌سن و سال هستید، شاید بتوانید یک سواری هیجان‌انگیز خانوادگی را با 911 تجربه کنید. با این حال باکستر حتی همان دو نیمچه‌صندلی ردیف عقب را هم ندارد و کاملا یک خودرو دو نفره بوده که تنها دو صندلی درون کابین آن تعبیه شده است.

آپشن، پارامتر مهمی نیست!
در زمان خرید خودرو اسپرت، فهرست آپشن‌ها و امکانات رفاهی هرگز در اولویت خریداران نبوده و نیست. بنابراین انتظار زیادی از امکانات رفاهی در این دو مدل پورشه نیست. اما به‌هرحال می‌توان گفت پورشه 911 مورد نظر از امکاناتی همچون قابلیت تعویض دنده از روی فرمان، حافظه صندلی، پشت‌سری‌های فعال‌شونده، صندلی‌های اسپرت، گرمکن آینه‌ها، چراغ‌های جلو زنون، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، چرخش نور چراغ‌ها در پیچ‌ها، سنسور باران، سنسور پارک، سنسور کنترل باد چرخ‌ها، کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی، پرده‌ای، کروزکنترل و ... بهره می‌برد. سیستم صوتی Bose، قابلیت پخش تلویزیون، 10 بلندگو، قابلیت نصب سیستم صوتی Burmester با 12 بلندگو، کیت اگزوز، سیستم ورود بدون کلید، چراغ LED عقب، فرمان برقی GT اسپرت، چراغ‌های جلو PDLS، رینگ 18 تا 20 اینچی، صندلی اسپرت، سنسور جلو و عقب، دوربین عقب، گرمکن صندلی، سیستم خروج از خطوط، کیسه‌هوای سرنشینان، جانبی و مخصوص سر، کروزکنترل و ... هم بخشی از امکانات باکستر است.

مشخصات فنی، اولویت اول است
همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، برخلاف اکثر کلاس‌های خودرویی، در کلاس خودروهای اسپرت، فهرست امکانات رفاهی پارامتر تاثیرگذار و اصلی برای خرید خودرو نیست. اما چه‌ویژگی‌هایی در این کلاس خودرویی مورد توجه خریداران است؟ پاسخ این سوال کاملا مشخص است. خریداران خودروهای اسپرت پیش از هر چیزی به‌دنبال مشخصات فنی برتر هنگام انتخاب خودرو جدید خود هستند.
پورشه 911 کررا S کبریولت با وجود این‌که مثل 718 باکستر S از پرخوران توربوشارژر بهره‌مند نیست، اما به‌لطف بهره‌مندی از موتور بزرگ‌تر که دو سیلندر و 1.3 لیتر حجم موتور بیشتری دارد، توانسته 50 اسب‌بخار قدرت و 21 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر تولید کند. تا به‌اینجای کار همه‌چیز به‌نفع 911 است؛ اما 718 به‌دلیل ابعاد و موتور کوچک‌تر 100 کیلوگرم سبک‌تر از 911 بوده و همین امر سبب شده است شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن 0.1 سریع‌تر باشد. اما اگر قرار باشد مسابقه درگ را تا رسیدن به‌حداکثر سرعت ادامه دهید، بازنده خواهید بود؛ چراکه درون کابین 911 می‌توانید 14 کیلومتر برساعت سرعت بیشتر را تجربه کنید. در بخش مصرف سوخت نیز باید گفت 718 با مصرف 1.7 لیتر سوخت کمتر، شرایط بهتری دارد؛ اما باید پرسید برای چه‌کسی در این کلاس خودرویی مصرف سوخت اهمیت دارد؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =