بیرینگ

مشخصات بیرینگ ها یا یاتاقان ها از لحاظ نیرو متفاوت است چون یاتاقان ها از لحاظ نیروی وارده به دو دسته ی شعاعی و محوری تقسیم بندی می شوند

بیرینگ یا یاتاقان قطعاتی هستند که در خودروسازی، ماشین آلات صنعتی، تجهیزات پزشکی، هواپیما سازی و ... کاربرد گسترده ای دارند. این قطعات به عنوان تکیه گاه یا واسطه بر سر شفت ها و محورها نصب می شوند و حرکت دو قسمت را کنترل می‌کنند. روان و یکنواخت شدن حرکت و جلوگیری از اصطکاک یکی از وظایف اصلی بیرینگ‌ها می باشد. بیرنگ ها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر مدل برای صنعت خاصی به کار گرفته می‌شود.

شرکت های تولید کننده بیرینگ ها محصولات خود را مجهز به یک سری مشخصات فنی می کنند و با کد گذاری کالا، محصول خود را تعریف می کنند. به طور کلی کدهای اختصاصی در کمپانی های مختلف متفاوت است و شما باید بدانید که هر کد در هر کمپانی بیان کننده ی چه خصوصیاتی می باشد.

مشخصات بیرینگ ها از لحاظ نیرو و حرکت

مشخصات بیرینگ ها یا یاتاقان ها از لحاظ نیرو متفاوت است چون یاتاقان ها از لحاظ نیروی وارده به دو دسته ی شعاعی و محوری تقسیم بندی می شوند. از نظر حرکت هم به دو دسته لغزشی و غلتشی تقسیم بندی می شوند

بیرینگ های شعاعی: همانطور که نام این یاتاقان ها پیداست تحمل بالایی در نیروی شعاعی دارند و تکیه ها در آن ها به شکل استوانه ای است.

بیرینگ محوری: یاتاقان محوری قابلیت تحمل نیروی محوری را دارد و تکیه گاه در آن به شکل تخت و دایره مانند است.

بلبرینگ لغزشی در دو مدل کروی و دو تکه موجود هستند اما مدل های غلتشی تنوع بیشتری دارند و در انواع

شیار عمیق، تماس زاویه‌ای، راستا پذیر، با بوش داخلی و پیچ تنظیم، خود تنظیم، استوانه‌ای، کف گرد و با حرکت خطی وجود دارند.

مشخصات فنی انواع بیرینگ ها

دسته بندی بیرینگ ها از لحاظ مشخصات فنی با پیچیدگی بالایی همراه است. چون این دسته بندی تحت تاثیر متریال های مختلفی از قبیل نوع بار، تولید کننده ها، صنایع مصرف کننده و نوع ساچمه قرار می گیرد. اما بیرینگ ها را از نظر صنایع مهندسی مکانیک بر اساس نوع باری که به آن ها تعلق می گیرد دسته بندی می شوند. بارهای تعلیقی شده در سه مدل شعاعی، محوری و ترکیبی وجود دارند.

به کدام یک از مشخصات فنی در تامین بیرینگ ها باید توجه کنیم؟

به طور کلی تامین بیرینگ ها باید به موارد زیر توجه شود.

بیرینگ ها در شکل ها مختلف، طرح های متفاوت و مشخصات فنی مختلفی تولید می شوند هر برندی یک سری متریال های مشخص را در تولید لحاظ می کند. در زیر به چند مشخصه ی اصلی در بیرینگ می پردازیم.

سایز بیرینگ: در ساخت یاتاقان ها از فولاد سخت با درجه بالا استفاده می شود. هر چه سایز بیرینگ بالا برود فولاد بیشتری برای ساخت آن به کار گرفته می شود. معمولا چون در ساخت یاتاقان های بسیار کوچک دقت بالایی صرف می شود. ممکن است قیمت بالایی برای آن ها در نظر گرفته شود.

برند تولید بیرینگ: یکی از مشخصه های اصلی که باید هنگام تامین یاتاقان مد نظر قرار بگیرید برند تولید کننده است. برندهای معتبری همچون برند KAYO، برند TIMKEN, برند INA، برند FAG، برند SKF و ... در سطح جهانی شناخته شده هستند این برندها محصولات خود را کد گذاری می کنند و هر کد نشان دهنده ی یک سری مشخصات تعیین شده است. برای خرید و دریافت مشخصات فنی تمامی برندهای معتبر شرکت تامین کننده مهندسی بازرگانی چاکو را مرجعه خود قرار دهید.

به کدام یک از مشخصات فنی در تامین بیرینگ ها باید توجه کنیم؟

استانداردها: همه ی برندهای تولید بیرینگ بر اساس استانداردهای بین المللی محصولات خود را تولید می کنند. رعایت این استانداردها باعث می شود که توجه صنعتگران به این محصولات معطوف شود.

کدهای درج شده روی محصول: معمولا بر روی یاتاقان های ساده یک کد ۳ حرفی درج شده است. که این ۳ قسمت به ترتیب شامل شماره فنی مربوط به سوراخ داخل d، شماره فنی مربوط به نوع بیرینگ و پیشوند و پسوند ها که مربوط به ویژگی آنها مثل نوع آب بند یا نوع ماشین کاری و … است.

چند نمونه از پیشوندها و پسوندها در شماره فنی بیرینگ ها

پیشوند r: رینگ یک رولبرینگ استوانه ایی یا مخروطی با اجزا غلتنده و قفسه بدون رینگ قابل تفکیک

پیشوند ws : دارا بودن واشر شفت در بلبرینگ های کف گرد

پیشوند gs: وجود یک واشر نشیمن گاهی در بلبرینگ های کف گرد

پیشوند k: دارا بودن قفسه ی بلبرینگ به اجزای غلتنده

پسوند e: ظرفیت تحمل بار بیشتر از حد استاندارد در بلبرینگ ها

پسوند uo: نشانه ی نداشتن لقی در بلبرینگ ها

پسوند با نماد ul: تحمل بار اولیه پایین نوع بلبرینگ ها کم است.

پسوند با نماد ua: زیاد بودن تحمل بار اولیه ی محوری

پسوند k: سوراخ داخلی مخروطی شکل در بلبرینگ ها

چگونه بیرینگ مخصوص خود را تهیه کنیم؟

بعد از بررسی مشخصات فنی بیرینگ ها نوبت به تهیه بیرینگ می رسد. اول از همه باید بدانید که یاتاقان انتخابی شما قرار است چه نیرویی اعم از نیروی محوری و یا نیروی شعاعی را تحمل کند و یا اینکه یاتاقان انتخابی شما در کدام دسته قرار دارد.

یاتاقان ها معمولا در انواع شیار عمیق، تماس زاویه ای (بلبرینگ تماس زاویه ای در انواع و برند های مختلف و متنوعی در بازار یافت می‌شود و هریک از آنها ساختار و کاربرد متفاوتی دارد.)، خود تنظیم، کف گرد، استوانه ای، بشکه ای، مخروطی و کف گرد تولید می شود.

هر کدام از این بیرینگ ها برای یک صنعت خاصی طراحی می شود. باید توجه کنید که کدام یاتاقان برای ماشین آلات شما مناسب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

آخرین اخبار