پهپادهای پلیس

این پهپادها در مکان‌هایی که پتانسیل خطرپذیری بالاتری نسبت به مناطق و معابر دیگر دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند تا چتر نظارتی پلیس گسترده‌تر شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»،استفاده از پهپادها طی دو دهه گذشته در بخش‌های مختلفی رواج یافته است و غیر از کاربری نظامی و امنیتی شامل حوزه‌هایی مانند آتش‌نشانی، کشاورزی، جنگلبانی، خدمات اورژانسی پزشکی، مدیریت ترافیک و... نیز می‌شود. ازجمله قابلیت‌های این پرنده‌های هدایت‌پذیر به‌کارگیری در یگان‌های پلیس به منظور کنترل، نظارت و رصد وقایع روزانه در معابر و راه‌های اصلی است. این پهپادها در مکان‌هایی که پتانسیل خطرپذیری بالاتری نسبت به مناطق و معابر دیگر دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند تا چتر نظارتی پلیس گسترده‌تر شود.

نظارت هوایی
امروزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در هوشمندسازی شهرها و پلیس بسیار حائزاهمیت است. پرنده‌های بدون‌سرنشین نقش مهمی در ارائه خدمات ارتباطی بی‌سیم به‌موقع و ضروری برای بازیابی خدمات، بلافاصله پس از فاجعه و کاربردهای امنیت عمومی، شهر هوشمند و پلیس هوشمند ایفا می‌کنند. همکاری بین هواپیماهای بدون سرنشین و زیرساخت‌های ارتباطی این امکان را به مجریان قانون می‌دهد تا از الزامات امنیت عمومی مانند بررسی همه‌جانبه، نظارت آنی و تصمیم‌گیری پیشرفته برای کمک به شهرهای هوشمند پشتیبانی کنند.
در همین خصوص سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا گفت: «بهره‌مندی و استفاده از تجهیزات نوین به طور حتم در اجرای ماموریت‌های مختلف نیروی انتظامی در اقصی نقاط کشور بسیار تاثیرگذار است به‌گونه‌ای که موجب تسریع در اجرای موفقیت‌آمیز عملیات‌ها می‌شود.» وی اضافه کرد: «از این قابلیت فنی نوین که از سوی یگان‌های ناجا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است برای کنترل و پایش محورهای مواصلاتی در سطح کشور استفاده شد که عملکرد آن قابل‌قبول بوده است.»این واحد نوپا و تازه تاسیس در پلیس نیاز به تجهیز و گسترش دارد تا بتواند در انواع ماموریت‌های ناجا ازجمله پایش جاده‌ها، مرزها، تامین امنیت کویر، ترافیک جاده‌ای و... مفید واقع شود و نقش بازدارندگی داشته باشد.»
با مجهز شدن پلیس راهور به فناوری پهپاد امکان کنترل تخلفات رانندگی حتی بدون حضور فیزیکی پلیس یا استفاده از دوربین‌های ثابت مستقر در بزرگراه‌ها نیز فراهم خواهد بود. در صورت فراگیر شدن این شیوه، دیگر رانندگان متخلف نمی‌توانند با استفاده از اطلاعات برنامه‌های مسیریاب و ثبت محل دوربین‌های پلیس نسبت به قانون‌شکنی و تخلفات حادثه‌ساز اقدام کنند؛ چراکه پهپادها در ارتفاع نسبتا بالا و به دور از چشم رانندگان تخلفات رانندگی را رصد می‌کنند و اتفاقات جاده‌ها و راه‌های کشور را به طور مستمر کنترل و گزارش می‌دهند. در نوروز 1400 بیش از 100 دستگاه خودرو با استفاده از پهپادهای پلیس اعمال قانون شدند.»
در همین مورد رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره آخرین وضعیت یگان پهپادی در پلیس راهور گفت: «یگان پهپادی ما در پلیس راهور فعال است و در محورهایی مانند خراسان، خوزستان و... که مشکلی بابت ایمنی پرواز در آنها وجود ندارد، فعالیت می‌کند. البته عمده کارکرد این پهپادها هنگام پیک سفرهاست. به‌عنوان‌مثال در ایام نوروز حتما از این پهپادها استفاده خواهیم کرد.» سردار هادیان‌فر درباره توسعه سامانه پهپادی در پلیس راهور تصریح کرد: «برخی موانع برای انجام طرح‌های بزرگ و اساسی وجود دارند که امیدواریم در آینده نزدیک رفع شوند. با هماهنگی نهادها و دستگاه‌های مربوطه درصددیم هرچه زودتر این پهپادها را فعال‌تر کنیم.» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره برنامه پلیس برای افزایش تعداد پهپادها و حوزه فعالیت آنها نیز گفت: «طرح ما فراوانی پهپادی است و پیمانکار آن نیز در حال فعالیت است تا بتوانیم با استفاده از توان و دانش داخلی آنها را تولید کنیم.» هادیانفر با تاکید برضرورت استفاده از دانش روز در این پهپادها اظهار کرد: «دنبال دوربین‌هایی هستیم که بتواند بدون خطای اوسی‌آر پلاک‌ها را بخواند البته قصد داریم با منابع و ظرفیت داخلی این قابلیت‌ها را فعال کنیم.» سال گذشته جانشین فرمانده نیروی انتظامی از آغاز طرح رزمایش ترافیکی زمستانه پلیس راهور خبر داد و گفت: «امسال در رزمایش طرح ترافیکی زمستان علاوه‌بر به‌کارگیری بالگردها و خودروها از پهپادها نیز استفاده خواهیم کرد به امید اینکه شاهد تلفات کمتر و امدادرسانی بهتر به مردم باشیم.»
پلیس هوشمند
چندی پیش فرمانده هواناجا درباره استفاده از پهپادهای ایرانی برای عملیات پلیس‌های تخصصی گفت: «پهپادهایی که در اختیار ناجا هستند، قابلیت‌های وسیعی دارند و قرار است در ماموریت‌های پلیس مرزبانی، پاوا، پلیس امنیت و پلیس راهور نقش داشته باشند. این پهپادها قابلیت کنترل ترافیک را دارند.» فرمانده هواناجا تصریح کرد: «پرنده‌های ما در یک سری فرودگاه‌ها مستقر هستند و بنا به ضرورت ترافیکی یا ماموریت‌های راهور از آنها استفاده می‌کنیم. به‌کارگیری پهپادها در ناجا در راستای هوشمندسازی پلیس است. البته در آینده ماموریت‌های جدیدی در راستای هوشمندتر شدن هواناجا با کمک پهپادها در نظر داریم.»
پلیس پهپادی می‌تواند یکی از راهکارهای اساسی و کلیدی برای حفاظت از امنیت داخلی و برقراری انضباط و انتظام اجتماعی در جامعه باشد. ازسوی‌دیگر، مدیریت منابع انسانی از مهم‌ترین چالش‌های پیشِ روی سازمان‌هاست. پلیس، یک سازمان انسان‌محور است و نقش مهمی در سطح جامعه ایفا می‌کند. برای بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مقوله نیروی انسانی، می‌توان از پلیس هوایی و به‌خصوص پهپادها استفاده کرد؛ چون به تعداد نیروی کمتری برای کنترل و حفاظت نیاز دارد. با استفاده از پلیس هوایی و با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه می‌توان کنترل بهتری بر بزرگراه‌ها و محورهای مواصلاتی کشور داشت؛ انضباط اجتماعی و ترافیک موجود در جاده‌ها را برقرار کرد و همچنین کنترل و برخورد با متخلفان را با سرعت عمل بالاتر و با کارایی بهتری انجام داد. از آنجاکه هزینه طراحی و ساخت این پرنده‌ها برای انجام یک ماموریت مشخص در مقایسه با هواپیماهای سرنشین‌دار بسیار کمتر است و خطرات جانی کمتری نیز دربردارند، در صنایع هوایی نظامی و غیرنظامی گرایش‌ جدی به این وسایل پرنده مشهود است. البته باید گفت این وسیله حتی به زندگی مردم عادی نیز راه یافته درحال‌حاضر پلیس برخی کشورهای پیشرفته، به استفاده‌های گوناگون از پهپادها روی آورده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =