بازار خودروهای وارداتی

ممنوعیت واردات خودرو در چهار سال گذشته شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده است که گویی خودروهای خارجی، آن هم مدل‌های کارکرده گاهی با دلار حدود 100 هزار تومان محاسبه و برای فروش در بازار عرضه می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ممنوعیت واردات خودرو در چهار سال گذشته شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده است که گویی خودروهای خارجی، آن هم مدل‌های کارکرده گاهی با دلار حدود 100 هزار تومان محاسبه و برای فروش در بازار عرضه می‌شوند. ممنوعیت چهارساله واردات خودرو حالا قیمت خودروهای خارجی بازار ایران را به‌ارقام عجیب و غریبی رسانده است. به‌طوری که گویا برخی از این خودروهای کارکرده با دلار ۱۰8 هزارتومان در بازار ایران فروخته می‌شود. این مساله درحالی رخ می‌دهد که نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درمجلس به‌تازگی آزادسازی واردات خودرو را تصویب کرده‌اند. هرچند که این مصوبه دو بار از سوی شورای‌نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌دلیل ارزبری رد شده است. این درحالی است که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو چندی پیش گفته بود که با انباشت تقاضای چهار ساله بازار خودروهای خارجی، بازار ایران درحال حاضر چیزی حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی نیاز دارد که این رقم حدود چهار برابر عددی است که کمیسیون تلفیق برای واردات خودرو مصوب کرده است. در این شرایط با گزارش میدانی و تحقیق درمورد قیمت دلاری برخی خودروها به‌نتیجه اعجاب‌انگیزی از بهای خودروهای خارجی در بازار کشورمان رسیدیم. به‌عنوان مثال درحال حاضر سانتافه چهار سیلندر دودیفرانسیل ۲۰۱۸ در تهران دومیلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان معامله می‌شود؛ درحالی که این خودرو در بازار دبی حدود ۲۷ هزار دلار است. این نشان می‌دهد که سانتافه ۲۰۱۸ در بازار ایران با دلار ۱۰۸ هزار تومانی به‌فروش می‌رسد! قیمت سراتو دو لیتری اتوماتیک مدل ۲۰۱۸ درتهران حدود یک‌میلیارد و ۵۰۰‌ میلیون‌تومان است و این خودرو در بازار دبی حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد. با یک محاسبه ساده می‌توان گفت این خودرو با دلار ۶۶ هزار و ۵۰۰‌ تومان در بازار کشور خرید و فروش می‌شود! قیمت الانترای دو لیتری ۲۰۱۸ نیز درتهران حدود یک‌میلیارد و ۵۱۰ میلیون‌تومان است و بهای این خودرو در بازار دبی حدود ۱۷ هزار دلار است. درواقع این مدل در بازار ایران با دلار حدود ۸۸ هزارتومان خرید و فروش می‌شود! قیمت کیا اپتیما چهارسیلندر GT لاین ۲۰۱۷ دربازار تهران حدود یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان است و این مدل نیز در بازار دبی حدود ۲۲ هزار و ۳۰۰ دلار معامله می‌شود. بنابراین این خودرو هم در بازار ایران با دلار حدود ۸۷ هزارتومان قیمت‌گذاری شده ‌است! درحالی قیمت رنو تالیسمان E3 2018 به‌یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان می‌رسد که در بازار دوبی حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. به‌این ترتیب این خودرو نیز در بازار ایران با دلار حدود ۷۲ هزارتومان خرید و فروش می‌شود!
اما چرا قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران تا این اندازه بالا رفته است؟ کارشناسان بازار خودرو بر این باور هستند که وقتی حدود چهار سال ممنوعیت واردات خودرو در کشور اعمال می‌شود، قیمت بالای خودروهای خارجی موضوع عجیبی نیست.
درواقع وقتی عرضه وجود نداشته باشد و نرخ تورم روند صعودی به‌خود بگیرد، قیمت بالا می‌رود و علت گرانی بی‌رویه خودروهای خارجی در ایران به‌دلیل وارد نشدن نسخه‌های به‌روز این خودروها به‌کشور است و ربطی به‌قیمت تمام‌شده آن‌ها ندارد. کارشناسان بازار معتقدند به‌دلیل این‌که چهار سال است ممنوعیت واردات اعمال می‌شود، نرخ تعرفه واردات خودرو تغییری نداشته؛ اما روند کار به‌این شکل است که برای هر کالایی یک ارزش گمرکی تعریف می‌شود و این ارزش گمرکی الزاما وابسته به‌ارزش قیمت خرید محصول نیست؛ بلکه ارزش گمرکی را برقیمت پایه دلار مرجع که درحال حاضر ۴۲۰۰ تومان است ضرب می‌کنند و تعرفه گمرکی به‌دست می‌آید. به‌عنوان مثال ارزش گمرکی خودرویی ۴۰ هزار دلاری، ۱۶۰ میلیون‌تومان است. این مبلغ آخرین قیمت گمرکی مجاز از سال ۹۶ تا به‌امروز بوده است و به‌این مبلغ ارزش افزوده، پنج درصد برای وزارت بهداشت و هزینه‌هایی از این قبیل اضافه می‌شد؛ اما کل مبلغ به ۲۰۰ میلیون‌تومان نمی‌رسد. هرچند که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که با بلاتکلیفی سرنوشت مذاکرات احیای برجام مشخص نیست که مصوبه کمیسیون تلفیق برای رفع ممنوعیت واردات خودرو رأی بیاورد. این درحالی است که همچنان برخی فعالان درحوزه خودرو با هرگونه واردات خودرو مخالفت می‌کنند. درچنین شرایطی مصرف‌کننده واقعی با وضعیت فعلی که برخی مدافعان صنعت‌خودرو از آن به‌عنوان حمایت از تولید یاد می‌کنند، مخالف است و این درحالی است که خودروهای چینی نیز بازار کشورمان را تحت‌سلطه خود درآورده‌اند. البته آمارهای جدید حکایت از آن دارد که حتی درچین هم اولویت اول مردم خرید خودرو چینی نیست و ۲۰ شرکت خودروساز پرفروش درچین، متعلق به‌این کشور نیستند و شرکت‌های خودروساز چینی جایگاه بیست‌وپنجم به‌بعد را دراین جدول رده‌بندی به‌خود اختصاص داده‌اند.
درنهایت صنعت‌خودرو کشور درحال حاضر شرایط مناسبی ندارد که برترین مدیران را هم پس از ورود به‌آن درگیر چالش‌های خود می‌کند. این درحالی است که به‌عنوان مثال خودرو تویوتا تولید سال ۲۰۲۱ میلادی درخارج از کشور معادل ۹۰۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد؛ اما این خودرو درصورت ورود به ایران نزدیک به سه‌میلیاردتومان ارزش‌گذاری می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =