وانت آریسان ۲

براساس تازه‌ترین آماری که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، خودروسازان داخلی موفق شده‌اند در 10ماه سال جاری درمجموع بخش تجاری و سواری، 830 هزار و 584 دستگاه خودرو تولید کنند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 2درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس تازه‌ترین آماری که ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، خودروسازان داخلی موفق شده‌اند در 10ماه سال جاری درمجموع بخش تجاری و سواری، 830 هزار و 584 دستگاه خودرو تولید کنند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 2درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که همین رقم رشد در میان خودروسازان به ویژه در بخش تجاری نشان از غلبه خودروسازان بر مشکلات داخلی دارد؛ مشکلاتی که هر روز با ادامه تحریم‌ها و مسائل داخلی، افزایش پیدا کرده و برخی تجاری‌سازان کشور را زمین زده و تولید آن‌ها را به حداقل رسانده است. با این حال در سال جاری تجاری‌سازان موفق شده‌اند در برخی سگمنت‌ها رشد تولید را رقم بزنند.

تداوم سیر نزولی تولید وانت در میان خودروسازان
آمار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است در بخش باری‌های سبک (وانت‌ها) تولیدکنندگان داخلی درمجموع ۶۶ هزار و ۲۱۸ دستگاه تولید داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 3درصدی تولید در این بخش را نشان می‌دهد. تولید در این بخش براساس آمار 9ماهه سال جاری نیز با کاهش 4درصدی همراه بود و خودروسازان موفق شدند 58 هزار و 370 هزار دستگاه را به تولید برسانند. این آمارها نشان از آن دارد تولید وانت‌ها در دهمین ماه از سال جاری به رقم 7 هزار و 848 دستگاه می‌رسد.

مجموع تولید باری‌های سنگین؛ کمتر از ظرفیت تجاری‌ساز اول کشور
سهم تولید خودروهای باری سنگین و نیمه‌سنگین از خطوط خودروسازان در مجموع 9 هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع کامیونت، کامیون و کشنده بوده؛ یعنی رقمی که از ظرفیت تنها یک خودروساز داخلی هم کمتر است. با این حال همین رقم رشد ۹۷ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد. در 9ماهه سال جاری نیز این خودروها در میان تجاری‌سازان با افزایش تولید همراه بودند و در این مدت 7 هزار و 565 دستگاه تولید انواع باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین را به ثبت رسانده بودند. تولید این خودروها درمقایسه با مدت مشابه آن در سال 99 رشد 93درصدی را نشان می‌داد.

ون‌ها؛ سردمدار افزایش تولید در میان تجاری‌ها
خودروهای مسافری سبک، نیز با تولید 923 دستگاه ون در میان تجاری‌سازان رشد 292.8درصدی را در 10ماه سال جــــاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به ثبت رساند.
این بخش از تولید خودروها در 9ماه سال جاری نیز با رشد 220درصدی همراه بوده و خودروسازان موفق شده بودند 640دستگاه از انواع مدل ون‌های داخلی را به تولید برسانند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته معادل 200 دستگاه بوده است تجاری‌سازان در بخش تولید مینی‌بوس و میدل‌باس رشد 30.5درصدی را رقم زدند و 872 دستگاه از انواع مینی‌بوس و میدل‌باس را تولید کردند. این در حالی است که تولید در این سگمنت از خودروهای تجاری در 9ماه سال جاری با رشد 5درصدی در تولید همراه بوده است.
تا پایان دی ماه اما تجاری‌سازان کشور توانسته‌اند تولید ۸۷۲دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس را به ثبت برسانند که براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت این رقم 30.5درصدی را به همراه داشته است.

سایه افت تولید بر سر تولیدکنندگان اتوبوس
برخلاف دو بخش مسافری‌های سبک و سنگین، اتوبوس‌ها اما همچنان با کاهش در تولید همراه هستند. در 10ماه سال جاری خودروسازان تنها 554 دستگاه از اتوبوس را تولید کرده‌اند که میانگین ماهانه آن به 46دستگاه می‌رسد.
این بخش از تجاری‌های کشور در 10ماه سال جاری افت 27.6درصدی را نشان داده‌اند. در 9ماه سال جاری نیز افت تولید در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24درصد بود و خودروسازان 500 دستگاه از انواع اتوبوس را تولیدکرده بودند، درحالی‌که رقم تولید اتوبوس در 9 ماه سال گذشته 650 دستگاه بوده است.

سهم دو خودروساز دولتی از تولید تجاری‌ها
طبق آمارهایی که وزارت صمت منتشر کرده، ایران‌خودرو در این مدت ۴۸۲ دستگاه وانت، ۳۳۷ دستگاه ون، ۵۱۹ دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس و 4 هزار و ۲۲۲ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید کرده است.
بخش تجاری‌سازی گروه سایپا نیز موفق شده بود در این مدت شاهد افزایش تولید باشد. در بخش تجاری ۵۱ هزار و ۵۳۱ دستگاه وانت، ۲۳۵ دستگاه ون و ۸۷۸ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده را به تولید برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =