فورد

همان‌طور که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، عملکرد فورد در آمریکای شمالی، مسئولیت سودآوری این شرکت را در سه‌ماهه چهارم و به‌طور کلی سال ۲۰۲۱ برعهده داشته است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌رغم دشواری‌هایی که کمبود ریزتراشه‌ها در سال گذشته پیش روی خودروسازان جهان قرار داد، کمپانی فورد برای سال ۲۰۲۱ درآمد خالص خود را از عایدی‌ ۱۳۶.۳ میلیارددلاری ۱۷.۹ میلیارددلار اعلام کرده که نسبت به‌سال ۲۰۲۰ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

نتایج تاثیرگذار
این خودروساز آمریکایی که اخیرا گزارش عملکرد سه‌ماهه‌ چهارم و مجموع سال قبل را گزارش کرده، از نتایجی قوی و تاثیرگذار در سه‌ماهه پایانی سال میلادی قبل خبر داده است. نتایج مالی این کمپانی آمریکایی در سه‌ماهه پایانی سال قبل شامل عایدی ۳۷.۷ میلیاردی، درآمد خالص ۱۲.۳ میلیارددلاری و عایدی پیش از کسر مالیات و بهره دومیلیارددلاری می‌شود. نتایج مالی کل سال فورد تحت‌تاثیر رشد ارزش سهام این شرکت در سه‌ماهه نخست به‌خاطر خرید سهام شرکت ریویان قرار می‌گیرد و عایدی پیش از کسر بهره و مالیات فورد درسال گذشته نیز ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده است.
جیم فرلی، رئیس و مدیرعامل فورد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملکرد مالی به‌وضوح مساله‌ حائز اهمیتی است و ما همچنین به‌این افتخار می‌کنیم که مشتریانمان شاهد نحوه گذار فورد به‌سمت خودروهای الکتریکی هستند و تا همین حالا هم بیش از ۲۷۵ هزار مدل تمام‌الکتریکی از شاسی‌بلند موستانگ مچ-ای، پیکاپ لایتنینگ F-150 و خودروهای تجاری ای-ترانزیت را پیش‌سفارش داده‌اند و ما درحال رفع محدودیت‌ها برای تحویل هرچه‌سریع‌تر این خودروها هستیم.»
این کمپانی آمریکایی در برنامه خود برای سال ۲۰۲۲ این‌طور هدف‌گذاری کرده که عایدی پیش از کسر مالیات و بهره‌اش بین ۱۱.۵ میلیارد تا ۱۲.۵ میلیارد دلار باشد که این نشان‌دهنده انتظار بهبود ۱۵ تا ۲۵ درصدی نسبت به‌سال گذشته است.

عملکرد قوی
همان‌طور که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، عملکرد فورد در آمریکای شمالی، مسئولیت سودآوری این شرکت را در سه‌ماهه چهارم و به‌طور کلی سال ۲۰۲۱ برعهده داشته است.
درواقع برای کل سال ۲۰۲۱ حاشیه عایدی پیش از کسر مالیات و بهره در آمریکای شمالی ۸.۴ درصد بود؛ رقمی که فراتر از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در ابتدای سال قبل بود. جای شگفتی نیست که مقامات فورد محبوبیت مدل‌های فورد را به‌عنوان دلیل رشد درآمد خود اعلام کرده‌اند.
جیم فرلی دراین‌باره گفته است: «با بیش از ۳۰ سال سابقه کاری بدون شک می‌توانم بگویم ما دارای خارق‌العاده‌ترین خط‌تولید هستیم.» در سه‌ماهه چهارم تقاضای بالا برای مدل‌های برانکو و ماوریک - که به‌ترتیب بهترین شاسی‌بلند و پیکاپ سال در آمریکای شمالی شدند- در کنار محبوبیت موستانگ مچ-ای و برانکو اسپرت به‌افزایش دو رقمی ارزش سهام فورد یعنی ۱۵ درصد و بدل شدن این شرکت به‌پرفروش‌ترین خودروساز در آمریکا منجر شد. حتی در چین هم که از مدتی پیش فورد در آن با مشکلاتی روبه‌رو بوده، به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز بهتری درپیش رویش قرار گرفته باشد.
این درست است که در سه‌ماهه چهارم سال قبل فورد در بازار چین ضرر کرد، اما برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی شده که در این بازار با سودآوری روبه‌رو باشد که تغییر بزرگی است.
بخش عمده‌ای از این تغییر رویه به‌فروش مدل‌های لینکلن که درچین تولید می‌شوند، مربوط خواهد بود. درواقع حجم فروش لینکلن درچین بالاتر از فروش این برند در ایالات‌متحده بود و به‌گفته این شرکت رقم فروش نسبت به‌سال ۲۰۲۰، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

شوک بازار بورس
به‌رغم این‌که گزارش فورد پس از تعطیلی بازار بورس در آخر هفته منتشر شد، سهام این شرکت کاهش اندکی را تجربه کرد و پیش از به‌پایان رسیدن آخرین روز کاری به ۱۹.۸۹ دلار به‌ازای هر سهم رسید.
هرچند بعد از اعلام گزارش نیز در ارزش سهام این شرکت کاهش چهار درصدی رخ داد. احتمالا این کاهش ارزش سهام نشان‌دهنده نارضایتی درخصوص نرسیدن به‌درآمدهای پیش‌بینی‌شده تحلیل‌گران در سه‌ماهه چهارم سال است.
این کمپانی درجلسه سالانه خود در سال ۲۰۲۱، درآمد خود را به‌ازای هر سهم ۲۶ سنت اعلام کرد که ۱۹ سنت کمتر از برآوردهای تحلیل‌گران بود. هرچند به‌باور مقامات فورد درسال جاری میلادی این شرکت خواهد توانست به‌سودآوری‌های پیش‌بینی‌شده دست پیدا کند. با کمرنگ شدن مشکل کمبود ریزتراشه‌ها و همچنین راه افتادن دوباره بازارها بعد از دوران شوم شیوع کرونا خودروسازانی همچون فورد به‌سوی عادی شدن شرایط و رسیدن به‌دوران پیشا کرونا پیش می‌روند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =