خودروهای فرسوده

هم اکنون ۲۴میلیون خودرو در سطح کشور داریم. سالانه باید ۳۰درصد این  خودروها اسقاط شوند یعنی اگر در سال یک میلیون و ۲۰۰ خودرو تولید و تحویل مشتری داده می شود، باید حدود ۳۶۰ هزار خودرو اسقاط شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،نگهداری خودرو اغلب مستلزم حذف یا تعویض قطعات قدیمی یا فرسوده است. در برخی موارد نیز ممکن است قطعات یا حتی کل خودرو که در تصادفات آسیب دیده، نیاز به تعویض داشته باشند پس بهتر است به جای دور انداختن قطعات خودرو مستعمل و یا فرستادن آن‌ها برای دفع ایمن، ببینید آیا قابل بازیافت هستند یا خیر؟

استقبال از بازیافت قطعات خودرو در سراسرجهان
در حالی که خودروها در شهرهای پرجمعیت آلودگی‌های زیادی تولید می‌کنند، اما برخی قطعات آن‌ها می‌تواند در وسایل نقلیه دیگر و یا تولید مجدداستفاده شود. به‌عنوان‌مثال در ایالات‌متحده بیش از ۱۴۰،۰۰۰ نفر در حدود ۹۰۰۰ مرکز بازیافت خودروهای کارکرده مشغول فعالیت هستند. صنعت بازیافت خودرو یکی از بزرگ‌ترین صنایع این کشور است. به‌ادعای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، ۷۵درصد وزن خودرو را بازیافت و از آن در تولید قطعات جدید یا به‌عنوان مواد اولیه در سایر صنایع استفاده می‌کنند. این درصد بسیار قابل‌توجه و گامی مهم برای حفظ محیط‌زیست و تولید مواداولیه بدون نیاز به اکتشاف در طبیعت است. بدنه، موتور و باتری، چرخ‌ها، صندلی‌ها و فرمان خودروها به‌طور کامل بازیافت می‌شوند. همچنین بازیافت خودروهای فرسوده برای افرادی که به دنبال خرید ضایعات فلزی هستند، اهمیت بسیاری دارد چراکه خودروهای فرسوده دارای ضایعات آهن بسیاری هستند. به‌طور میانگین سالانه 10میلیون خودرو فرسوده در دنیا بازیافت می‌شود که با بازیافت این خودروها می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

صدور معاینه‌فنی برای خودروهای فرسوده اشتباه است
در این خصوص چندی قبل دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور گفت: «هم اکنون ۲۴میلیون خودرو در سطح کشور داریم. سالانه باید ۳۰درصد این خودروها اسقاط شوند یعنی اگر در سال یک میلیون و ۲۰۰ خودرو تولید و تحویل مشتری داده می شود، باید حدود ۳۶۰ هزار خودرو اسقاط شود.
این در حالی است که طی سال گذشته فقط ۸هزار خودرو اسقاط شدند یعنی ۳درصد از خودروهای تولیدشده که این رویه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.» به‌گفته سیدامیر احمدی قانون ۳۰درصدی اسقاط خودرو سال ۸۸ در کشور تصویب شد اما از همان زمان خودروسازان داخلی زیر بار این قانون نرفتند و هیچ یک از آنها، این میزان خودرو را اسقاط نکردند.
احمدی بیان کرد: «تا پیش از تصویب قانون معاینه‌فنی خودروها، برای اسقاط خودرو محدودیت زمانی وجود داشت، یعنی خودروها پس از گذشت چند سال مشخص از تولید، باید به مراکز اسقاط و بازیافت خودرو مراجعه می‌کردند اما با تاسیس مراکز معاینه‌فنی، تا زمانی‌که خودرو از نظر کارشناسان این مراکز، بتواند آزمون‌های مورد نظر را به خوبی پاس کند، هیچ مشکلی ندارد و اجازه تردد در سطح شهر را دارد.» او ادامه داد: «با پیگیری‌هایی که از سوی اتحادیه انجام و تعداد خودروهایی که در سال ۹۹ تا امروز اسقاط شده‌اند، پیش‌بینی می‌شود تعداد خودروهای اسقاطی امسال نسبت‌به سال گذشته بیشتر شود، اما باز هم تفاوت چشمگیری با برنامه‌ریزی‌ها دارد. در بسیاری‌از کشورها به مالک خودرو فرسوده کمک شده و با ارائه تسهیلات، خودرو فرسوده خریداری و خودرو نو جایگزین می‌شود. حتی زمانی که واردات خودرو صورت می‌گرفت، واردکننده به ازای واردات هر دستگاه، موظف به اسقاط سه تا چهار خودرو بود. این راهکارها در دنیا وجود دارند، اما اینجا رعایت نمی‌شوند. معاینه‌فنی نیز منافات اساسی با موضوع فرسودگی دارد. درحال‌حاضر برای خودروهای فرسوده معاینه‌فنی صادر می‌شود که کاملا اشتباه است.»
۷۰ تا ۸۰ درصد قطعات خودرو بازیافت می‌شوند
در این رابطه پوریا احمدی، یکی از کارشناسان اسقاط و بازیافت قطعات خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره روند بازیافت وسایل‌نقلیه بیان کرد: «یکی از کارهای اصلی که برای سرویس و نگهداری مناسب خودرو باید انجام ‌شود، تعویض برخی قطعات است. قطعاتی که در تصادفات آسیب می‌بینند باید تعویض شوند اما زمانی که آسیب بسیار زیاد باشد، خودرو به تعمیرات کلی نیاز دارد.»
او ادامه داد: «خودروها پس از بازیافت تبدیل به بلوک‌های فشرده از جنس آلومینیوم، مس، شیشه، لاستیک و قلع و به کارخانه‌هایی ارسال می‌شوند که در تولیدات خود از این مواداولیه استفاده می‌کنند. با افت شدید اسقاط و بازیافت خودرو در کشور، مواد اولیه یادشده‌ نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته و کارخانه‌ها با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شده‌اند.»
وی درخصوص مقدار بازیافت خودرو تصریح کرد: «در هر وسیله‌نقلیه، ۷۰ تا ۸۰درصد قطعات خودرو بازیافت می‌شود، ازجمله فلزات آهنی و غیرآهنی، باتری‌های سرب‌اسید، مبدل‌های کاتالیزوری و همچنین روغن موتور. بنابراین، هدف صنعت بازیافت خودرو، درنهایت رسیدن به ۲۰ تا ۳۰ درصد باقیمانده از مواد خودرویی است.» پوریا احمدی ادامه داد: «آمارها نشان می‌دهند باتوجه به رشد قیمت‌ خودرو در بازار، خودروهای کمتری برای بازیافت و اسقاط مراجعه می‌کنند، در نتیجه شاهد تصادفات بیشتری در جاده‌ها هستیم.» این کارشناس بازیافت و اسقاط قطعات خودرو بیان کرد: «خودرو فرسوده ضررهای متعددی دارد که یکی از آن‌ها ایجاد آلودگی هوا و دود است. ضمن اینکه این فرسودگی برای مالک خودرو نیز می‌تواند خطرآفرین باشد، چراکه وقتی با خانواده به سفر می‌روند یا مسافری را سوار می‌کند، ممکن است ترمز خودرو عمل نکند و منجر به حادثه برای خودرو و سایرین شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =