کد خبر: 239288
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

بحران بازار خودرو، تولیدات کم سازندگان خودرو در داخل و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ ماشین در دو سال اخیر همگی از جمله عواملی هستند که نیاز به واردات خودرو خارجی را ایجاد کرده اند. اما با توجه به موانعی که بر سر راه واردات خودرو وجود دارد، آیا می توان انتظار داشت که این طرح تغییرات زیادی در بازار آشفته خرید و فروش خودرو ایجاد کند؟

واردات خودرو

آخرین اخبار و رویداد های واردات خودرو در سال 1400

سال 1400 سالی پر فراز و نشیب برای بازار خودرو بود. قیمت‌های وحشتناک بازار خودرو در کنار عرضه پایین شرکت های خودروسازی باعث شد که برای فرار از چنین بحرانی طرح واردات خودرو خارجی در مجلس مطرح شود. برای اینکه بدانیم این طرح تاکنون به چه نتیجه ای رسیده، در ادامه به صورت خلاصه اخبار مربوط به بازار خودرو را بررسی می‌کنیم.

  • طرح واردات خودرو در تیرماه در مجلس به تصویب رسید، اما شورای نگهبان با تکیه بر ایراداتی این طرح را رد کرد.
  • مجلس در 14 شهریور با رفع ایرادات و انجام اصلاحاتی کلیات طرح وارد کردن خودرو خارجی را تصویب کرد. اما این بار مرکز پژوهش های مجلس با مطرح کردن سه ایراد از جمله وارد کردن خودرو بدون انتقال ارز، اعلام کرد که ایرادات شورای نگهبان رفع نشده است.
  • با انجام اصلاحیات، دوباره کلیات طرح وارد کردن خودرو خارجی در 24 شهریور به تصویب مجلس رسید.
  • در 31 شهریور بار دیگر شورای نگهبان با طرح واردات خودرو به دو دلیل مخالفت کرد.
  • در آبان با انتشار گزارش وزارت اقتصاد گفته شد که از سال 97 به بعد حدود 2 هزار دستگاه خودرو دپو شده در گمرک وجود دارد که وضعیت ترخیص آن‌ها همچنان نامعلوم است.
  • در 26 آبان سال 1400 اصلاحیه طرح واردات خودرو خارجی برای چندمین بار در مجلس تصویب شد.
  • در آذرماه شورای نگهبان با طرح واردات خودرو موافقت می‌کند، اما این بار مجمع تشخیص مصلحت آن را مغایر با سیاست های کلی نظام می‌داند. بنابراین این طرح دوباره به مجلس برمی‌گردد.
  • در دی ماه یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد که طرح وارد کردن 60 هزار دستگاه خودرو که البته بخشی از آن مربوط به واردات خودرو سنگین می شود، با موافقت مجلس روبرو شده است. میزان تعرفه گمرکی این طرح نیز بر عهده هیئت وزیران گذاشته شده است.

تأثیر واردات خودرو خارجی در کنترل قیمت خودرو

قیمت خودرو خارجی

از جمله سؤالاتی که در بحث واردات خودرو مطرح است، این است که آیا با وجود قیمت روز خودرو خارجی و میزان تعرفه چند برابر قیمت این خودروها، تغییری در روند این بازار شاهد خواهیم بود؟ در حال حاضر باید گفت از آنجایی که همه منتظر واردات خودرو خارجی هستند، بازار به نوعی قفل شده و معاملات رکود پیدا کرده است. اما پیش بینی می شود که اگر این طرح اجرایی شود، نرخ خودرو تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

در حال حاضر وارد کردن خودروهای خارجی به دلیل کنترل نرخ ارز و ساماندهی بازار ارز متوقف شده است. بنابراین در صورت به سرانجام رسیدن برجام و کاهش نیاز داخل به ارز، احتمال وارد کردن خودرو نیز بالا می رود. با کاهش نرخ ارز و از بین رفتن انحصار خودرو، مشخصاً شاهد افزایش فروش ماشین در کنار کاهش قیمت آن خواهیم بود.

خرید و فروش خودرو کارکرده خارجی در ایران

با نگاهی به قیمت خودرو امروز صحبت های زیادی درباره واردات و خرید و فروش خودرو کارکرده خارجی می شود. در اصل اکثر کارشناسان اعتقاد دارند با واردات و فروش خودرو دست دوم خارجی بخش زیادی از مشکلات بازار خودرو حل می شود. مسلماً ورود خودروهای گران قیمت نمی‌تواند باعث ساماندهی بازار شود. به همین دلیل بحث خرید و فروش خودرو کارکرده و واردات خودرو چینی ارزان قیمت بیشتر از همیشه داغ است.

در حال حاضر خودروهای چینی مونتاژ شده در داخل چندین برابر نرخ بازارهای جهانی حتی خیلی بیشتر از تولید کنندگان اصلی آن، توسط شرکت های داخلی به فروش می رسد. در حالی که کیفیت خودروهای مونتاژ شده حتی کمتر از نمونه های اصلی است.

طبق نظر کارشناسان با وارد کردن خودرو از خارج، قیمت این خودروها هم تا حدودی کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر گفته می شود تقاضای امروز برای خودروهای چینی کمی کاذب است و زمانی که واردات خودرو آزاد شود، با کاهش تقاضا برای خرید این خودروها مواجه خواهیم شد. طبق مصوبه مجلس واردات خودروهای کارکرده در صورتی که سن خودرو بیشتر از سه سال نباشد، مجاز خواهد بود.

میزان تعرفه واردات خودرو خارجی

در حالی که نزدیک به چهار سال است که طرح واردات خودرو منتفی و چند صد دستگاه خودرو سواری خارجی در گمرک دپو شده است، نمایندگان مجلس تعرفه واردات خودرو را 86 درصد اعلام کردند. این تعیین نرخ در حالی بود که قبلاً میزان تعرفه براساس نوع خودرو و تقسیم بندی آن لحاظ می‌شد.

در حالی که طبق قوانین جدید واردات خودرو خارجی تنها در صورت صادرات، آن هم برای خودروهای هیبریدی مجاز است. البته خودروهای بنزینی و گازسوز هم در صورت دارا بودن سه ستاره و برچسب انرژی B می توانند در لیست واردات قرار بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =