کرمان‌باتری ارگ

معمولا یک باتری که به دست مشتری می‌رسد، یک‌سال گارانتی دارد. ولی زمانی که باتری را از کارخانه خارج می‌کنیم 15‌ماه گارانتی برای آن درنظر می‌گیریم. آن سه‌ماه اضافه نیز به‌دلیل زمان رسیدن محصول از انبار توزیع‌کننده یا فروشنده به دست مصرف‌کننده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،«کرمان‌باتری ارگ» از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی کرمان در سال ۱۳۹۷ با هدف تولید باتری‌های استارت‌/استاپ خودروهای تولیدی مجموعه کرمان‌خودرو، بازار داخلی و همچنین کشورهای منطقه فعالیت خود را شروع کرد. این مجموعه تولیدی در زمینی به مساحت ۱۶هزار مترمربع در شهر کرمان واقع شده است. استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و دستگاه‌های تمام اتوماتیک باعث شده کیفیت باتری‌های تولیدی این شرکت هم‌تراز باتری‌های مرغوب دنیا باشد. شرکت کرمان‌باتری ارگ متعهد است با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و همچنین استفاده از بهترین مواد اولیه، کیفیت محصولاتش را تضمین کند. کارخانه کرمان‌باتری در اسفندماه 1399 افتتاح شد. درباره فعالیت‌های این شرکت باتری‌سازی، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت این مجموعه و نوآوری‌هایی که قرار است در شرکت کرمان‌باتری انجام شود با سیدعباس نوبختی، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

از زمان راه‌اندازی کارخانه کرمان‌باتری تا الان روند کاری به‌چه صورت بوده است؟
از دی‌ماه پارسال تولید را شروع و سال گذشته 10هزار باتری تولید کردیم. بخشی از تولیدات را به OEM ‌ها می‌دهیم که درحال‌حاضر کرمان‌موتور یکی از این شرکت‌های OEM است. احتمالا به‌زودی مدیران‌خودرو هم به جمع OEM های طرف قرارداد ما اضافه می‌شود. مدیران‌خودرو در منطقه ارگ جدید بم قرار دارد و به این ترتیب اگر بتوانیم تامین باتری‌های آنها را انجام بدهیم در برخی هزینه‌های آنها مثل هزینه‌های حمل‌ونقل صرفه‌جویی می‌شود. ضمن اینکه سعی می‌کنیم محصولی را تولید کنیم که کیفیت لازم را داشته باشد.

ظرفیت تولید باتری در کارخانه کرمان‌موتور چقدر است و تولیدات در چه مسیرهایی توزیع می‌شوند؟
بخشی از تولیدات را به شبکه نمایندگی‌های کرمان‌موتور می‌دهیم. کرمان‌موتور 130نمایندگی در سطح کشور دارد که تامین باتری موردنیازشان با ماست. اگر مشتریان کرمان‌موتور چه در دوره گارانتی یا بعد از آن درخواست تعویض باتری خودرویشان را داشته باشد، محصولات ما در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بخش قابل‌توجهی از تولیدات هم وارد بازار می‌شود. الان 30درصد تولیدات ما تحویل OEM و 70درصد دیگر به بازار عرضه می‌شود. از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه 65 هزار قطعه باتری تولید کردیم و البته همه را هم فروختیم. برنامه ما تا پایان امسال فروش 80هزار قطعه باتری است و پیش‌بینی می‌کنیم این هدف محقق ‌شود. توان تولید ما 250هزار باتری در سال است ولی امسال چون سال اول فعالیت ماست، بر تولید همین 80هزار باتری تمرکز کرده‌ایم که مهم‌ترین دلیل آن هم بحث کیفیت است. نکته مهم در مورد کیفیت این است که به‌طور متوسط بازگشت باتری در دوره گارانتی 2 تا 3 درصد و گاه تا 5درصد هم می‌رسد. از 65 هزار باتری تولیدی ما فقط 350 قطعه باتری برگشت خورده که حدود نیم‌درصد از تولیدات ما و عدد کوچکی است.

کمی درباره گارانتی محصولات کرمان‌باتری توضیح بدهید.
معمولا یک باتری که به دست مشتری می‌رسد، یک‌سال گارانتی دارد. ولی زمانی که باتری را از کارخانه خارج می‌کنیم 15‌ماه گارانتی برای آن درنظر می‌گیریم. آن سه‌ماه اضافه نیز به‌دلیل زمان رسیدن محصول از انبار توزیع‌کننده یا فروشنده به دست مصرف‌کننده است. البته تاریخ انقضای گارانتی را نیز روی باتری درج می‌کنیم. باتری‌های ما از لحظه خروج از کارخانه 15ماه گارانتی دارند. حالا ممکن است مشتری همان موقع باتری را بخرد و از 15 ماه گارانتی آن استفاده کند یا ممکن است سه‌ماه بعد باتری را بخرد که 12‌ماه گارانتی دارد. البته برند «مگاسل» ما از سال آینده با توانایی فنی بالاتر، با 18‌ماه گارانتی و شکل متفاوت‌تر وارد بازار می‌شود و با برند «پاورسل» نیز تفاوت دارد.

برند مگاسل کرمان‌باتری برای چه خودروهایی تولید می‌شود؟
درحال‌حاضر اخباری دال‌بر رفع تحریم‌ها به‌گوش می‌رسد و احتمالا سال آینده کرمان‌موتور همکاری با هیوندای را آغاز خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد برند مگاسل را برای خودروهای هیوندای و همچنین خودروهای لاکچری کرمان‌موتور در نظر گرفته‌ایم. کرمان‌موتور دو نوع خودرو با برند خود را به بازار عرضه می‌کند، خودروهای «T8» و «K7» که با برند «KMC» به بازار عرضه می‌شوند. در واقع این خودروها محصول کمپانی جک هستند اما با برند KMC به بازار عرضه می‌شوند. قصد داریم برای این خودروها از برند «مگاسل» استفاده کنیم. برند دیگری به نام «قمر» داریم که برند صادراتی ماست. درحال‌حاضر در عمان، سوریه و تا حدودی در امارات برای این باتری‌ها بازار ایجاد کردیم اما امیدواریم سال آینده این بازار گسترده‌تر شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها قصد داریم ظرفیت تولیدمان به 200 هزار قطعه برسد. البته با جذب سرمایه‌گذار و عقد قرارداد توانستیم خط صفحه‌زنی باتری را استارت بزنیم. امیدواریم نیمه‌دوم سال آینده صفحات و پلیت‌هایی را که در باتری استفاده می‌شود، تولید کنیم. چون الان این محصولات را از تولیدکننده‌های دیگر تهیه می‌کنیم. بعد از خط صفحه‌زنی در نظر داریم خط استحصال باتری را هم راه‌اندازی کنیم، احتمالا این طرح در سه‌ماهه پایانی سال 1401 محقق می‌شود.

آیا برای چشم‌انداز آینده کرمان‌باتری فعالیت‌های خاصی را درنظر دارید؟
موضوع دیگری که دنبال آن هستیم دانش‌فنی تولید باتری‌های لیتیومی و باتری‌های خودروهای برقی است زیرا کرمان‌موتور براساس شواهد به‌زودی خودرو برقی خود را به بازار عرضه می‌کند و ما قصد داریم باتری‌هایش را تامین کنیم. الان در حال شکل‌دهی زیرساخت تولید این باتری‌ها که در واقع دانش‌فنی تولید آنهاست، هستیم. اما تا پایان امسال اتفاق مهم دیگری هم رخ می‌دهد که دریافت استاندارد IATF (استاندارد مخصوص قطعه‌ساز) است و مورد تایید شرکت‌ها و تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی است. اگر این استاندارد را داشته باشیم گویی ایزو داریم. به‌عنوان‌مثال اگر شرکت ب‌ام‌و قصد تولید خودرو در ایران را داشته باشد، می‌تواند باتری را از ما تامین کند. درصورت نهایی شدن این استاندارد تا پایان امسال اگر آن را اخذ کنیم برای همکاری با OEM ها چه خارجی و چه داخلی مشکلی نخواهیم داشت.
به‌عنوان‌مثال هیوندای برای تهیه باتری، این استاندارد را از ما می‌خواهد که تا پایان سال اخذ می‌شود. این کلیت برنامه‌های ما برای امسال و سال آینده است.
اما تمرکز اصلی ما بر این است که اولین تولیدکننده باتری‌های لیتیومی در خاورمیانه باشیم. این برنامه باید تا سال 1403 محقق شود. چون درحال‌حاضر در خاورمیانه تولیدکننده باتری لیتیومی نداریم. به دلیل پیشرو بودن کرمان‌موتور در تولید خودروهای برقی ما هم قصد داریم کرمان‌باتری را به‌عنوان نخستین تولیدکننده باتری‌های لیتیومی و اختصاصی خودروهای برقی مطرح کنیم.

درحال‌حاضر شرکت کرمان‌باتری در اشتغال‌زایی چند نفر مشارکت داشته است؟
امسال برای 100‌نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی کردیم. 80نفر در کرمان و 20نفر در تهران. سال آینده با اضافه کردن شیفت، این عدد به به 150 نفر هم می‌رسد. اما به‌طور غیرمستقیم 500 تا 600 نفر نیز مشغول کار هستند.

در مسیر تبدیل شدن به اولین تولیدکننده باتری خودروهای برقی در خاورمیانه با چه مسائل و موانعی روبه‌رو هستید؟
قبل از این که جلو واردات خودرو گرفته شود، خودروهای برقی با تعرفه صفر وارد می‌شدند. در مورد واردات خودروهای هیبرید هم این تعرفه اندک بود. مساله ما بحث زیرساخت‌هاست. اگر شارژ خودرو برقی تمام شود در ایران چون جایگاه‌های لازم برای شارژ وجود ندارد باید خودرو با جرثقیل حمل شود. طی هماهنگی‌هایی که کرمان‌موتور با مپنا انجام داده، قرار است آنها در سطح کشور ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی ایجاد کنند. وقتی زیر ساخت‌ها را فراهم کردید و خودرو هم تولید شود، مصرف‌کننده با خرید خودرو برقی بابت بنزین پولی نمی‌پردازد.
خوشبختانه اکنون خودروهای برقی به‌طور متوسط 200 تا 300 کیلومتر را با یک بار شارژ طی می‌کنند. در این حالت بنزین مصرف نمی‌شود، خودرو آلایندگی ندارد البته دولت هم باید از این موضوع حمایت کند. الان چون تعداد خودروهای برقی در ایران بسیار کم است، تولید این باتری ها توجیه اقتصادی ندارد. باید تولیدکننده‌ای باشد که این باتری‌ها را بخرد و روی خودرویش قرار دهد. این توضیح اولیه برای شروع کار اما بعد از پنج، شش سال که باتری‌ها نیاز به تعویض دارند، بازار افترمارکت شکل می‌گیرد. الان بیشتر در زمینه ایجاد دانش‌فنی فعالیت می‌کنیم. واحد R&D ما روی این موضوع کار می‌کند. امیدواریم بتوانیم در سال 1402 عملیات اجرایی را شروع کنیم و در 1403 آن‌را به بهره‌برداری برسانیم.

برای توسعه محصولات خود در سطح کشور چه برنامه‌هایی دارید؟
اکنون در 15 استان نمایندگی تاسیس کردیم اما سال آینده حتما در کشور پوشش خدمات پس از فروش را خواهیم داشت. مهم‌ترین مشکل در بازار باتری وجود دلال‌هاست. این افراد بر قیمت تمام‌شده باتری تاثیر می‌گذارند. به همین‌دلیل نگاه‌مان این است سال آینده بتوانیم در استان‌های مختلف فروش مویرگی داشته باشیم.
ازسوی‌دیگر نیز فروش اینترنتی را هم تقویت و بدین‌ترتیب دست واسطه‌ها را قطع کنیم و مستقیما باتری را از کارخانه به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم. زیرا با حذف دلال‌ها و واسطه‌ها هم سود ما بالاتر می‌رود، هم مصرف‌کننده نهایی با قیمت کمتری باتری را تهیه می‌کند. شاید این صحبت‌ها برای بنکدارها و دلال‌ها خوشایند نباشد اما بخشی از قیمت باتری به‌خاطر سود دلال‌ها و واسطه‌ها بالا می‌رود که باید حذف شود.

آیا درحال‌حاضر به‌عنوان تولیدکننده لوازم یدکی خودرو، ملزم به درج قیمت مصرف‌کننده روی محصولات خود هستید؟
باید قیمت تولیدکننده را روی قطعه درج کنیم. براساس قانونی که وزارت صمت ابلاغ کرده است، بنکدار 3درصد و فروشنده نهایی تا 15‌درصد می‌تواند بر قیمت تولیدکننده اعمال سود کند. یعنی قیمت تولیدکننده‌ای که ما روی کالا می‌زنیم تا به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد باید حداکثر 18درصد افزایش داشته باشد.
شاید برخی دوستان با این طرح مخالف باشند ولی من موافقم. زیرا به طور خاص باتری از جمله لوازم یدکی‌ است که بازار ملتهبی دارد. گاه در بازار یک فروشنده‌ تعداد زیادی باتری دارد، به همین دلیل زیرفروشی می‌کند یا قیمت تمام‌شده یک محصول دیگر از من کمتر است و ارزان‌تر می‌فروشد. اما الان که قیمت تولیدکننده را درج می‌کنیم، سود بقیه هم مشخص است.
در ادامه وزارت صمت از شرکت‌های تولیدکننده‌ای که قیمت نهایی کمتری دارند می‌پرسد وقتی شرکت‌های دیگر قیمت تمام‌شده بالاتری دارند چگونه باید در بازار نفس بکشند؟
به‌هرحال اگر این شرکت‌ها کار نکنند حداقل 200 نفر بیکار می‌شوند. مزیت این طرح در میان‌مدت و بلندمدت برای تولیدکننده زیاد است. به نظرم اگر این طرح از ابتدای سال آینده استارت بخورد، انتهای سال آینده بازار بسامان می‌شود و قیمت‌ها یک دست خواهند شد.
وقتی قیمت تولیدکننده مشخص شود، شرکت‌های تولیدکننده هم برای رسیدن به یک قیمت مشخص می‌توانند باهم توافق کنند. مصرف‌کننده هم با محاسبه سود 18درصد فروشنده روی قیمت تولیدکننده می‌تواند قیمت خرید را محاسبه کند و جنس گران نخرد.
ازسوی‌دیگر بازار سفته‌بازی و دلال‌بازی هم جمع می‌شود. شاید در ابتدا اجرایی کردن این طرح کمی برای ما دشوار باشد، چون باید برای همه برندها شناسه بگیریم و لیبل و کارتن‌های شان را عوض کنیم اما در میان‌مدت و درازمدت برای تولیدکننده‌ها شرایط بهتر خواهد شد.

نویسنده:علی زراندوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =