خرید و فروش خودرو

هنگام خریدوفروش خودرو تعویض پلاک به‌عنوان ضروری است و افراد باید نسبت‌به انجام آن اقدام کنند. چندی پیش در راستای هوشمندسازی و جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز تعویض پلاک خودرو، سیستم نوبت‌دهی آنلاین برای مراکز تعویض پلاک طراحی و اجرا شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در دوران صدارت وثوق‌الدوله (1298) به درشکه‌ها و گاری‌ها پلاک‌هایی چسبانده شد و هر یک از آن‌ها دارای شماره‌ شدند. تعویض و نصب پلاک روی خودروها در ایران قدمتی طولانی دارد. سابقه اولین خودرو پلاک‌شده در کشور به سال ۱۳۰۵ همزمان با ورود نخستین خودرو به کشور برمی‌گردد. با افزایش خودرو در کشور، قرار شد حروف فارسی به‌نام شهرها افزوده شود، سپس نوبت به پلاک‌هایی رسید که نام شهر با عدد دو رقمی ترکیب و پلاک‌های جدید روی خودروها نصب شد. شاید دلیل نصب این نوع پلاک روی خودروها این بود که پلاک‌ به خودرو تعلق نداشت و متعلق به مالک خودرو بود و با انتقال خودرو به شخصی دیگر، پلاک انتقال نمی‌یافت و با تغییر وسیله‌نقلیه، شخص همواره از یک پلاک ثابت استفاده می‌کرد.

در سامانه اینترنتی تعویض پلاک فروش نوبت وجود ندارد!
هنگام خریدوفروش خودرو تعویض پلاک به‌عنوان ضروری است و افراد باید نسبت‌به انجام آن اقدام کنند. چندی پیش در راستای هوشمندسازی و جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز تعویض پلاک خودرو، سیستم نوبت‌دهی آنلاین برای مراکز تعویض پلاک طراحی و اجرا شد. طبق اعلام رئیس مرکز شماره‌گذاری ناجا، افراد برای دریافت نوبت تعویض پلاک خودرو می‌توانند به صورت غیرحضوری اقدام کنند و در ادامه، فرآیند فک‌پلاک و دریافت پلاک جدید به صورت اینترنتی انجام خواهد شد. این امر هم باعث جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز تعویض پلاک می‌شود و هم صرفه‌جویی در زمان را نیز به دنبال خواهد داشت. متقاضیان با مراجعه به وب‌سایت «nobatdehi.epolice.ir» می‌توانند به آسانی پیش ثبت‌نام اولیه خود را انجام بدهند و در تاریخ تعیین‌شده نسبت به فک پلاک و نصب پلاک جدید خودرو خود اقدام کنند. شیوع کرونا در کشور و افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز تعویض پلاک باعث شد پلیس راهور شرایطی را ایجاد کند تا علاوه‌بر کاهش شلوغی‌ها و ازدحام جمعیت در این مراکز، دسترسی به خدمات تعویض پلاک نیز تسهیل شود؛ همچنین افراد با سرعت بیشتری به خدمات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند. از این رو، مراجعه به سایت نوبت‌دهی تعویض پلاک اینترنتی به‌عنوان یک راه‌حل مناسب جایگزین روش‌های معمول در دستور کار قرار گرفت. در این زمینه چندی پیش معاون اجرایی پلیس راهور ناجا اظهار کرد: «۴۶ مرکز تعویض پلاک در سراسر کشور فعال است و روزانه حدود ۱۷ تا ۲۰ هزار تعویض پلاک انجام می‌شود.» سرهنگ حسین رمضانی با اشاره به بازار سیاه ایجادشده برای نوبت‌دهی ادامه داد: «در سامانه احتمال فروش نوبت به هیچ‌وجه وجود ندارد. برخی افراد با مراجعه به مراکز خدمات الکترونیک با پرداخت مبالغ اندکی اقدام به دریافت نوبت از طریق این مراکز می‌کنند که در این زمینه هم مشکل خاصی وجود ندارد، قیمت‌ها براساس عرف خدماتی است که در این مراکز ارائه می‌شود.»

شرایط و مدارک لازم برای نقل‌وانتقال خودرو
متقاضیان به‌منظور بهره‌مندی از خدمات مراکز تعویض پلاک خودرو، پیش از اخذ نوبت و حضور در مراکز تعویض پلاک، لازم است شرایط و مدارک موردنیاز را بررسی کنند که عبارتند از حضور خریدار و فروشنده، نماینده قانونی یا وکیل آنها همراه‌با وسیله‌نقلیه، اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده، اصل سند مالکیت و کارت‌شناسایی وسیله‌نقلیه ( در صورت مفقود شدن سند مالکیت درج یک نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار مبنی‌بر مفقودیت سند و سپری شدن ۱۰روز از تاریخ درج آگهی الزامی است)، گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله‌نقلیه، بیمه شخص‌ثالث، معاینه‌فنی معتبر برای خودروهایی که ۴سال از سال ساخت آنها گذشته است، مدرک احراز محل سکونت خریدار شامل سند مالکیت یا اجاره‌نامه معتبر به‌نام خریدار، همسر، پدر یا مادر و...
آگاهی از اطلاعات خودرو از طریق مراکز تعویض پلاک
در این زمینه رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره مراکز نوبت‌دهی تعویض پلاک بیان کرد: «برای کاهش ازدحام جمعیت و شلوغی که موجب گسترش ویروس کرونا در اینگونه مراکز می‌شود، نوبت‌دهی برای تعویض پلاک به‌روش الکترونیکی و آنلاین ساماندهی شده است. علاوه‌بر شیوع ویروس کرونا، پس از اجرای این طرح انتظار افراد نیز نسبت‌به گذشته به حداقل‌ترین زمان ممکن کاهش یافته است.» سرهنگ علی محمدی ادامه داد: «خوشبختانه درحال‌حاضر سیستم نوبت‌دهی آنلاین تعویض پلاک مشکلی ندارد و متقاضیان به‌راحتی می‌توانند نوبت رزرو کنند.» این مقام انتظامی تصریح کرد: «با خدمت جدید شماره‌گذاری اینترنتی، شهروندان می‌توانند بسیاری از مراحل نقل‌وانتقال خودرو را در منزل‌شان انجام دهند و فقط برای مراحل بازدید فنی، تحویل مدارک و فک پلاک، لازم است به مراکز شماره‌گذاری خودرو بروند. البته انجام این مراحل 15‌دقیقه زمان لازم دارد.» رئیس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا از خریداران نیز خواست به‌هیچ عنوان به‌صورت وکالتی اقدام به خریدوفروش خودرو نکنند اما اگر در صورت اجبار به‌صورت وکالتی خریدی را انجام می‌دهند، از فروشنده تاریخ وکالت چندماهه بگیرند.» وی افزود: «خرید وکالتی نیز مشکلات خاص خود را دارد. در صورت تخلف ازسوی خریدار ممکن است جریمه برای فروشنده لحاظ شود البته این موضوع از مشکلات خرید وکالتی خودرو است، به‌همین‌دلیل توصیه می‌کنیم خریدوفروش حتما به صورت حضوری باشد.» سرهنگ علی محمدی درباره مزیت تعویض پلاک بیان کرد: «یکی از مزیت‌های تعویض پلاک آگاهی از اطلاعات خودرو است چراکه با بررسی مدارک خودرو اعم‌از سند، بیمه، معاینه‌فنی و غیره... خریدار می‌تواند از سابقه و احتمال تصادفی بودن خودرو مطلع شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =