خودروهای نرم‌افزار محور

نسل جدید خودروها که با نرم‌افزارهای مختلف شناسایی می‌شوند با قابلیت اتصال‌پذیر، سیستم‌های پیشرفته یاری‌رسان راننده و خدمات کاربرمحور خود تغییر و تحولی اساسی را در صنعت‌خودرو رقم خواهند زد.

به گزارش «اخبار خودرو»،نسل جدید خودروها که با نرم‌افزارهای مختلف شناسایی می‌شوند با قابلیت اتصال‌پذیر، سیستم‌های پیشرفته یاری‌رسان راننده و خدمات کاربرمحور خود تغییر و تحولی اساسی را در صنعت‌خودرو رقم خواهند زد. خودروسازان که به‌طور معمول در مرکز تغییر و تحولات فناورانه قرار دارند، اکنون باید خود را برای وارد شدن به‌اکوسیستمی بزرگ‌تر آماده کنند؛ محیطی که در آن غول‌های فناوری و موتورهای جست‌وجو تعریف جدیدی از حمل‌ونقل و جابه‌جایی را ارائه می‌دهند و درنتیجه بروز تغییرات اساسی در زمینه سرمایه‌گذاری و نوآوری در صنعت‌خودرو را ناگزیر می‌کنند. دراین میان سوالی که ذهن تحلیلگران صنعت‌خودرو را به‌خود مشغول کرده این است که چگونه فناوری‌ها و سازه‌های نوین درخودروهای مجهز به‌نرم‌افزارها و همچنین تغییرات در وضعیت زنجیره‌های تامین می‌تواند زمینه‌ساز اختلالاتی در صنعت‌خودرو باشد؟

توسعه نرم‌افزارها
با هر نسل جدید تعداد و پیچیدگی ابزارهای الکترونیک مورد استفاده در خودروها افزایش می‌یابد. یک خودرو معمولی ساخت سال 2000 به‌طور حدودی از 10 پردازشگر استفاده می‌کرد و تنها چند هزار خط رمز را شامل می‌شد. حالا 22 سال بعد از آن خودروها به‌طور متوسط دارای 45 پردازشگر و چندصدمیلیون خط رمز برنامه‌نویسی هستند. در خودروهای سنتی برای ارتباط این ابزارها با همدیگر از سیم‌های مسی استفاده می‌شد و پیشرفت فناوری‌ها به‌پیچیدگی بیشتر سیم‌کشی‌ها منجر شده و این مساله خود به‌افزایش هزینه تولید خودرو دامن زده است. این درست است که بگوییم تولید خودرو از صد سال گذشته تاکنون همواره درحال تکامل یافتن بوده است و حالا به‌نظر می‌رسد تولید خودروهای سنتی که از سازه‌های قدیمی استفاده می‌کنند به‌آخر خط نزدیک شده باشد.

پیچیدگی بیشتر
خودروهای نرم‌افزارمحور تحولی عظیم را پیش روی صنعت‌خودرو قرار داده‌اند و فاصله گرفتن از سازه‌های تخت امروزی را که در خودروهای امروزی مشاهده می‌شود، اجتناب‌ناپذیر کرده‌اند. خودروهای نرم‌افزارمحور در حوزه‌ها و قلمروهای سازه‌های خودرو دو تغییر هم‌زمان را به‌وجود خواهند آورد. یکی از تغییرات اساسی این خواهد بود که واحدهای کنترل با همدیگر ادغام و به‌کمک کامیپوترهای قدرتمند، متمرکز خواهند شد.
در رویکرد جدید سیم‌کشی‌ها به‌صورت ساده‌تر صورت خواهد گرفت و محیط نرم‌افزار به‌کمک شبکه‌های محلی (اترنت) انعطاف‌پذیرتر خواهد شد. همچنین نرم‌افزارها از طریق به‌روزرسانی‌ها که به‌شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرند، قابل ارتقا هستند و با بهره‌گیری از سیستم‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی باید واکنش‌هایی هرچه‌بیشتر انسان‌گونه را از خودروها انتظار داشت. این موضوع ما را وادار خواهد کرد هر چه بیشتر به‌ایمنی دادهای قابل دسترس خودرودها اهمیت دهیم. به‌خاطر همین پیچیدگی‌هاست که ایرادهای فنی احتمالی می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد.

ورود غول‌های فناوری
در سال‌های اخیر غول‌های فناوری مانند گوگل و اپل نیز در عرصه‌های مختلف صنعت‌خودرو پا گذاشته‌اند و برخی از این شرکت‌ها سیستم‌های عملیاتی آشنایی را برای سیستم‌های مختلف مانند اینفومنت مورد استفاده در خودروها ارائه داده‌اند.
سایر فعالان عرصه فناوری نیز تمرکز خود را روی خودروهای خودران گذاشته‌اند. گرچه ریسک بالایی وجود دارد، اما پاداش این ریسک روشن است: ماشین خودرانی که بتواند هفت روز هفته به‌صورت 24 ساعته و شبانه‌روزی به‌عنوان یک تاکسی کار کند، سود زیادی را عاید شرکتی خواهد کرد که تمرکز اصلی‌اش روی ارائه خدمات جابه‌جایی است.
به‌طور کلی هرچه فناوری‌های مورد استفاده در خودروها پیشرفت می‌کند، این ایده که خودروها شبیه به‌گوشی‌های تلفن‌همراه خواهند شد و خدماتی شخصی را مختص هر فرد ارائه خواهند کرد، بیشتر تقویت می‌شود. خودروهای نرم‌افزارمحور دوران جدیدی را در زمینه مشارکت و نوآوری نوید می‌دهند؛ جایی که خودروسازان با غول‌های فناوری همکاری نزدیکی خواهند داشت. چنین همکاری‌هایی از تغییر و تحولی عظیم خبر می‌دهند و این مساله را برای ما روشن می‌کنند که چرا در سال‌های اخیر خودروسازان تا این حد روی نرم‌افزارها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
نرم‌افزارها علاوه‌بر ارتقای تجربه سواری برای سرنشینان، ایمنی و تجربه رانندگی بهتری را برای راننده به‌ارمغان می‌آورند و با پیش رفتن به‌سمت سطح‌های چهار و پنج رانندگی خودران، روزبه‌روز به‌پررنگ‌تر شدن حضور و اهمیت نرم‌افزارهای خودرویی و تغییر ماهیت خودروها پی خواهیم برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

آخرین اخبار