دنا پلاس

دنا پلاس توربو محصول خانواده دناست که ضمن بهره‌مندی از طراحی زیبا، امکانات رفاهی متنوع و تجهیزات ایمنی مناسب به‌یک پیشرانه توربوشارژ قدرتمند نیز مجهز شده است و در ردیف قیمتی خود می‌تواند اغلب انتظارات شما را از یک سدان خانوادگی برآورده کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،دنا پلاس توربو محصول خانواده دناست که ضمن بهره‌مندی از طراحی زیبا، امکانات رفاهی متنوع و تجهیزات ایمنی مناسب به‌یک پیشرانه توربوشارژ قدرتمند نیز مجهز شده است و در ردیف قیمتی خود می‌تواند اغلب انتظارات شما را از یک سدان خانوادگی برآورده کند.
دنا سومین خودرو ملی ایران‌خودرو بود که درواقع فیس‌لیفت سمند محسوب می‌شود. شرکت ایران‌خودرو نخستین‌بار دنا را در سال ۱۳۹۰ و طی مراسمی به‌همگان معرفی کرد و پس از کمی تاخیر سرانجام درسال ۱۳۹۳ این خودرو راهی بازار کشورمان شد. تقریبا دو سال پس از ورود دنا به‌بازار، ایران‌خودرو اعلام کرد پروژه‌ای به‌نام X409 را برای طراحی و ساخت یک نمونه ارتقایافته از دنا به‌نام دنا پلاس آغاز کرده است و دی‌ماه سال ۱۳۹۵ دنا پلاس در کنار پژو ۲۰۷ صندوقدار رونمایی شد؛ خودرویی که درمقایسه با دنای معمولی، تنها از نظر ظاهری تغییر کرده بود و در بحث مشخصات فنی، تفاوتی با آن نداشت. درنهایت دنا پلاس هم از تابستان ۹۶ وارد بازار شد و همانند برادر بزرگ‌تر خود توانست فروش نسبتا خوبی را تجربه کند. این تجربه‌های خوب برای ایران‌خودرویی‌ها انگیزه‌ای شد تا نسبت به‌طراحی و ساخت نسخه‌های دیگر دنا اقدام کنند و خانواده محصولات این مدل خودرو را گسترش دهند. اما خودرویی را که قصد داریم نقاط قوت و مزایای آن را در این شماره از روزنامه «دنیای‌خودرو» بررسی کنیم، دنا پلاس توربو است که درحال حاضر در بازار خودروهای داخلی یکی از پرطرفدارترین‌هاست.
پروژه تولید نسخه توربوشارژ موتور ملی به‌دهه ۸۰ شمسی بازمی‌گردد؛ پروژه‌ای که نخستین محصول آن با همکاری یک شرکت آلمانی در سال ۱۳۸۷ رونمایی شد؛ اما پس از ورود نخستین مدل‌های سمند مجهز به‌موتور ملی در سال ۱۳۸۹ و هم‌زمانی آن با تشدید تحریم‌ها، تولید نسخه توربوشارژ آن کمی به‌تاخیر افتاد. طی این سال‌ها خبری از پروژه موتور ملی توربوشارژ نبود تا در اواخر سال ۱۳۹۴، شرکت ایران‌خودرو سمند سورن را با موتور توربو به‌عنوان مدل‌های ۱۳۹۵ روانه بازار کرد. خبر این اتفاق در محافل خودرویی ایران سروصدای زیادی به‌پا کرد؛ اما با توجه به‌ بروز مشکلات موتوری فراوان برای خریداران سورن توربو از جمله خراب شدن تیغه‌های کمپرسور یا ذوب شدن سرسیلندر به‌علت دمای بالا، در عمل این پروژه ایران‌خودرو چندان موفق نبود؛ تا حدی که درحال حاضر نیز سمند سورن توربو به‌تعداد بسیار محدودی تولید می‌شود.
ایران‌خودرو درشرایطی که از خرابی‌های موتور توربوشارژ سمند سورن درس‌های خوبی گرفته بود، در زمان تولید موتور دنا پلاس توربو نسبت به‌رفع برخی ایرادهای آن اقدام کرد که از جمله این موارد می‌توان به‌تعویض پیستون‌ها با نمونه‌های مستحکم‌تر و تراکم پایین، طراحی مجدد محفظه احتراق و سرسیلندر، طراحی منیفولد اگزوز مناسب برای موتور توربو و استفاده از سوپاپ‌های سدیمی برای بهبود پرفورمنس موتور اشاره کرد. در یک جمع‌بندی تغییرات این‌چنینی سبب شده است پیشرانه دنا پلاس توربو درمقایسه با سورن توربو، عملکرد بهتری داشته باشد و تا حدود زیادی خرابی‌های کمتری برای صاحبانش به‌همراه داشته باشد.
دنا پلاس توربو از همان موتور ملی معروف به EF7، البته نسخه مجهز به‌توربوشارژر استفاده می‌کند و این موتور چهار سیلندر خطی ۱.۷ لیتری بوده و ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۵ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. توان خروجی پیشرانه این خودرو به‌کمک یک گیربکس پنج‌دنده دستی به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و با این مشخصات فنی، شتاب صفر تا صد دنا پلاس توربو تقریبا معادل ۱۰ ثانیه است و حداکثر سرعت آن برابر با ۲۰۵ کیلومتر برساعت است. دنا پلاس توربو با داشتن طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری به‌ترتیب ۴۵۵۹، ۱۷۲۰، ۱۴۶۰ و ۲۶۷۱ میلی‌متری در ردیف سدان‌های سایز متوسط دسته‌بندی می‌شود. طبق اعلام سایت رسمی ایران‌خودرو، موتور دنا پلاس توربو استاندارد آلایندگی یورو ۴ داشته و مصرف سوخت آن درحالت ترکیبی ۷.۹ لیتر به‌ازای هر صد کیلومتر ذکر شده است. حال به پنج مورد از مزیت‌های دنا پلاس توربو می‌پردازیم که می‌توان گفت برای خرید و اعتماد به‌این خودرو بسیار قانع‌کننده به‌نظر می‌رسند.

پیشرانه قدرتمند
درمیان خانواده خودروهای ملی اگر سورن توربو را به‌خاطر مشکلات فنی زیادش به‌حساب نیاوریم، دنا پلاس توربو قدرتمندترین مدل محسوب می‌شود. همان‌گونه که در بخش معرفی کلی خودرو نیز ذکر کردیم، دنا پلاس توربو به‌یک پیشرانه ۱.۷ لیتری توربوشارژ با ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون‌متر گشتاور مجهز شده است و در این رده قیمتی اگر بخواهیم دنا پلاس توربو را با سایر هم‌رده‌های خود مقایسه کنیم، بدون شک پیشرانه این خودرو می‌تواند برگ برنده بزرگی برای آن محسوب شود. به‌طور کلی با خروجی‌های بسیار خوبی که به‌لطف استفاده از توربوشارژ در این خودرو وجود دارد، شما هیچ‌گاه پشت فرمان آن احساس کمبود قدرت نخواهید کرد. یک نکته مثبت دیگر درمورد پیشرانه دنا پلاس توربو این است که صدای آن درمقایسه با EF7 بدون توربوشارژ بسیار کم‌تر شده و مخصوصا در سرعت‌های بالا، این موضوع کم‌تر شما را آزار خواهد داد.

طراحی کابین
فضای کلی کابین دنا پلاس توربو از تفاوت بسیار کمی با سایر اعضای خانواده دنا برخوردار است و طراحی خوب و جدید اجزای آن تا حدودی سبب می‌شود متریال بی‌کیفیت استفاده‌شده در ساخت آن‌ها را از یاد ببرید.
طراحی داشبورد دنا پلاس توربو شباهت بسیار زیادی به‌هیوندای سوناتا YF دارد و برخی کارشناسان از این مورد به‌عنوان یک ایراد بزرگ یاد می‌کنند؛ اما اگر کمی خوشبینانه به‌این موضوع نگاه کنید، می‌توان این مساله را به‌فال نیک گرفت و طراحی داشبورد دنا پلاس توربو را زیبا و مدرن دانست.
طراحی زیبای داشبورد این خودرو در کنار طراحی فوق‌العاده کنسول مرکزی، زیبایی‌های کابین دنا پلاس توربو را دوچندان کرده است و دو دریچه ورودی هوای کنار صفحه‌نمایش لمسی خودرو طراحی خوب و هماهنگی با هم دارند و درنهایت، فرمان چرمی دنا پلاس توربو با دوخت متضاد قرمزرنگ، توجه همه را به‌خود جلب می‌کند.

امکانات و تجهیزات مناسب
ایران‌خودرو برای این‌که بتواند دنا پلاس توربو را به‌رقیبی سرسخت برای سایر خودروهای هم‌رده خود تبدیل کند، علاوه‌بر تقویت توان فنی، امکانات و تجهیزات فراوانی را برای این خودرو درنظر گرفته است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به‌مواردی همچون سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، مانیتور لمسی با قابلیت پخش فایل‌های تصویری، تلویزیون، نویگیشن (GPS)، سیستم پاسخگویی به‌تلفن‌همراه با بلوتوث موبایل، فرمان مجهز به‌کلیدهای کنترلر، بلندگوهای جلو و عقب، تیونر، صندلی هشت‌جهته برقی راننده در چهار محور با زاویه نشیمن‌گاه و پشتی مناسب، صندلی شش‌جهته برقی سرنشین جلو در سه‌محور و با نشیمن‌گاه و پشتی تحسین‌برانگیز، تودوزی مخمل صندلی‌ها، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار و تاشونده اتوماتیک، پاور ویندوز، شیشه‌های سولار ضد اشعه خورشید، چراغ جلو LED و لامپ طرح نئون، چراغ روشنایی در روز یا دی‌لایت، چراغ‌های مه‌شکن عقب و جلو، کروزکنترل، دوربین دید عقب، سیستم کنترل بخار بنزین، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمزرنگ، تغییر طرح سردنده به‌همراه گردگیر آن با دوخت قرمز و ... اشاره کرد.

طراحی ظاهری
در بحث طراحی ظاهری، اگر نگوییم دنا پلاس توربو زیباترین خودرو ایرانی است، بدون شک می‌توان نام آن را به‌عنوان یکی از زیباترین خودروهای ساخت داخل مطرح کرد. البته بحث زیبایی طراحی ظاهری یک موضوع شخصی است و افراد مختلف می‌توانند نظرات متفاوتی در این مورد داشته باشند. شاید مهم‌ترین مورد درطراحی بدنه دنا پلاس توربو، سانروف آن باشد که نخستین مورد از این دست در میان خودروهای ایرانی محسوب می‌شود. در قسمت جلویی این خودرو کاپوت عضلانی به‌همراه دوخطی که از شیشه جلو شروع می‌شوند و به‌بخش مرکزی جلوپنجره ختم می‌شوند، ظاهر بسیار زیبایی دارند و ترکیب چراغ‌های جلو دنا پلاس توربو که اکنون به‌چراغ‌های LED دیلایت نیز مجهز شده‌اند، در ترکیب با جلوپنجره توری‌شکلی که تا پایین سپر نیز امتداد یافته‌اند، چهره جذابی را برای این خودرو خلق کرده است. درنمای جانبی، طراحی خودرو درمقایسه با دنای معمولی پیشرفت چشمگیری داشته و تغییراتی که در ستون عقب اتفاق افتاده، در کنار خط شیب‌دار روی بدنه که به‌سمت گلگیر جلو پیش رفته، بخش جانبی دنا پلاس توربو را زیباتر کرده است. در عقب خودرو، تغییرات چندانی مشاهده نمی‌شود و تنها استفاده از چراغ نئون تا حدودی طراحی بخش عقبی را زیباتر کرده و ظاهری مدرن‌تر به‌خودرو بخشیده است. با توجه به‌این‌که درگذشته بخش پشتی دنا پلاس بیشترین بازخوردهای منفی را به‌خود اختصاص داده بود، انتظار می‌رفت طراحان ایران‌خودرو تغییرات بیشتری را برای این بخش از خودرو در نظر بگیرند.

ایمنی خوب
دنا پلاس توربو از تجهیزات فراوانی بهره می‌برد که سبب شده از نظر سیستم‌های امنیتی نسبت به‌سایر سدان‌های ایرانی در وضعیت بهتری قرار گیرد. ترمزهای دنا پلاس توربو درجلو از نوع دیسکی خنک‌شونده و در عقب، دیسکی هستند و از عملکرد بسیار حساس و دقیقی برخوردارند. دنا پلاس توربو درکنار ترمزهای دیسکی به‌سیستم‌های ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهز شده است. خارج از بحث ترمزهای دنا پلاس توربو، از جمله سایر تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به‌مواردی همچون چهار عدد ایربگ (راننده، سرنشین و جانبی)، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم هشداردهنده هوشمند مرکزی ورود غیرمجاز، دوربین دید عقب، سیستم هشداردهنده موانع عقب، سیستم قطع سوخت خودکار به‌هنگام تصادف و... اشاره کرد.

سخن پایانی
در یک جمع‌بندی کلی دنا پلاس توربو سدانی مجهز و ایمن است که از یک پیشرانه پرتوان توربوشارژ بهره می‌برد و ویژگی‌های مثبت این خودرو سبب می‌شود اگر در این ردیف قیمتی قصد خرید یک سدان خانوادگی را دارید، شاید بد نباشد نیم‌نگاهی هم به‌دنا پلاس توربو داشته باشید. به‌طور کلی در بازار فعلی ایران اگر به‌دنبال یک سدان خانوادگی خوب، با موتوری قدرتمند، مصرف سوخت خوب، امکانات و تجهیزات مناسب و طراحی زیبا هستید، خرید دنا پلاس توربو را به‌شما پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    دنا پلاس توربو شارژ نسبت به قیمت بسیار بالایش ارزش خریدن ندارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =