نمایشگرهای بزرگ

خودروهای قدیمی امکانات چندانی نداشتند. زمانی داشتن رادیو ضبط با صدای نه‌چندان واضح و بالابر برقی یک مزیت برای خودروها محسوب می‌شد. با گذشت زمان و گسترش فناوری‌های دیجیتال، این امکان فراهم شد تا از سامانه‌های صوتی - تصویری در خودروها استفاده شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای قدیمی امکانات چندانی نداشتند. زمانی داشتن رادیو ضبط با صدای نه‌چندان واضح و بالابر برقی یک مزیت برای خودروها محسوب می‌شد. با گذشت زمان و گسترش فناوری‌های دیجیتال، این امکان فراهم شد تا از سامانه‌های صوتی - تصویری در خودروها استفاده شود. به این ترتیب نمایشگرهای دیجیتال با قابلیت‌های چندمنظوره جای ثابتی در خودروهای جدید پیدا کردند. سیستم‌های نمایشگر خودرو همواره در حال پیشرفت و با تکنولوژی روز جهان همسو هستند. این نمایشگرها با برخورداری از انواع سیستم‌های عامل و نرم‌افزارهای پیچیده و به‌روز، امکانات صوتی، تصویری، ایمنی و حتی سرگرم‌کننده را در اختیار راننده و سایر سرنشینان قرار می‌دهند. درحال‌حاضر بسیاری از این خودروها دارای نمایشگرهای لمسی هستند و با قابلیت‌های ویژه و مبتنی‌بر سیستم عامل‌های اندروید و ios برای ارتباط با گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی طراحی و عرضه می‌شوند.

راندن ایمن
همه دوست دارند ایمن رانندگی کنند. درحال‌حاضر به‌واسطه سیستم‌های مانیتورینگ خودرو یا دستگاه‌های تله‌ماتیک، این امر امکان‌پذیر شده است. دستگاه‌های نظارت بر خودرو از طریق برنامه‌ای در گوشی هوشمند راننده کار و داده‌های کلیدی در مورد شیوه رانندگی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند؛ جزییاتی مانند موقعیت مکانی یا GPS و سرعت رانندگی در یک پایگاه داده‌ قرار می‌گیرند و عملکرد راننده را در جاده و در حال رانندگی ثبت می‌کند. البته این امکانات دیجیتال که از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای به‌روز بهره می‌برند، ویژه خودروهای خارجی است. البته محصولات کپی‌ چینی هم به این ابزارهای الکترونیکی مجهز هستند و همپای کمپانی‌ها و برندهای معتبر خودروسازی پیش می‌روند. هرچند شاید چنین انتظاری ازسوی شرکت‌های داخلی که آینه‌بغل، کیسه هوا، شیشه برقی، ضبط صوت قدیمی و... را جزو آپشن‌ها و امکانات خودرو محسوب می‌کنند، کمی عجیب باشد!

سیستم‌هایی کاربردی ولی خطرناک!
امروزه بسیاری از خودروها با سیستم اطلاع‌رسانی-سرگرمی (Infotainment) مجهز به نمایشگر لمسی به فروش می‌رسند. خودروسازان به این نتیجه رسیدند که نمایشگرهای لمسی پتانسیل بالایی دارند. به‌همین‌دلیل تعداد خودروهای مجهز به این نمایشگرها به‌سرعت رشد کرد و به‌این ترتیب زمینه ظهور این تکنولوژی در کابین خودروها نیز فراهم شد.
درحال‌حاضر حتی مدل‌های اقتصادی و ارزان‌ خودروها در بازارهای جهانی نیز به سیستم اینفوتینمنت مبتنی‌بر نمایشگرهای لمسی مجهز هستند. در برخی مدل‌های لوکس و گران، داشبورد خودرو میزبان یک نمایشگر بسیار بزرگ است.
خودروسازان به‌طور فزاینده‌ای برنامه‌های پیشرفته و سیستم‌های سرگرمی را در خودروها نصب می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که این اقدام خودروسازان کاملا ایمن و بی‌خطر است. به‌تازگی پرفروش‌ترین خودرو شرکت تسلا به‌دلیل فراهم کردن امکان انجام بازی‌های ویدیویی در حالی که وسیله‌نقلیه در حرکت است، مورد انتقاد قرار گرفت. اما حتی گزینه‌های استاندارد مانند تغییر موسیقی یا استفاده از سیستم ناوبری نیز می‌تواند زمینه‌ساز حواس‌پرتی رانندگان باشد. باتوجه به نبود نظارت بر این موضوع، حامیان ایمنی درتلاشند سطح آگاهی در ارتباط با خطرات این‌ امکانات را افزایش دهند.
می‌توان پارامترهای متعددی را برای ساخت یک سیستم اینفوتینمنت ایده‌آل درنظر گرفت. به‌عنوان‌مثال مکان نصب نمایشگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چراکه رانندگان همیشه با آن سر و کار دارند. از این رو هرچه نمایشگر در ارتفاع بالاتر و هم‌راستا با راننده باشد، از احتمال حواس‌پرتی وی کاسته می‌شود. مدیران شرکت‌های خودروسازی می‌گویند: «این یک مساله بزرگ و رو به افزایش است. مدیریت امکانات سرگرمی در وسیله‌نقلیه به‌طور فزاینده‌ای چالش‌برانگیز شده است. بیشتر ویژگی‌های این سیستم‌ها خوب هستند، اما در بیشتر موارد راننده، مشکل را ایجاد می‌کند. رانندگان اغلب چشمان خود را از جاده بر می‌دارند تا به این نمایشگرها نگاه کنند و این موجب حواس‌پرتی آنها هنگام رانندگی می‌شود.» این مساله سازندگان را بر آن داشته است تا جایی‌که امکان دارد ایمنی خودروها را بالا ببرند و از میزان اختلالات و اشتباهات راننده بکاهند.

نمایشگر همه‌فن‌حریف!
در برخی خودروهای پیشرفته، سیستم اینفوتینمنت صرفا نقش اطلاع‌رسانی و سرگرمی را برعهده ندارد و با دیگر سیستم‌ها و قابلیت‌ها یکپارچه شده است. به‌عنوان‌مثال ویژگی‌هایی مانند تنظیم ارتفاع یا میزان نرمی و سفتی کمک‌فنرها به‌وسیله سیستم اینفوتینمنت کنترل می‌شوند. باتوجه به افزایش کاربردها، مکان نصب نمایشگر سیستم اینفوتینمنت در سال‌های اخیر تغییر کرده است. ابتدا خودروسازان این نمایشگر را در قسمت پایینی داشبورد نصب می‌کردند، به همین‌دلیل راننده هنگام استفاده از آن مجبور بود نگاه خود را از مسیر پیش رو بردارد. در خودروهای جدیدتر، نمایشگر سیستم اینفوتینمنت در بسیاری موارد در قسمت فوقانی داشبورد نصب شده، از این رو دامنه حرکت چشمان راننده کاهش یافته است. همچنین با اضافه شدن سیستم هداپ دیسپلی و نمایش اطلاعات در برابر چشمان راننده، در مواقعی مثل استفاده از مسیریاب او نیازی به نگاه کردن به نمایشگر مرکزی ندارد. یک عضو هیات‌مدیره یوروانکپ معتقد است هرگونه تاخیر در پاسخ‌دهی نمایشگر می‌تواند مشکل‌ساز شود، زیرا راننده را مجبور می‌کند یک کار را دو یا سه‌بار انجام دهد و این امر تمرکز او را بیشتر بر هم می‌زند. هرچند شرکت‌های مختلف در توسعه رابط کاربری سیستم اینفوتینمنت محصولات خود، اصول و روش‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرند، ولی بی‌تردید مهم‌ترین مساله در این زمینه نوع طراحی منوهاست. در صفحه نمایشگر یک خودرو منوها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که موارد اصلی ابتدا و بدون‌نیاز به وارد شدن به زیرشاخه دیگر در دسترس راننده قرار داشته باشند. اما نکته جالب اینکه شمار قابل‌توجهی از مشتریان بازار خودرو تمایل دارند برخی دکمه‌ها فیزیکی باقی بمانند، چراکه دسترسی به آنها ساده‌تر بوده و بدون‌نیاز به وارد شدن به منوهای تودرتوی سیستم اینفوتینمنت قابل‌استفاده هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =