خودروسازی مکزیک

جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده تحریم‌هایی را علیه اقتصاد روسیه وضع کرد که به‌باور کارشناسان این تحریم‌ها می‌تواند آسیب فراوانی به‌صنعت‌خودرو جهان از جمله خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات خودرویی در ایالات‌متحده‌، اروپا و آسیا وارد کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با بالا گرفتن بحران اوکراین و حمله همه‌جانبه نیروهای نظامی روسیه به‌خاک این کشور، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده تحریم‌هایی را علیه اقتصاد روسیه وضع کرد که به‌باور کارشناسان این تحریم‌ها می‌تواند آسیب فراوانی به‌صنعت‌خودرو جهان از جمله خودروسازان و تامین‌کنندگان قطعات خودرویی در ایالات‌متحده‌، اروپا و آسیا وارد کند.

سایه تحریم‌های آمریکا
روسیه از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان بسیاری از مواداولیه مهم از جمله پالادیوم و نیکل است که در سراسر جهان در صنعت‌خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و این کشور پهناور همچنین محل تولید بسیاری از محصولات خودرویی است و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی خارجی از جمله استلانتیس، فولکس‌واگن و تویوتا در این کشور سایت‌های تولید دارند. به‌باور تحلیل‌گران صنعت‌خودرو با در نظر داشتن این‌که دست‌کم یک‌چهارم قطعات مورد نیاز در خودروهای تولید روسیه از خارج از این کشور-ازجمله از آمریکا- وارد می‌شوند، می‌توان پیش‌بینی کرد که تا زمانی که تحریم‌های اخیر برقرار باشند، کارخانه مونتاژ خودروسازان خارجی برای ادامه فعالیت خود با مشکلات فراوانی مواجه خواهند بود و تاثیر تحریم‌ها بر روسیه می‌تواند بر صنعت‌خودرو آمریکا نیز سایه بیافکند.

اختلال در تامین نیکل و پالادیوم
روسیه سومین تامین‌کننده اصلی نیکل مورد استفاده در باتری‌های لیتیوم-یونی است و همچنین 40 درصد از پالادیوم مورد استفاده در مبدل‌های کاتالیزوری را تامین می‌کند که در خودروهای بنزین‌سوز و دیزلی یافت می‌شوند. به‌گفته سم ابوالصمد، تحلیل‌گر ارشد موسسه «گایدهاوس اینسایت» اگر ولادیمیر پوتین بخواهد با قطع کردن و عدم‌تامین پالادیوم مورد نیاز غرب تحریم‌های اخیر را تلافی کند «خودروسازان مجبور به‌یافتن تامین‌کنندگان جایگزین خواهند شد و در صورت ناتوانی در اجرایی شدن این رویکرد نیز نمی‌توانند جایگزینی را برای خودروهای درون‌سوز در نظر گرفته و عرضه کنند.» آفریقای جنوبی و زیمبابوه نیز بخش قابل توجهی از پالادیوم را تامین‌ می‌کنند؛ اما حتی پیش از آن‌که نیروهای روسیه وارد مرز اوکراین شوند، بهای این ماده اولیه به‌شکل مداوم حالتی صعودی به‌خود گرفته بود؛ تا جایی که در اواسط ماه دسامبر، پالادیوم به‌اونسی هزار و 600 دلار رسید. این درحالی است که روز چهارشنبه قیمت این ماده‌اولیه به اونسی دو هزار و 400 دلار رسید و چنین افزایش قیمتی می‌تواند به‌طور متوسط به‌گران‌تر شدن تولید هر دستگاه خودرو سواری به‌اندازه 150 دلار تمام شود. این افزایش بها در خودروهای شاسی‌بلند و مدل‌های اسپرت با موتورهای بزرگ‌تر به 200 دلار می‌رسد. خودروسازان باید تصمیم بگیرند که یا با این اضافه‌هزینه کنار بیایند یا آن را به‌مشتریان خود انتقال دهند؛ آن هم در زمانی که قیمت متوسط خرید خودروهای جدید در ژانویه به‌رکورد بی‌سابقه 45 هزار دلار رسیده است. اگر تامین نیکل مورد نیاز با اختلال مواجه شود، تولید باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی می‌تواند به‌حدی کاهش یابد که ضربه‌ای اساسی به‌کابینه بایدن در تلاش برای رساندن آمار خودروهای برقی به 50 درصد تا سال 2030 وارد کند. گرچه منابع دیگری برای تامین نیکل وجود دارد - ازجمله اندونزی و فیلیپین- اما تقاضا و قیمت‌ این ماده‌اولیه از مدتی پیش درحال افزایش بوده و به‌گفته ابوالصمد این مساله می‌تواند خودروسازان را با همان چالش‌های مربوط به‌تامین پالادیوم مواجه کند.

توقف تولید در روسیه
در این میان خودروسازان روسی هم دلایل زیادی برای نگرانی دارند. این شرکت‌ها برای تامین دست‌کم 25 درصد از قطعات خود به‌منابع خارجی احتیاج دارند تا بتوانند کارخانه‌های مونتاژ خود را فعال نگه دارند. یکی از این شرکت‌ها یعنی گروه خودروسازی GAZ هشدار داده که درصورت عملی شدن تحریم‌ها مجبور به‌توقف تولید خواهد شد. کمپانی GAZ به‌تولید خودروهای باربری سنگین و نیمه‌سنگین، اتوبوس و قطعات خودرویی برای بازارهای داخلی و خارجی مشغول است و بسیاری از خودروسازان خارجی نیز در قلب اتحاد جماهیر سابق حضور پررنگی دارند و مشارکت‌هایی در زمینه تولید با کمپانی‌های روسی دارند. این شرکت‌ها شامل گروه اروپایی-آمریکایی استلانتیس می‌شود و به‌گفته جو فیلیپی، رئیس موسسه اتوترندز: «تحریم‌ها به‌طور عمده‌تر روی خودروسازان اروپایی و برخی شرکت‌های آسیایی تاثیر خواهد گذاشت.» پیش از شروع بحران کنونی، گروه خودروسازی استلانتیس تعداد زیادی از ون‌ها و سایر خودروهای تولیدی خود در یکی از کارخانه‌های حومه مسکو را برای صادرات به‌غرب آماده کرده بود و این شرکت همچنین شروع به‌صادرات سیستم‌های انتقال نیرو کرده بود. اما کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس گفته که ممکن است شرکتش درباره این استراتژی تجدید نظر کند. روز چهارشنبه تاوارس در یک جلسه اعلام کرد: «اگر واقعا چنین اتفاقی بیفتد و ما نتوانیم آن کارخانه (در نزدیکی مسکو) را تامین کنیم، یا باید تولیدات آن را به‌سایر کارخانه‌هایمان انتقال دهیم یا این‌که خودمان را محدود کنیم.» در میان خودروسازان اروپایی که در روسیه مشغول به‌کار هستند، فولکس‌واگن در بیانیه‌ای اعلام کرده که «میزان تاثیر این جنگ در فعالیت‌های تولیدی ما در کشورهای درگیر درحال بررسی است.» با در نظر گرفتن آسیب‌پذیری کنونی خودروسازان جهان بعد از پاندمی کرونا و بحران کمبود ریزتراشه‌ها می‌توان مطمئن بود که بحران اوکراین روی صنعت‌خودرو تاثیر فراوانی خواهد داشت و خودروسازان بین‌المللی به‌دلایل گوناگون باید نگران این حمله نظامی باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =