لاستیک خوزستان

گرانی این روزهای بازار خودرو به بازارهای جانبی آن نیز کشیده شده است و قطعات و لوازم مربوط به خودرو به شدت گران شده‌اند. ازجمله مواردی که افزایش قیمت بسیار بالایی را تجربه کرده، لاستیک خودرو است.

به گزارش «اخبار خودرو»،گرانی این روزهای بازار خودرو به بازارهای جانبی آن نیز کشیده شده است و قطعات و لوازم مربوط به خودرو به شدت گران شده‌اند. ازجمله مواردی که افزایش قیمت بسیار بالایی را تجربه کرده، لاستیک خودرو است. گرانی لاستیک نو باعث شده مردم به جای خرید تایر نو به سمت خرید انواع دست‌دوم این قطعه مهم در خودرو بروند. در این راستا کارگاه‌های حاشیه‌ای تهران لاستیک‌های صاف را می‌خرند و آج جدید روی آن می‌چسبانند و به اسم لاستیک دست‌دوم خارجی در مناطق مختلف به‌فروش می‌رسانند. حتی در برخی موارد روی لاستیک‌هایی که تاریخ انقضای آنها سررسیده است، با فرز و دستگاه‌های حرارتی تاریخ جدید درج می‌کنند.

بازار راکد خرید و فروش لاستیک نو
تایر به‌عنوان قطعه مهم و موثر سیستم انتقال قدرت نقش مهمی نیز در ایمنی خودرو دارد. از این رو انتخاب لاستیک مناسب و نگهداری از آن، عامل مهمی در بهبود عملکرد خودرو به‌شمار می‌رود. اما این روزها وضعیت بازار لاستیک مانند برخی کالاهای دیگر در کشور، نابسامان است و افزایش چندبرابری قیمت‌ها باعث شده مصرف‌کننده با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شود. در این خصوص نیز وضعیت بازار خریدوفروش لاستیک نو به شدت راکد است و عملا معاملات چندانی صورت نمی‌گیرد. ولی در بازار لاستیک‌های دست‌دوم ماجرا به شکل دیگری رقم می‌خورد. افرادی که به منظور تامین نیاز لاستیک خودرویشان راهی بازار می‌شوند، با مشاهده قیمت لاستیک نو، چاره‌ای جز خرید لاستیک دست‌دوم ندارند! آپاراتی‌های تهران شاید بهترین شاهدان ماجرا باشند. به‌گفته آنها مردم دیگر نسبت به خرید لاستیک نو رغبت نشان نمی‌دهند اما لاستیک دست‌دوم به قول معروف روی هوا فروخته می‌شود! در شرایط کنونی وقتی لاستیک خودرو پنچر یا به اواخر عمرش نزدیک می‌شود، مالک سراغ لاستیک نو را نمی‌گیرد بلکه دنبال لاستیک دست‌دوم است که با بودجه‌اش هم تناسب داشته باشد. قیمت لاستیک‌های دست‌دوم نیز بسیار متفاوت و در بازه گسترده‌ای قرار دارد. از دیگر نکات بازار لاستیک می‌توان به ثابت نبودن قیمت لاستیک دست‌دوم پراید اشاره کرد! البته بعضی فروشندگان می‌گویند بسیاری از لاستیک‌های دست‌دوم موجود مشکلات فراوانی دارند که اتمام تاریخ مصرف و سرقتی بودن از جمله مشکلات این لاستیک‌هاست.

سبد خریدی که هر روز کوچک‌تر می‌شود!
آمارها نشان می‌دهند تولید لاستیک در کشور طی یک سال گذشته تقریبا 50درصد افزایش داشته است اما جهش قیمت‌ها در پی برخی محدودیت‌های فروش، رشد تقاضا در بازار، عدم مدیریت صحیح در فروش سهمیه‌ای، نایاب شدن و احتکار لاستیک‌های تولید داخل و همچنین کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده باعث شده‌اند این بازار کساد شود و عده‌ای از فروشندگان این صنف عطای کار را به لقایش ببخشند. به‌همین دلیل ضرورت دارد دولت و وزارت صمت به‌عنوان متولی تنظیم بازار، هرچه زودتر صنف لاستیک‌فروشان را ساماندهی کنند تا مصرف‌کننده نیز مجبور به استفاده از لاستیک دست‌دوم نباشد و جان خود را به‌دلیل کاهش قدرت خرید از دست ندهد. رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در این باره گفت: «از دی‌ماه ۱۳۹۹ کارخانه‌های تولید تایر انتقاد زیادی به واردات مواد اولیه برای تولید لاستیک با ارز نیمایی داشتند. حالا تعیین نرخ لاستیک ازسوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به انجمن تولیدکنندگان لاستیک واگذار شده است. متاسفانه همین موضوع باعث گرانی ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت لاستیک در بازار شد.» داوود سعادتی‌نژاد ادامه داد: «گرانی لاستیک و کاهش قدرت خرید مردم، بازار لاستیک دست‌دوم را رونق داده،. همین موضوع شرایط بازار این محصول را سخت کرده است.» وی افزود: «در این میان استفاده از لاستیک‌های دست‌دوم افزایش یافته که خطرناک است. چراکه مردم به دلیل گرانی تایر امکان خرید لاستیک نو را ندارند.»
لزوم برخورد با دلالان فروش تایرهای تقلبی
در این زمینه سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای خودرو» درباره افزایش قیمت لاستیک گفت: «‌صنعت تایر از دی‌ماه ۱۳۹۹ تاکنون (بالغ بر ۱۴ ماه) افزایش قیمتی توسط تولیدکنندگان نداشته است. اما وقتی این تایرها به‌دست واسطه‌ها می‌رسند، باتوجه به شرایط و نوسانات اقتصادی، بهای این تایرها بالا می‌رود. بنابراین این رشد قیمت به جیب واسطه‌گران سرازیر می‌شود و در این میان تولیدکنندگان زیان می‌بینند.» مصطفی تنها درباره خریدلاستیک با نرخ بی‌واسطه گفت: «برخی کارخانه‌های تولید تایر سایت فروش آنلاین دارند، بنابراین مردم برای خرید می‌توانند مستقیم از کارخانه تایر تهیه کنند تا هم مبلغ کمتری بپردازند و هم خیالشان از کیفیت آن راحت باشد.» وی درباره خرید لاستیک دست‌دوم بیان کرد: «خرید تایر دست‌دوم را اصلا توصیه نمی‌کنم. زیرا خرید تایر دست‌دوم بسیار سخت است و در این راستا تنها یک کارشناس می‌تواند تشخیص دهد تایر قابل‌استفاده است یا خیر.»
او ادامه داد: «راننده از طریق تایر کنترل خودرو را در دست می‌گیرد و به‌همین دلیل مردم هنگام خرید تایر دست‌دوم بسیار مراقب باشند.» سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درخصوص لاستیک‌های تقلبی دست‌دوم بیان کرد: «این مساله شوخی‌بردار نیست. نهادهای نظارتی باید هرچه سریع‌تر با دلالان تایرهای تقلبی برخورد کنند، چراکه این افراد جان مردم را به‌خطر می‌اندازند.» وی درپایان درباره خرید لاستیک دست‌دوم توصیه کرد: «علاوه‌بر ثبت تاریخ ساخت که نشان‌دهنده زمان تولید لاستیک است و اکثرا نیز توسط مصرف‌کننده نهایی تشخیص داده نمی‌شود، در جداره بیرونی لاستیک یک عدد چهاررقمی نیز درج شده است زمان تولید را نشان می‌دهد. بنابراین هنگام خرید حتما به این تاریخ ها توجه کنید و درصورت امکان از یک کارشناس متخصص برای معاینه تایر نیز کمک بگیرید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =