خودروهای برقی

دیگر مطمئنیم که در سال‌های پیش رو جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور مستمر ارتقا می‌یابد و براساس گفته‌های برخی از عالی‌ترین چهره‌ها در بحث انرژی، انتظار می‌رود تا سال 2050 نیمی از کل برق جهان از طریق این نوع انرژی تامین شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،دیگر مطمئنیم که در سال‌های پیش رو جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور مستمر ارتقا می‌یابد و براساس گفته‌های برخی از عالی‌ترین چهره‌ها در بحث انرژی، انتظار می‌رود تا سال 2050 نیمی از کل برق جهان از طریق این نوع انرژی تامین شود. درعین حال به‌نظر می‌رسد تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کهنه‌گرایان برای حفظ صنعت زغال‌سنگ نیز بیهوده است و براساس گفته‌های کارشناسان مالی انرژی‌های نوین بلومبرگ تا اواسط قرن حاضر زغال‌سنگ تنها در تولید 11 درصد از برق جهان نقش خواهد داشت که به‌این ترتیب سهم آن از 38 درصد فعلی بسیار کمتر خواهد بود.

دریچه‌ای نو
در برنامه‌ جدید موسسه مالی انرژی‌های نوین بلومبرگ که تحت‌عنوان چشم‌انداز انرژی جدید منتشر شده، چنین آمده که ادامه افت هزینه باتری‌ها، به‌میزان قابل ملاحظه‌ای قابلیت ذخیره برق در ساعات غیراوج مصرف را افزایش می‌دهد و بدین‌ترتیب امکان فروش این برق ذخیره در ساعات اوج فراهم می‌شود که درنتیجه امکان بهره‌مندی از فناوری‌های تجدیدپذیر خصوصا پروژه‌های بادی و خورشیدی را برای سهم رو به‌گسترش بازار برق افزایش می‌دهد.
به‌این ترتیب یک بازار بزرگ باتری به‌ارزش 548 میلیارددلار به‌وجود خواهد آمد و ارزش کل سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک تا سال 2050 به 11.5 تریلیون‌دلار خواهد رسید. بیشترین سهم از این سرمایه‌گذاری در بخش‌های بادی و خورشیدی (با ارزش 8.4 تریلیون دلار) صرف خواهد شد و 1.5 تریلیون دیگر از این مبلغ نیز به‌توسعه و ساخت فناوری‌هایی مانند هیدرو و هسته‌ای اختصاص خواهد یافت. براساس گزارش بلومبرگ 87 درصد از برق مصرفی اروپا تا سال 2050 از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد؛ درحالی ‌که در هند این میزان 75 درصد، در چین 62 درصد و در ایالات‌متحده 55 درصد خواهد بود. درعین حال در بسیاری از کشورها نیز با افزایش تمرکززدایی مواجه خواهیم بود؛ مانند استرالیا که تا اواسط قرن حاضر باتری‌ها و صفحه‌های خورشیدی در آن 43 درصد از کل ظرفیت برق را به‌خود اختصاص خواهند داد.

تغییر وضعیت
در گزارش بلومبرگ به‌تصویر کشیده شده که چگونه افت هزینه‌های تولید باتری در ترکیب انرژی‌هایی که طی دهه‌های آتی برای تولید برق مصرف می‌شوند، تاثیر خواهد داشت. براساس پیش‌بینی موسسه مالی انرژی‌های نوین بلومبرگ قیمت‌ باتری‌های لیتیوم-یون همچنان با رشد صنعت و بازار خودروهای الکتریکی به‌ارزان شدن خود ادامه خواهند داد. سب هنبست، رئیس بخش اروپا، خاورمیانه و آفریقای موسسه مالی انرژی نوین بلومبرگ و نویسنده گزارش اخیر می‌نویسد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 2050، 548 میلیارد دلار در باتری‌ها سرمایه‌گذاری شود که دو سوم آن در شبکه‌ توزیع برق و یک‌سوم آن در خانه‌ها و بنگاه‌های تجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.» ورود باتری‌های ذخیره ارزان به‌این معناست که امکان انتقال برق از باد و خورشید بسیار بهبود پیدا خواهد کرد و درنتیجه این فناوری‌ها می‌توانند به‌ما کمک کنند تا در زمانی که باد نمی‌وزد یا هوا آفتابی نیست نیز قابلیت تامین برق را داشته باشیم.
واضح است که بهبود و ارتقای باتری‌ها و همچنین امکان استفاده از سوخت‌های پاک تاثیر شگرفی بر آینده صنعت‌خودرو خواهد داشت و گزینه‌های قابل استفاده خودروسازان را افزایش خواهد داد.

صنعت‌خودرو و انرژی تجدیدپذیر
هم‌اکنون بسیاری از خودروسازان از دایملر گرفته تا نیسان بخشی از تولید خود را به‌مدل‌های الکتریکی اختصاص داده‌اند و تاکید بیش از حد قانونگذاران بر استفاده از انرژی‌های پایدار به‌این انتخاب خودروسازان کاملا جهت داده است. از سوی دیگر انتظار می‌رود با گذشت زمان فناوری‌های دیگر مانند خودروهای هیدروژنی پیل‌سوختی نیز تا حد قابل توجهی پیشرفت کنند و خودروسازان به‌شکل گسترده‌تری از این فناوری در عرضه مدل‌های پاک بهره‌ بگیرند. با از دور خارج شدن هرچه‌بیشتر سوخت‌های فسیلی می‌توان پیش‌بینی کرد که موتورهای درون‌سوز به‌طور کلی از خط تولید خودروسازان خارج شوند و سوخت فسیلی تنها در شکل بسیار محدود و درموارد خاص مورد استفاده قرار بگیرد. براساس پیش‌بینی موسسه مالی انرژی نوین بلومبرگ تا اواسط قرن حاضر استفاده از صفحه‌های خورشیدی 17 برابر و استفاده از توربین‌های بادی شش برابر خواهد شد. طبق گزارش منتشرشده، با افزایش تعداد خودروهای الکتریکی درجاده‌ها تا سال 2050، 9 درصد از کل برق تولیدی برای حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به‌ظهور شیوه‌های نوین تولید و مهار انرژی تجدیدپذیر و ارزان شدن برق مصرفی کاملا قابل قبول و منطقی به‌نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =