رانندگی بدون گواهینامه

به‌دلیل آغاز سفرهای نوروزی؛ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستادملی کرونا خبر داده است درصورت تردد بین‌جاده‌ای خودروهایی که واکسیناسیون  راننده آنها تایید نشود، از ۲۰اسفند جریمه می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها هم‌زمان با نزدیک شدن به سال جدید متاسفانه آمار ابتلا به کرونا و اُمیکرون روبه افزایش است. در این زمینه به‌دلیل آغاز سفرهای نوروزی؛ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستادملی کرونا خبر داده است درصورت تردد بین‌جاده‌ای خودروهایی که واکسیناسیون راننده آنها تایید نشود، از ۲۰اسفند جریمه می‌شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

برای جریمه نشدن در محدودیت تردد چه اقدامی انجام دهیم؟
دبیر کمیته، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره اجرای این طرح گفت: «سال گذشته زمانی که شهرها در وضعیت قرمز، نارنجی و زرد بودند، طرحی کلید خورد که طبق آن ورود خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز ممنوع بود. اما براساس مصوبات ستاد ملی در آذرماه امسال طرح مدیریت هوشمند بیماری، جایگزین طرح قبلی شد.» حسین قاسمی افزود:« براساس این طرح یک سامانه به‌نام «ایران‌من» (امید) در بستر دولت الکترونیک ایجاد شد و تبادل اطلاعات مربوط به داده‌های مختلف با هدف ارائه خدمات به خدمات‌گیرندگان حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه حمل‌ونقل در این سامانه شکل گرفت.»
دبیر کمیته، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: «این طرح از ابتدای آذرماه، فازبه‌فاز در حوزه‌های مختلف مانند ادارات، اصناف، آموزش و همچنین بخش‌های فرهنگی‌واجتماعی آغاز شده، البته در فاز پنجم نیز موضوع تردد بین‌شهری خودروهای شخصی مطرح است.» حسین قاسمی درخصوص طرح هوشمند بیان کرد: «در طرح مدیریت هوشمند براساس پلاک‌ملی، دیگر ورود براساس پلاک‌های غیربومی ملاک نخواهد بود بلکه ملاک ورود، خودروهایی هستند که پلاک به‌نام مالک است.
در این خصوص خودرویی که پلاک به نام مالک بوده، واکسیناسیون انجام شده باشد و بیمار هم نباشد، می‌تواند از 20 اسفندماه در جاده‌ها تردد کند. اما اگر واکسیناسیون صاحب خودرو انجام نشده باشد، درصورت تردد مشمول جریمه خواهد شد.» قاسمی درباره شیوه جریمه در این طرح ذکر کرد: «اطلاعات کامل صاحبان خودروها توسط سامانه «ایران‌من» در اختیار پلیس راهنمایی‌ورانندگی قرار می‌گیرد، پلیس هم براساس رصد دوربین‌های جاده‌ای، پلاک رانندگان خودروهای واکسینه‌نشده را مشمول جریمه می‌کند.»
صاحبان خودرو باید سه دُز واکسن را زده باشند
حسین قاسمی درباره نحوه ثبت‌نام رانندگان صاحب خودرو در سامانه گفت: «قرار نیست مردم در سامانه‌ نام‌برده اطلاعات خود را ثبت کنند چون اطلاعات و کدملی صاحبان خودروهای واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده در سامانه موجود است.» وی با بیان‌اینکه در این سامانه تبادل اطلاعات در حوزه مدیریت هوشمند کرونا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است، افزود: «با بهره‌مندی از این سامانه مانند گذشته ممنوعیت تردد نداریم، درواقع محدودیت‌ها مشروط‌به واکسن زدن و بیمار نبودن افراد است.»
قاسمی ادامه داد: «ابتدا قرار بود ملاک تردد خودروها، تزریق 2دُز واکسن مالک خودرو باشد اما براساس مصوبات ستاد، صاحبان خودروها باید سه‌دُز واکسن را زده باشند.» او در ادامه گفت: «براساس آمارها به‌طور میانگین درمجموع ۸۵درصد جمعیت هدف کشور، دُز اول و دوم واکسن را تزریق کرده‌اند. این آمار شامل ۹۱درصد دُز اولی و حدود ۸۵‌درصد دُز دومی است. افرادی که نوبت تزریق دُز سوم آنان رسیده نیز باید واکسن را تزریق کنند. بنابراین در فرصت باقیمانده کسانی که قصد تردد دارند، سریع‌تر برای تکمیل سه دُز واکسیناسون اقدام کنند.»

در ایام نورزو از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
دبیر کمیته، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره اینکه اگر راننده، مالک خودرو و صاحب پلاک نباشد، تکلیف چیست، اظهار کرد: «ملاک در این طرح پلاک خودروهاست؛ چون هر پلاک به یک کدملی متصل است، بنابراین فرض بر این خواهد بود که راننده، صاحب همان پلاک است. اما اگر راننده، صاحب خودرو و پلاک یک نفر نباشند، چندان مهم نیست زیرا در این طرح کد ملی صاحب پلاک خودرو بررسی می‌شود.» قاسمی درباره میزان جریمه این طرح بیان کرد: «براساس پیش‌بینی‌ها برای هر ۲۴ ساعت یک میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است.» او در پاسخ به این سوال که باتوجه به شرایط سال‌های گذشته، چرا سختگیری برای تردد در شرایط کرونایی فعلی کاهش یافته است، عنوان کرد: «در سال‌های گذشته، واکسیناسیون انجام نشده نشده بود، به همین دلیل طرح‌های تردد سختگیرانه و سنگین‌تر اعمال می‌شد. ازسوی‌دیگر باتوجه به گفته متخصصان و محققان ممکن است این شرایط تا چند سال آینده نیز ادامه داشته باشد، بنابراین نمی‌توان اجرای اقدامات سختگیرانه را ادامه داد.» حسین قاسمی افزود: «البته مردم هم باید راهکارهایی را که منجر به کاهش ابتلا و کاهش شیوع می‌شوند مانند استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و ... را به‌خوبی رعایت کنند تا هرچه سریع‌تر این بیماری منحوس از بین برود.» وی در پایان به مردم هشدار داد: «سالانه افراد بسیاری را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهیم، بنابراین از مردم تقاضا می‌کنیم در ایام نورزو از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. در صورت رفتن به سفر، حتما قوانین راهنمایی‌ورانندگی را به خوبی رعایت کنید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =