خودروهای گازسوز

همزمان با افزایش قیمت بنزین در سال‌های گذشته، افراد بسیاری به فکر گازسوز کردن خودرویشان افتاده‌اند، زیرا قیمت CNG بسیار کمتر از بنزین است.

به گزارش «اخبار خودرو»،همزمان با افزایش قیمت بنزین در سال‌های گذشته، افراد بسیاری به فکر گازسوز کردن خودرویشان افتاده‌اند، زیرا قیمت CNG بسیار کمتر از بنزین است. در این راستا خریدوفروش خودروهای دوگانه‌سوز و همچنین دوگانه‌سوز کردن خودروهای داخلی از دهه ۸۰ در شهرهای بزرگ با استقبال نسبتا مناسبی همراه شد. در این سال‌ها گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا تلاش کردند برخی محصولات خود را به سمت دوگانه‌سوز شدن سوق دهند که مورد توجه و استقبال متقاضیان نیز قرار گرفت.

دوگانه‌سوز کردن خودرو، فقط در کارگاه‌های مجاز!
خودروهای گازسوز در سطح شهر به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول خودروهایی هستند که موتور آنها به‌صورت دوگانه‌سوز طراحی شده است و برای استفاده هم‌زمان از سوخت بنزین و CNG مناسب هستند. اما اگر خودرویی بر پایه مصرف سوخت بنزین طراحی شده باشد و سپس برای دوگانه‌سوز کردن آن اقدام شود، این کار آسیب‌هایی را برای خودرو به همراه خواهد داشت، چراکه موتور این خودروها بر پایه سوخت بنزین طراحی شده است. البته دوگانه‌سوز کردن خودرو باید زیر نظر متخصصان و در کارگاه‌های مجاز نصب سی‌ان‌جی انجام شود. در غیر این صورت مضرات گازسوز کردن خودرو بیش از فواید آن است. استفاده از گاز طبیعی باعث می‌شود خودرو هوای شهر را آلوده نکند و همچنین باعث پایین آمدن هزینه سوخت خودرو می‌شود. اگر موتور خودروهای بنزینی به‌صورت درست و با رعایت استانداردهای لازم گازسوز شوند، میزان ایمنی و سلامت موتور خودرو بسیار بالاتر خواهد رفت. در این باره کاظم اصغری، راننده تاکسی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «یک‌سالی است خودرویم را در یک شرکت معتبر گازسوز کرده‌ام و بسیار راضی هستم چون هزینه‌هایم نسبت به قبل بسیار کاهش یافته و مشکلی هم در کارکرد خودرو پیش نیامده است.»

گسترش استفاده از گاز طبیعی در جهان
رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته درگفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره روند گازسوز شدن خودروها در ایران گفت: «سابقه گازسوز شدن خودروها به ۷۰سال قبل بازمی‌گردد. در ایران نیز اولین خودروهای گازسوز در سال ۱۳۵۴ آغاز به‌کار کردند. اما باتوجه به اتفاق‌هایی که پیش آمد، روند گازسوز شدن خودروها دچار وقفه شد تا باردیگر در سال ۱۳۸۰ ادامه پیدا کرد. این پروژه در سال ۱۳۸۰ باتوجه به بررسی‌های انجام‌شده در طرح جامع و ایجاد چشم‌اندازهای آینده در آن مقطع زمانی مورد ارزیابی قرار گرفت و مورد قبول واقع شد، چراکه در دنیا خواستار سوخت‌های پاک بودند.» علی محمودیان افزود: «گاز ازجمله طبیعی‌ترین سوخت‌های پاک درجهان محسوب می‌شود. گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهند روند استفاده از گاز طبیعی در جهان در حال گسترش است. به‌عنوان‌مثال کشورهای اروپایی، چین، آمریکا و هند اعلام کردند در آینده حجم خودروهای گازسوز خود را 10برابر خواهند کرد.» محمودیان در خصوص فواید طرح تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز نیز بیان کرد: «بیش‌از نیم‌قرن است که از فرایند گازسوز شدن خودروها می‌گذرد. این روند در شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد شهری و بین‌شهری در آنها بالاست، یکی از راه‌های موثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود.»
امسال حدود ۲۰۰هزار خودرو دوگانه‌سوز شدند
رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته ادامه داد: «مردم معتقدند خودرو دوگانه‌سوز هنگام استفاده از گاز، خشک کار می‌کند. البته باید گفت خشک یا چرب بودن خودرو از لحاظ فنی، اصولی نیست. در این باره می‌توان گفت زمانی‌که خودروهای بنزینی قدیمی تبدیل به گازی می‌شوند به‌دلیل آنکه موتورها بر پایه بنزین طراحی شده‌اند، باید مولفه‌ای به حوزه برق خودرو اضافه شود تا از کیفیت کارکرد خودرو کاسته نشود. البته در خودروهای تولید جدید این مشکل رفع شده است.» او افزود: «اگر گازسوز کردن خودرو باعث آسیب دیدن و افت موتور می‌شد، کسی از خودرو گازسوز استفاده نمی‌کرد. در این خصوص آمارها نشان می‌دهند از ابتدای امسال تا امروز حدود ۲۰۰هزار خودرو دوگانه‌سوز شده‌اند.» محمودیان درباره مراکز ارائه خدمات سی‌ان‌جی گفت: «در چند سال گذشته اتحادیه سوخت‌های جایگزین با کمک دولت اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده است، ‌به‌عنوان‌مثال مالکان خودرو می‌توانند برای انتخاب خدمات سی‌ان‌جی به سامانه جامع اطلاعات خودروهای گازسوز یا سامانه اتحادیه سوخت‌های جایگرین کشور مراجعه و اطلاعات جامعی درباره مراکز خدمات‌دهی سی‌ان‌جی کسب کنند.» وی به مردم هشدار داد: «‌زمانی که برای انجام خدمات یا نصب قطعه‌ به این مراکز مراجعه می‌کنید، حتما از مدیر مرکز، گواهی سلامت سیستم سوخت‌رسانی خودرو را دریافت کنید، چون این گواهی، گارانتی قطعه و تضمین قانونی خدمات آن مرکز است.» رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته درخصوص ثبت شکایات شهروندان تاکید کرد: «افراد برای ثبت شکایت از خدمات‌دهی مراکز ارائه خدمات سی‌ان‌جی می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند و نظرات خودرا اعلام کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =