تعویض پلاک

گاهی اوقات افراد به‌دلایلی ازجمله مشغله‌های فراوان نمی‌توانند برای خریدوفروش خودرو حضور داشته باشند، در نتیجه انجام این کار را به اشخاص دیگری که مورداطمینان هستند، واگذار می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،گاهی اوقات افراد به‌دلایلی ازجمله مشغله‌های فراوان نمی‌توانند برای خریدوفروش خودرو حضور داشته باشند، در نتیجه انجام این کار را به اشخاص دیگری که مورداطمینان هستند، واگذار می‌کنند. در واقع، به آن شخص وکالت می‌دهند که در غیاب ایشان، کارهای قانونی را انجام دهند. اما خریدوفروش به شکل وکالتی شرایط و تبعات خاصی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

ممنوع‌المعامله نبودن طرفین در خرید وفروش خودرو
باتوجه‌به افزایش حجم خریدوفروش خودرو در فضای مجازی و عقد برخی قراردادها به‌صورت وکالتی، اگر دوطرف نسبت‌به انجام یک معامله درست و سنجیده غفلت کنند، با شکایات و کلاهبرداری‌هایی همراه خواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است که در وکالت فروش و خرید خودرو، خطراتی هم نهفته است. به‌عنوان‌مثال در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود فروشنده خودرو به خریدار وکالت می‌دهد کارهای مربوط به تعویض پلاک را انجام دهد. در این مورد در صورتی‌که شخص خریدار را کاملا می‌شناسید، به وی وکالت دهید، زیرا ممکن است بعدا دچار مشکلات فراوانی شوید. در مدتی که خودرو نزد خریدار است تا کارهای مربوطه را انجام دهد، ممکن است حادثه‌ای برای خودرو رخ دهد که در این صورت شما مقصر آن هستید زیرا قانون مالک حقیقی خودرو را به رسمیت می‌شناسد. در صورتی که تصادف، قاچاق یا هر اتفاق دیگری در این مدت رخ بدهد، شما طرف حساب قانون خواهید بود. در موارد دیگر خریدار، ممکن است با وکالت‌نامه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند اما به‌دلایلی ازجمله در رهن بانک بودن سند خودرو، داشتن شکایت، توقیف قضایی برای پرداخت مهریه یا انحصار وراثت و... خودرو در مراکز تعویض پلاک توقیف شود. حتی ممکن است، اتاق خودرو تعویض شده‌ و فروشنده این مساله را به شما نگفته است اما در مراکز تعویض پلاک این موضوع افشا می‌شود که طبعا مشکلاتی را برای خریدار به‌وجود می‌آورد. هنگام خریدوفروش خودرو، ممنوع‌المعامله نبودن طرفین بسیار مهم است، حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که در انجام چنین معاملاتی باید هوشیار باشید و محتاطانه عمل کنید.

عنوان معامله در محضر، سند رسمی وکالت است نه سند رسمی خودرو
فرزاد عباسی، وکیل پایه‌یک دادگستری در این باره در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» بیان کرد: « براساس وکالت‌نامه، فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد به‌جای او، اسناد و مدارک و مستندات تعویض پلاک را امضا کند. اما مالکیتی با این قرارداد منتقل نمی‌شود و به‌جای آن باید از مبایعه‌نامه یا سند رسمی که پیش‌فرض آن برگ سبز خودرو است، استفاده شود.» او افزود: «بیشترین مشکلی که در بحث خریدوفروش‌ خودروهای وکالتی دیده می‌شود، این است که قرارداد به‌معنی انتقال قطعی نیست اما این اشتباه رایج در جامعه است. وکالت‌نامه در اصطلاح حقوقی، عقد جایز است و به همین دلیل فروشنده با وکالت‌نامه خودرو را می‌فروشد قاعدتا پول را هم از خریدار می‌گیرد، اما می‌تواند وکالت‌نامه را منحل کند و خریدار هم نمی‌تواند احقاق حق کند.» فرزاد عباسی بیان کرد: «ازآنجاکه وکالت، عقد جایز است در هر صورت با فوت یا حجر یکی از دوطرف نیز از بین می‌رود، حتی اگر وکالت بلاعزل باشد. محجوریت هر یک از طرفین به این معنی است که اگر هر یک دچار جنون ادواری یا دائمی شوند یا اینکه توان مدیریت مالی خود را نداشته باشند، وکالت‌نامه منحل و به معامله لطمه وارد شده و باعث خسران مالی خریدار یا فروشنده می‌شود.» وی در ادامه هشدار داد: «توصیه می‌شود بعد از نوشتن مبایعه‌نامه، کارهای تعویض پلاک در قالب سند رسمی انجام شود. متاسفانه افراد بسیاری به صرف اینکه مبایعه‌نامه تنظیم شده است، باقی مراحل ثبت رسمی خودرو را رها می‌کنند، درصورتی‌که مرحله نهایی خرید خودرو همان برگ سبز خودرو است. شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند نه اینکه با وکالت‌نامه‌ای محضری، معامله را تمام‌شده در نظر بگیرند. چون عنوان معامله در محضر، سند رسمی وکالت است نه سند رسمی خودرو.»

خریدوفروش‌ خودرو را از طریق وکالت‌نامه‌ انجام ندهید
سرهنگ علی محمدی، رئیس تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص خریدوفروش خودرو به صورت وکالتی گفت: «افراد تا جایی‌که می‌توانند خریدوفروش‌ خودروهای شخصی را از طریق وکالت‌نامه‌ انجام ندهند، چون این نوع معامله مسائل خاص خود را برای خریدار و فروشنده به همراه دارد و می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مشکلات فراوان برای هر دو طرف باشد.» وی افزود: «در خریدوفروش وکالتی خودرو باتوجه به اینکه پلاک شخص فروشنده روی خودرو نصب بوده، ممکن است مشکلاتی برای وی ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال خریدار با وکالتنامه خودرو را تحویل می‌گیرد، سپس مرتکب جرایم رانندگی یا جرایم دیگر مانند قاچاق کالا می‌شود. در این صورت فروشنده بازخواست خواهد شد و درنهایت وی دچار مشکلات قضایی می‌شود.» سرهنگ علی محمدی دررابطه‌با خرید خودروهای مشکل‌ساز بیان کرد: «در برخی موارد دیده می‌شود خودرویی توسط افراد سودجو به‌صورت قولنامه‌ای فروخته شده است اما خریدار بعد از مراجعه برای تعویض پلاک با مشکلاتی از جمله توقیف خودرو، عدم اصالت خودرو، وجود مشکل امنیتی و ...روبه‌رو می‌شود. که در این میان نیز موفق به ارتباط با شخص فروشنده نمی‌شود چراکه موبایل وی خاموش است.» رئیس مرکز تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در ادامه توصیه کرد: «شهروندان حتما نقل و انتقال خودرو را در مراکز تعویض پلاک انجام دهند و البته از اصالت و سلامت خودرو نیز اطمینان خاطر پیدا کنند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

آخرین اخبار