ولوو

استلانتیس به‌شکل کنش‌مند و جدی در تلاش است از طریق شیوه‌هایی مانند تغییر قراردادهای کاری با تامین‌کنندگان آن‌ها را مجبور به‌پذیرفتن بخشی از هزینه‌های تولید کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،هاکان ساموئلسون، مدیرعامل کمپانی خودروسازی ولوو در اظهارات اخیر خود نشان داده در این خصوص که تامین‌کنندگان و سازندگان خود باید پذیرای هزینه‌های اضافی باشند که گذار از موتورهای درون‌سوز به‌سمت الکتریکی‌سازی محصولات به‌خودروسازان تحمیل می‌کند، با کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه خودروسازی استلانتیس موافق نیست. استلانتیس به‌شکل کنش‌مند و جدی در تلاش است از طریق شیوه‌هایی مانند تغییر قراردادهای کاری با تامین‌کنندگان آن‌ها را مجبور به‌پذیرفتن بخشی از هزینه‌های تولید کند.

کنترل بیشتر
او در گفت‌وگوی اخیرش با نشریه «اتوموتیو نیوز» اروپا دراین‌باره گفته: «می‌توانید به‌حاشیه سود آن‌ها (تامین‌کنندگان) نگاه کنید و اگر خیلی سرسخت باشید، سر چند درصد از سود با آن‌ها چانه‌ بزنید. ما از تامین‌کنندگان می‌خواهیم هزاران تغییر را اعمال کنند و درنتیجه با هزینه‌های بالاتری مواجه می‌شویم. فکر نمی‌کنم بتوانیم سر این موضوع هم با آن‌ها چانه بزنیم. اگر شما هم‌زمان کیفیت بالا و هزینه پایین را بخواهید دراین راستا با پیچیدگی‌های زیادی مواجه می‌شوید.» ساموئلسون همچنین بر این باور است که خودروسازان باید کنترل بیشتری روی تولید قطعات کلیدی خود داشته باشند. ساموئلسون در مصاحبه اخیرش که در روزهای آتی آن را در همین صفحه منتشر خواهیم کرد، توضیح می‌دهد که چرا گرایش‌های چالش‌برانگیز برند سبب شده‌اند برند ولوو قوی‌تر از هر زمان دیگر شود.

ادغام عمودی
او گفته: «ما باید کنترل عملکرد خودرو را در دست بگیریم و صرفا به‌خرید فکرنشده از تامین‌کنندگان تن ندهیم. وقتی پای باتری‌ها، پلت‌فرم‌های یارانه‌ای و نرم‌افزارها به‌میان می‌آید، ما چاره‌ای جز روی آوردن به‌ادغام عمودی (یعنی همکاری از طریق مالکیت با تمام شرکت‌هایی که در حوزه‌های مختلف مورد نیاز برای تولید محصول فعالیت می‌کنند) نداریم.» یک نمونه از ادغام عمودی را می‌توان در قرارداد اخیر به‌ارزش 30 میلیارد کرون (معادل 3.3 میلیارد دلار) میان ولوو و نورت‌ولت مشاهده کرد؛ قراردادی که به‌گفته ولوو تامین سلول‌های باتری مورد نیاز و قابل اطمینان را برای نسل‌های جدید محصولات تمام‌الکتریکی این شرکت تضمین می‌کند.

مخالف‌خوانی تاوارس
هفته گذشته تاوارس گفته بود تامین‌کنندگان نباید به‌خاطر شرایط دشواری که خودروسازان با آن مواجه شده‌اند، مقصر شناخته شوند. او باز هم به‌رسم همیشه تقصیر را به‌گردن سیاستمداران انداخت و همان‌طور که در سال‌های اخیر بارها به‌رویه گذار به‌سمت الکتریکی‌سازی صنعت‌خودرو نقدهایی را وارد کرده گفت الکتریکی‌سازی «فناوری برگزیده سیاستمداران است و نه صنعت‌خودرو.» این درحالی است که ساموئلسون معتقد است چنین دیدگاهی می‌تواند به‌خودروسازان آسیب برساند.

به‌دست آوردن اعتبار
ساموئلسون دراین‌باره گفته: «ما با به‌تعویق انداختن هرگونه توسعه و پشت گوش انداختن الزامات قانونی اعتبار خود را از دست داده‌ایم. مشتریان در سراسر جهان انتظار دریافت محصولاتی تجدیدپذیر و دوستدار طبیعت را از ما دارند و قرار نیست تغییرات اقلیمی ناپدید شود. یک الزام خیلی جدی برای انجام کارهای مختلف در راستای حل این مشکل وجود دارد.» ساموئلسون که در روزهای آتی ماه میلادی جاری بعد از یک دهه مدیرعاملی ولوو از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، گفته که صنعت‌خودرو باید قوانین سخت‌گیرانه‌تر اتحادیه‌اروپا را به‌عنوان «فرصتی فوق‌العاده» و نه یک تهدید ببیند.

موضع ترقی‌خواه
به‌گفته ساموئلسون «اگر ما بگوییم که آماده این تغییرات هستیم، زیرا این ایده خوبی برای صنعت‌خودرو است، می‌توانیم دوباره اعتبارمان را به‌دست آوریم. اما درعین حال باید به‌سیاست‌گزاران هم بگوییم آیا می‌شود به‌ما در به‌وجود آوردن شرایط برای حمل‌ونقل پاک و بدون کربن کمک کنید؟ همچنین از آن‌ها بخواهیم دیگران را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ تشویق کنند.» به‌باور ساموئلسون داشتن یک موضع مترقی می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. «چنین موضعی می‌تواند برای رقابت‌پذیری ما خوب باشد و همچنین به‌ما در جذب استعدادها از نسل‌های جوان‌تر کمک کند؛ زیرا آن‌ها حاضر نیستند با شرکتی کار کنند که با گذار به‌الکتریکی‌سازی مخالف است.» ولوو زیر نظر هاکان ساموئلسون سال 2030 را به‌عنوان سالی اعلام کرده که ولوو بعد از آن به‌برندی کاملا الکتریکی بدل خواهد شد. کارلوس تاوارس به‌رغم مخالفت‌هایش با گذار به‌سمت خودروهای الکتریکی، هفته گذشته اعلام کرد که تا پایان دهه میلادی جاری تمام فروش گروه خودروسازی استلانتیس در اروپا و نیمی از فروش آن در ایالات‌متحده به‌خودروهای تمام‌الکتریکی اختصاص خواهد داشت. واضح است الکتریکی‌سازی جریانی است که هیچ‌یک از افراد یا شرکت‌های خودروسازی نمی‌توانند با آن مقابله کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =