واردات خودرو

بازار خودرو در سال‌های اخیر به دلیل ممنوعیت واردات با مشکلات بسیاری مواجه شده است؛ بسیاری از افرادی که خواهان خرید خودروهای خارجی بوده‌اند، به اجبار تن به خرید خودروهای دست دوم با چندین برابر قیمت اصلی داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو در سال‌های اخیر به دلیل ممنوعیت واردات با مشکلات بسیاری مواجه شده است؛ بسیاری از افرادی که خواهان خرید خودروهای خارجی بوده‌اند، به اجبار تن به خرید خودروهای دست دوم با چندین برابر قیمت اصلی داده‌اند. طی این سال‌ها خودروها بین افراد دست‌به‌دست و قیمت‌ها نیز به‌شدت نجومی شده است. اما واردات خودروهای جدید، التهاب موجود در بازار را از بین می‌برد و سبب کاهش قیمت بسیاری از خودروهای دست‌دوم خارجی خواهد شد. با این‌حال، به‌نظر نمی‌رسد این روند بر بازار خودروهای داخلی تاثیر چشمگیری داشته باشد. بر اساس مصوبه مجلس قرار است سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰هزار دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری به کشور وارد شود. به نظر می‌رسد دولت نیز کاملا موافق واردات است و درحال برنامه‌ریزی برای تعیین مدل‌ها یا بازه قیمتی واردات خودرو است.
بر این اساس، احتمالا از نیمه‌دوم سال آینده شاهد حضور خودروهای صفرکیلومتر خارجی با مدل 2022 در بازار خودرو خواهیم بود. اما اینکه واردات خودروهای سواری به کشور چه تاثیری بر بازار خواهد داشت را در گفت‌وگو با فعالان و کارشناسان حوزه خودرو بررسی کردیم.

حباب قیمتی خودروهای خارجی بازار تخلیه می‌شود-فربد زاوه، فعال و کارشناس حوزه خودرو

قیمت‌ انواع کالا در بازارهای مختلف طی چند سال گذشته با افزایش بسیار زیادی روبه‌رو شده و خودرو نیز مانند سایر کالاهای سرمایه‌ای باتوجه به افزایش انتظارات تورمی و به تبع آن بالا رفتن نرخ تورم با افزایش قیمت بسیار زیادی روبه‌رو بوده، بنابراین بدیهی است تا زمانی که ما در کشور تورم داریم و ساختارهای اقتصادی معیوب هستند، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت. هرچند ممکن است با احیای برجام یک شوک به بازار وارد شود، اما باتوجه به این‌که شرایط اقتصادی کشور همواره آمیخته با تورم است، بعد از مدتی قیمت‌ها دوباره به سر جای خود باز خواهند گشت. ازسوی‌دیگر، باتوجه به این‌که قدرت خرید مردم برای خرید خودرو بسیار کاهش یافته، درحال‌حاضر بازار در رکود به‌سر می‌برد و خریدوفروش چندانی انجام نمی‌شود. در چنین شرایطی، آزادسازی واردات خودرو تاثیر چشمگیری در بازار خودروهای خارجی خواهد داشت. چراکه ممنوعیت چندساله حاکم بر واردات، موجب شده است خودروهای لوکس با حباب قیمتی بسیار بزرگی روبه‌رو شوند. حال اگر واردات خودرو درپی کش‌وقوس‌های فراوان این روزها، در سال آینده به‌طور کامل آزاد شود، شاهد تخلیه این حباب قیمتی در بخش خودروهای وارداتی خواهیم بود. بنا بر اعداد و ارقام موجود، قیمت خودروهای وارداتی در چند سال اخیر با افزایش بیش‌از ۱۲ برابری روبه‌رو بوده، دلیل عمده این رشد افسارگسیخته چیزی جز ممنوعیت واردات خودرو نبوده است. بنابراین اگر مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودرو نهایی و اجرایی شود، می‌توان انتظار داشت قیمت این نوع از مدل‌ها به نوعی متعادل شده و بازار از این وضعیتی که در آن قرار دارد، خارج شود. اما باید در نظر داشت واردات تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای ساخت داخل نخواهد داشت و خودروهای پرتیراژ داخلی با از سرگیری واردات نمی‌توانند کاهش قیمت را به‌ویژه درِ کارخانه‌ها تجربه کنند و در بازار نیز همچنان قیمت این خودروها تابعی از تغییرات قیمت مصوب خودرو، نرخ تورم و میزان تناسب عرضه و تقاضا خواهد بود. بر این اساس، اگر دولت می‌خواهد بازار خودرو را کنترل کند، باید در سیاست‌های کلان اقتصادی حاکم بر کشور یک تجدید نظر اساسی کند. زیرا تا زمانی که ما با این شیوه از سیاست‌گزاری اقتصادی مواجه هستیم، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم شاهد ثبات و آرامش در بازار خودرو باشیم. هرچند ممکن است سرعت رشد قیمت‌ها کند شود و بهای برخی محصولات گران‌تر داخلی در بازار به دلیل کاهش قیمت خودروهای کارکرده خارجی کمتر شود.

واردات خودرو، حاشیه سود چینی‌ها را کاهش می‌دهد-حسن قاضیان، کارشناس بازار خودرو

واردات 70هزار دستگاه خودرو به بازار ایران می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت تاثیر مثبتی بر این بازار بگذارد. به نظر می‌رسد این حجم از واردات، بخشی از بازار را تامین خواهد کرد. ضمن این‌که باعث خواهد شد در بازار خودروهای دست‌دوم نیز تحرک قابل‌توجهی ایجاد شود. در شرایط فعلی بهتر است واردات به سمت خودروهای اقتصادی حرکت کند تا خودروهای لوکس بسیار گران‌. هرچند واردات تعدادی از خودروهای لوکس نیز می‌تواند به بازار خودرو کمک کند، اما به نظر می‌رسد بازار نیازمند کاهش هزینه است. یعنی خودروهایی باید وارد شوند که در عین کیفیت از قیمت بسیار مناسبی برخوردار باشند. بنابراین خودروهای در بازه قیمتی ۲۰ تا ۲۵هزاردلار یا خودروهای کمتر از ۳۰هزار دلار انتخاب‌های مناسب‌تری برای واردات خواهند بود. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود دولت برنامه‌ریزی مشخصی برای واردات خودروها داشته باشد و با همکاری و پیشنهاد شرکت‌های واردکننده و فعالان بازار، خودروهایی وارد شوند که بیشترین تاثیر را بر بازار خودروهای خارجی داشته باشند. واردات هوشمندانه و هدفمند خودروهای خارجی قطعا بر بازار خودرو و کاهش التهاب آن موثر خواهد بود. به‌نظر می‌رسد واردات خودرو بر خودروهای چینی‌ نیز موثر خواهد بود و باعث افت قیمت آن‌ها دستکم در بازار خودروهای دست‌دوم خواهد شد. درحال‌حاضر خودروهای چینی گاه با حاشیه سود ۲۰ تا ۳۰درصدی همراه هستند و برخی خودروها پس از تحویل توسط کارخانه با ۳۰۰ میلیون سود در بازار به فروش می‌رسند. از این حیث احتمالا واردات منظم خودرو و عرضه خودروهای خارجی به بازار، حاشیه سود خودروهای چینی را کاهش خواهد داد، اما به نظر نمی‌رسد سبب کاهش قیمت نهایی این خودروها شود. به‌طور کلی واردات خودروهای خارجی طی سال آینده بر بازار خودروهای دست‌دوم خارجی اعم‌از اروپایی و آسیایی تاثیر چشمگیری خواهد داشت. اما باتوجه به اختلاف قیمت خودروهای داخلی با خارجی‌ به نظر نمی‌رسد سال آینده شاهد تغییر بسیار بزرگی در بازار خودروهای ایرانی باشیم. چراکه اصولا حجم واردات در مقایسه با نیاز داخلی چندان بزرگ نیست و مشتری این خودروها متفاوت از مشتریان خودروهای داخلی است. ضمن این‌که بازار خودروهای داخلی به عرضه و تحویل خودرو توسط کارخانه‌ها وابسته است. در برخی خودروها دیده می‌شود با عرضه مناسب‌تر به بازار شاهد کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار و حتی در برخی موارد شاهد پایین‌تر بودن قیمت بازار از کارخانه بوده‌ایم. درصورتی‌که خودروسازان برای تمام خودروها این شرایط را تکرار کنند، احتمالا بازار داخلی‌ها نیز سامان پیدا خواهد کرد. در هر صورت به نظر نمی‌رسد واردات خودروهای خارجی تاثیر چشمگیری بر قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

آخرین اخبار