خودروسازان اروپایی

حمله روسیه به‌اوکراین تقریبا تمام امیدواری‌ها را برای رشد دوباره صنعت‌خودرو پس از پایان پاندمی کرونا در سال میلادی جاری بر باد داده و ریسک‌ بزرگ افت اقتصادی شدیدتر را در برابر صنعتگران و بازار خودرو قرار داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،حمله روسیه به‌اوکراین تقریبا تمام امیدواری‌ها را برای رشد دوباره صنعت‌خودرو پس از پایان پاندمی کرونا در سال میلادی جاری بر باد داده و ریسک‌ بزرگ افت اقتصادی شدیدتر را در برابر صنعتگران و بازار خودرو قرار داده است. جنگ در اوکراین وضعیت تامین قطعات را بدتر از قبل کرده و همچنین سبب افزایش مواداولیه‌ای مانند نیکل و پالادیوم شده که به‌نوبه خود فشار بیشتری را بر صنعت‌خودرو جهان وارد می‌کند. از سوی دیگر افزایش بهای سوخت نیز فشار دیگری را به‌زنجیره تامین اعمال کرده است.

فلاکت بعد از فلاکت!
این فشارها به‌طور خاص در مرکز اروپا که صنعت‌خودرو در اقتصاد آن نقش مهمی را ایفا می‌کند، بیشتر احساس خواهد شد و اختلال‌های ناشی از حمله پنجم اسفند روسیه به‌اوکراین باری ناخواسته را بر دوش اقتصاد کرونازده این کشورها خواهد گذاشت. پیش از این گفته بودیم که فولکس‌واگن تمام فعالیت‌های خود را موقتا در دو کارخانه خود واقع در لهستان به‌حالت تعلیق درآورده و حالا یکی دیگر از برندهای گروه فولکس‌واگن، یعنی اشکودا نیز که بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو کشور چک است، تولید مدل شاسی‌بلند الکتریکی انایاک خود را متوقف کرده و هشدار داده که دیگر مدل‌ها نیز به‌خاطر در دسترس نبودن مهار سیم‌کشی که در اوکراین تولید می‌شوند، با ریسک توقف تولید مواجهند. اختلال تولید خسارات زیادی را در کشورهایی مانند چک به‌بار خواهد آورد و رقم تولید و صادرات آن‌ها را در سه‌ماهه نخست سال میلادی تا حد زیادی پایین خواهد آورد. در مجارستان صنعت‌خودرو به‌تنهایی 28 درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.
ضررهای ناشی از وقفه تولید
کریستین ویتوسکا، استراتژیست بانک دویچه در یادداشتی که روز گذشته منتشر کرد، برآورد کرده که هر هفته کامل اختلال در تولید خودرو (چیزی که از شروع شیوع ویروس کرونا در سال 2020 خودروسازان با آن مواجه بوده‌اند) چیزی حدود 0.1 درصد از تولید ناخالص ملی را درکشورهایی مانند چک، مجارستان، لهستان و رومانی کاهش داده است.
به‌گفته ژیری پولانسکی، کارشناس اقتصادی در گروه بانکی ارسته در چک، اختلال جدید در تولید می‌تواند تا سه‌ماهه دوم سال میلادی جاری، خروجی صنعت‌خودرو این کشور را کاهش دهد.
به‌گفته او «امسال، دست‌کم در نیمه اول آن اقتصاد چک می‌تواند با دشواری‌های زیادی مواجه شود و صنعت‌خودرو این کشور یکی از منفی‌ترین بخش‌ها در اقتصاد آن خواهد بود.»
اقتصاد این منطقه از اروپا درسال 2021 شاهد بهبود و رشد بود؛ اما مواجه شدن با نرخ بالای تورم شروعی بر سرد شدن روند رشد اقتصادی این کشورها به‌شمار می‌رود.
نشانه‌های مشخص، پیش‌بینی‌های نامشخص
درحالی‌ که تحلیل‌گران بر این باورند که به‌خاطر بی‌ثباتی موجود نمی‌توان به‌طور دقیق تاثیر حمله روسیه به‌اوکراین را روی صنعت‌خودرو تخمین زد، نشانه‌ها حاکی از آن است که با تحت‌تاثیر قرار گرفتن تولید، اقتصاد کشورهای اروپایی آسیب فراوانی دیده و بالا رفتن نرخ تورم نیز روی تصمیم‌گیری مشتریان برای خرید یا سرمایه‌گذاری کمپانی‌ها تاثیری منفی می‌گذارد. ژیری راسنوک، مدیر نشنال‌بانک چک در گفت‌وگو با رادیو چک گفت که بدون شک این کشور با افت اقتصادی چشمگیری مواجه خواهد شد.
این بانک پیش از این رشد 3.3 درصدی را برای تولید ناخالص ملی چک پیش‌بینی کرده بود. بارناباس ویراگ، رئیس بانک‌مرکزی مجارستان نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که جنگ در اوکراین رشد اقتصادی این کشور را با مخاطرات جدی مواجه کرده است. این شوک جدید درست بعد از دو سال تولید نامنظم بعد از تعطیلی‌های سال 2020 اتفاق می‌افتد.

ادامه بحران
کمبود جهانی ریزتراشه‌ها از سال گذشته تولید خودروسازان را با وقفه مواجه کرده و به‌عنوان مثال صنعت‌خودرو چک در سال گذشته 300 هزار دستگاه کمتر از آن‌چه پیش‌تر برنامه‌ریزی کرده بود توانست خودرو تولید کند. انجمن خودروسازان چک هفته گذشته اعلام کرد که به‌دلیل بروز بحران اوکراین، یک‌سوم خودروسازان این کشور از همین حالا با کمبود مواداولیه یا قطعات مورد نیاز مواجه شده‌اند. پیش‌تر پیش‌بینی‌ شده بود امسال خودروسازی چک به‌ارقام تولید پیشاکرونایی برسد و بار دیگر رشد را تجربه کند؛ اما به‌گفته ژدنک پتسل، رئیس انجمن خودروسازان چک با شرایط موجود حتی رسیدن به‌رقم فروش 1.1 میلیونی سال گذشته یک موفقیت به‌شمار خواهد رفت! او در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کرد: «تاثیر جنگ بسیار گسترده خواهد بود و جای شگفتی است که خودروسازان در دو سال گذشته توانستند دوام بیاورند. اما این‌که آیا باز هم این اتفاق بیفتد جای سوال دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

آخرین اخبار