کد خبر: 239746
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

شاید سالهای زیادی است که خودرو شخصی دارید و تاکنون چندین بار ماشین قدیمی خود را تعویض کرده باشید. تجربه لذت بخشی است، اما باز هم باید بسیار مراقب باشید تا شیرینی خرید یک خودروی جدید، به تلخی تبدیل نشود. بسیاری از توصیه های زیر را میدانید ولی حتی اگر یک مورد را هم تجربه نکرده باشید، ارزش این را دارد که تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

۱۹ نکته بی اهمیت در هنگام خرید یا فروش خودرو

  1. تعویض خودرو همیشه بهترین انتخاب نیست. شاید همین خودرویی که هم اکنون دارید و دلتان را کمی زده باشد، بهتر از خودرویی است که در فکر خرید آن هستید. مشاوره تلفنی رایگان خرید خودرو با کارشناس بازار، یک نیاز است نه یک انتخاب. پیشنهاد میکنیم حداقل نظر ۵ مشاور را جویا شوید.
  2. در خرید خودروی دست دوم، ممکن است عباراتی از طرف فروشنده بیان شود که با شنیدن آنها باید حواستان حسابی جمع شود مانند «من خیلی نمیدانم و خودتان کارشناس رنگ بیاورید» یا «من هم با همین وضعیت ماشین را خریدم!».
  3. یکی از روشهای مرسوم کلاهبرداران در فروش خودروی تصادفی یا معیوب این است که در هنگام بازدید خریدار، خودرویی سالم که از نظر ظاهر، مدل، رنگ و سایر خصوصیات به خودروی اصلی شبیه است را یافته و پس از تأیید کارشناس خریدار، قرار معامله را میگذارند ولی در روز تعیین شده، خودروی اصلی را برای معامله رو میکنند و خریدار هم با اطمینان از این که کارشناس مورد اطمینانش خودرو را بازدید کرده، بدون بررسی بیشتر انتقال مالکیت و پرداخت وجه را انجام میدهد. توصیه می شود قبل از هر اقدامی، شماره شاسی و شماره موتور با گزارش کارشناسی خودرو در محل مطابقت داده شود. حتی بهتر است از برخی جزئیات ظاهری خودرو تصویر نیز تهیه کنید.
  4. یکی دیگر از ترفندهای کلاهبرداران در فروش خودروهای معیوب که از قدیم نیز بسیار رایج بوده، «سیاه بازی» است. فروشنده قبل از حضور خریدار اصلی، با همکاری حداقل دو نفر از همدستانش سناریوی یک قرار «بازدید ساختگی» را با دو بازیگر متقلب در نقش های خریدار و کارشناس وی اجرا میکند تا هنگام حضور خریدار اصلی در محل، چنین وانمود کند که مطابق نظر کارشناس خرید قبلی، خودرو سالم است و به قول معروف «یک نفر پای معامله نشسته». در مرحله بعدی نقشه، سه بازیگر ماجرا به دلیلی مانند عدم سازش بر سر قیمت، معامله را بر هم میزنند، در نتیجه چنین به نظر میرسد که فروشنده مال خوب خود را ارزان از دست نمیدهد تا طمع به جان خریدار واقعی افتاده و در بررسی دقیق خودرو اهمال ورزد.
  5. قیمت خودرو و قطعات آن گران و همچنین بازار خرید و فروش نیز بسیار متلاطم است. هیچگاه تنها به میدان نروید و هنگام خرید، یک کارشناس خودرو باتجربه و مطمئن در کنار خود داشته باشید.
  6. ممکن است هنگام خرید خودروی کارکرده، فروشنده به شما برگه گزارش کارشناسی نشان دهد. هیچگاه بر مبنای این گزارش معامله نکنید زیرا ممکن است گزارش ساختگی باشد یا مدت اعتبار آن تمام شده است و در این فاصله آسیب جدی به خودرو وارد شده ولی قبل از بازدید شما فروشنده تعمیرات لازم را به سرعت انجام داده باشد. همیشه بر اساس گزارش کارشناس مورد اعتماد خود تصمیم بگیرید.
  7. قبل از بازدید خودرو در محل توسط کارشناس، از فروشنده بخواهید ماشین خود را به مکانی آرام و خلوت منتقل کند تا وجود سر و صدای اضافی و مزاحمت سایر اشخاص، تمرکز کارشناس را کاهش ندهد.
  8. قبل از شروع بررسی بدنه خودرو توسط کارشناس رنگ، از فروشنده بخواهید ماشین را به طور کامل تمیز و خشک کند. وجود هرگونه آلودگی باعث کاهش توانایی تشخیص بصری معایب رنگ و همچنین اختلال قابل توجه در کارکرد دستگاه دیجیتالی تشخیص رنگ میشود. اگر مالک از این کار خودداری کرد، خودتان با کسب اجازه از وی اقدام به تمیز کردن ماشین کنید و اگر اجازه این کار را نیافتید، بهتر است از خرید این خودرو منصرف شوید زیرا پافشاری فروشنده بر کثیف ماندن بدنه ماشین دلیل دیگری جز تلاش وی برای مخفی کردن صافکاری، تعویض یا رنگ شدگی ندارد.
  9. شاید هنگام خرید یک خودروی دست دوم ترجیح بدهید تا موتور ماشین تمیز و شسته شده باشد اما بهتر است از خریدار بخواهید موتور را نشوید و تا زمان بازدید کارشناس شما در محل،کثیف بماند زیرا بسیاری از نشتی ها و روغن ریزی ها پس از شستن موتور تا مدتی خود را نشان نمیدهند.
  10. یک راه حل ساده برای پوشاندن ضعف موتور خودرو، استفاده از روغن سنگین است تا دود اضافی به طور موقت دیده نشود. در کارشناسی فنی، بهترین نتیجه از بررسی بخار روغن و وضعیت رینگ و پیستون ماشین، زمانی حاصل میشود که روغن موتور تازه تعویض شده است. روغن قدیمی که موعد تعویض آن نزدیک شده، ممکن است با ایجاد بخار اضافی که به آن «کُمپرس موتور» میگویند، باعث ایجاد خطا در تشخیص کارشناس شود. بهترین کار است این است که قبل از اقدام به خرید نهایی، روغن موتور را خودتان تعویض کرده و از کارشناس خود بخواهید تست فنی را دوباره انجام دهد.

۱۹ نکته بی اهمیت در هنگام خرید یا فروش خودرو

  1. پس از خرید خودروی کارکرده، به دو دلیل بهترین اقدام فنی این است که تسمه تایم ماشین را تعویض کنید. اول این که ممکن است کارکرد خودرو دستکاری و زمان تعویض تسمه نزدیک شده باشد اما کیلومترشمار خودرو این را نشان ندهد. دوم این که در شهرهای شلوغ، خودروها زمان زیادی را در ترافیک میمانند و بدون افزایش عدد کارکرد و تنها به دلیل روشن بودن موتور، از عمر تسمه تایم کاسته میشود. پس شاید عدد کارکرد معیار دقیقی برای زمان تعویض تسمه نباشد.
  2. تست دیاگ روش مطمئنی برای تشخیص کم کردن عدد کیلومتر ماشین نیست، زیرا میتوان با کمک دستگاه ها و نرم افزارهای خاص، عدد ثبت شده در کامپیوتر ماشین را به راحتی تغییر داد. تشخیص دستکاری کیلومتر با استفاده از تجربه یک کارشناس ماهر و بررسی نشانه های ظاهری، نتیجه بهتری دارد.
  3. رأی کارشناسی خودرو در مورد دستکاری عدد کیلومترشمار، تنها ارائه نظر بر اساس تجربه است و نمیتوان به یقین در این باره حکم صادر کرد.
  4. استفاده از نظر کارشناس رسمی دادگستری برای بررسی وضعیت اصالت و سلامت خودرو بدون دستور قاضی به وی، از نظر قضایی ارزشی به اندازه گزارش یک کارشناس تجربی خودرو در محل دارد.
  5. حجم زیادی از شکایت های مربوط به معاملات خودرو، به دو دلیل است. فروش خودرو به صورت وکالتی و توقف آن در پارکینگ تا روز معامله. بهترین کار این است که خریدار و فروشنده با رد و بدل کردن بیعانه و تنظیم یک قولنامه معتبر تحت نظر کارشناس حقوقی معاملات، هر دو به صورت مستقیم برای انجام انتقال مالکیت در یک تاریخ مشخص در مرکز تعویض پلاک حضور یابند.
  6. قبل از درج آگهی فروش، مدارک ماشین را تکمیل کرده و در یک کیف دستی به صورت یکجا نگهداری کنید. این مدارک شامل برگ سبز خودرو (سند)، برگه کارخانه، سند قطعی (در صورت وجود که به آن بُنچاق نیز میگویند)، بیمه نامه، برگه تسویه عوارض سالیانه، کارت خودرو، برگه معاینه فنی (برای خودروهای با عمر بالاتر از ۵ سال)، کارت سوخت، سوییچ یا ریموت یدک و برگه تسویه خلافی به روز است.
  7. اگر خریدار به همراه یک کارشناس برای بازدید خودرو آمده است، بهتر است فروشنده از ارائه توضیحات اضافی پرهیز کند و بررسی را به عهده کارشناس بگذارد زیرا چنین جلوه میکند که فروشنده قصد دارد تا حواس کارشناس را از موضوع مهمی منحرف کند.
  8. از نوشتن قولنامه با خریداری که سعی در نادیده گرفتن معایب خودروی شما دارد، بپرهیزید. این خریداران اغلب کلاهبردار هستند و پس از عقد قولنامه و گنجاندن شرط سالم بودن خودرو، با یک گزارش کارشناسی به سراغتان آمده و ادعای فسخ معامله و مطالبه خسارت میکنند.
  9. اگر توافق طرفین بر این شد که خودرو تا روز تعویض پلاک در پارکینگ عمومی بماند و یا این که مبلغی از قیمت خودرو پرداخت شد، در نوشتن قولنامه تمام جزئیات توافق مانند تاریخ و ساعت تنظیم سند، مشخصات کامل فروشنده و خریدار به همراه آدرس و شماره تلفن، مشخصات کامل خودرو، مبلغ کل خرید و مبلغ بیعانه، زمان و محل توقف خودرو تا زمان انتقال پلاک و اسناد، شرح کامل وضعیت سلامت بدنه و فنی به همراه گزارش کارشناسی معتبر، مکان و تاریخ حضور طرفین در مرکز تعویض پلاک، مبلغ قابل پرداخت پس از انتقال مالکیت، نحوه انتقال سند قطعی (حضور فروشنده یا وکالت)، نحوه انتقال وجه (نقد یا چک)، خسارت عدم حضور طرف مقابل، دریافت قبض پارکینگ توسط هریک از طرفین (دو قبضه شدن) و سایر شرایط خاص را ذکر کنید و دو شاهد بیطرف هم قولنامه را با امضا و اثر انگشت تأیید کنند. در غیر این صورت کلاهبرداران زیادی هستند که به شگردهای مختلف، خودروی فروشنده را چندین ماه در پارکینگ معطل کرده و باج سنگینی از فروشنده میگیرند.

در نهایت باید گفت وظیفه یک کارشناس خودرو، اول ارائه مشاوره به خریدار است تا بهترین گزینه ممکن را انتخاب کند. دوم این که برای جلوگیری از زیان، باید از تخصص بازدید خودرو و قیمت گذاری آن برخوردار بوده و سوم این که در صورت درخواست مشتری با جستجو و خرید سفارشی خودرو، به عنوان یک واسطه مطمئن و شفاف عمل نماید.

مجموعه «اُتولِ تو» با کمک متعهدترین و با تجربه ترین کارشناسان، همواره تلاش مینماید در این مسیر حرکت نموده و فراهم آوردن بستری برای انجام معامله مطمئن و کم هزینه بین خریدار و فروشنده را در دستور کار خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =