کد خبر: 239762
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴

تعمیر گیربکس اتوماتیک از کارهای تخصصی در حوزه مکانیک خودرو به‌ شمار می‌رود که به تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد. به‌همین دلیل پیدا کردن تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مورد تأیید و مناسب از مهم‌ترین اقدامات برای سرویس و تعمیر گیربکس اتومات است.

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو از جمله تعمیرگاه‌های ارائه‌ دهنده خدمات تعمیرگیربکس خودروهای خارجی و ایرانی است که تعمیر گیربکس انوع خودروهای وارداتی نظیر بنز، پورشه، هیوندای، مازراتی، میتسوبیشی، فورد، مزدا، تویوتا، ام وی ام و دیگر خودروهای خارجی و نیز خودروهای داخلی را تحت پوشش قرار داده است. به منظور آرامش خاطر مشتریان، تعمیر با شش ماه ضمانت در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

با اینکه رانندگی با خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک، بسیار راحت‌تر از گیربکس معمولی است اما نوع اتوماتیک، به‌دلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس در کنار ساختار هیدرومکانیکی از حساسیت بیشتری برخوردار است که نشان‌دهنده لزوم دقت در حین استفاده از این سیستم و انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم و دقیق توسط تعمیرکاران در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مورد اعتماد است.

با توجه به این‌که گیربکس‌های اتوماتیک در انواع مختلفی وجود دارند، باید تعمیرگاه گیربکس اتوماتیکی را انتخاب نمود که در تعمیر انواع مختلف گیربکس‌های اتوماتیک از دانش فنی لازم برخوردار باشد. تعمیرگاه هادیلو که یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک است انواع خدمات زیر برای تعمیر گیربکس اتوماتیک سنتی و دستی ارائه می‌شود:

تعمیر گیربکس اتوماتیک

  • Ø تعمیر گیربکس اتوماتیک CVT
  • Ø تعمیر گیربکس اتوماتیک DCT یا دو کلاچ
  • Ø تعمیر گیر بکس AT
  • Ø تعمیر گیربکس DSG
  • Ø تعمیر گیربکس PDK
  • Ø تعمیر گیربکس اتوماتیک پی دی کی، شیفت ترونیک، استپ ترونیک، ایکس ترونیک، تیپ ترونیک، اس ترونیک

وظیفه گیربکس در خودرو چیست؟

وظیفه اصلی گیربکس در یک خودرو، انتقال قدرت تولید شده توسط موتور اتومبیل به دیفرانسیل و چرخ‌ها است. گیربکس‌ها در دو نوع دستی و اتومات طراحی و تولید می‌شوند که از میان این دو، گیربکس‌های اتوماتیک به‌دلیل راحتی استفاده، تعویض بدون دردسر و قابلیت دسترسی بالا باعث شده است که یکی از انتخاب‌های همیشگی خودروسازان و رانندگان در تمام دنیا باشد.

گیربکس‌های اتوماتیک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که عبارتند از:

  • Ø مبدل گشتاور (توربین، روغن گیربکس و ...)
  • Ø کامپیوتر مرکزی (ECU)
  • Ø سنولوئید یا شیرهای برقی
  • Ø چرخ‌دنده‌های گیربکس اتوماتیک
  • Ø کلاچ گیربکس اتوماتیک

با ایجاد مشکل در هر یک از این بخش‌ها، عمل‌کرد جعبه دنده دچار اختلال می‌شود که می‌تواند شامل خورده شدن چرخ‌دنده‌ها، خرابی و از کارافتادن کامپیوتر مرکزی، تقه زدن، گاز خوردن اتومبیل، سوختگی و فرسودگی روغن گیربکس، نشتی محورها و واشرها، خرابی توربین، لغزش گیربکس، ضعیف یا خراب شدن شیر برقی و... باشد. خرابی گیربکس و وجود مشکل در این سیستم، معمولاً با روشن‌ شدن چراغ مخصوص گیربکس، یا هنگام سرویس‌های دوره‌ای و گاهی با ایجاد سروصداهای اضافه تشخیص داده می‌شود که در این زمان مراجعه به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک می‌تواند بهترین راهکار برای رفع مشکل اتومبیل شما باشد.

انواع گیربکس اتوماتیک

همان‌طور که قبلاً گفته شد گیربکس اتوماتیک دارای انواع مختلفی است. یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک خوب باید در مورد سرویس و تعمیر همه‌ انواع آن، اطلاعات و دانش فنی لازم را داشته باشد. در ادامه هرکدام از انواع گیربکس اتوماتیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

گیربکس اتوماتیک سنتی

به این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک، گیربکس اتوماتیک Widely Used نیز گفته می‌شود. در این سیستم برای فراهم شدن امکان کنترل صحیح و دقیق موتور، واحد کنترل موتور (EDU) مستقیماً به این مکانیزم متصل است.

گیربکس اتوماتیک دستی

در این مدل گیربکس، علاوه بر استفاده از تنظیمات مربوط به کلاچ و دنده، از محرک‌ها، سنسورها، پنوماتیک و پردازنده‌ها برای شبیه‌سازی عمل‌کرد استفاده از دنده دستی استفاده می‌شود. خودروهایی که با این سیستم گیربکس ساخته می‌شوند از عملکرد سریع موتور در سرعت پایین و شتاب سخت بهره‌مند هستند. از معایب این نوع ازسیستم گیربکس می‌توان به مصرف سوخت بالا در مسافت‌های طولانی اشاره کرد.

گیربکس CVT

در گیربکس‌های CVT یا ضریب متغیر، امکان تعویض یکپارچه دنده به نسبت‌های مختلف به دور موتور (RPM) با استفاده از تسمه و قرقره فراهم شده است. این مسئله باعث وجود شتاب مداوم در خودرو و حداکثر کارایی خواهد شد که مصرف سوخت را بسیار کاهش می‌دهد. اما در صورت استفاده از چنین گیربکس‌هایی در خودرو، امکان افزایش صدای موتور وجود دارد.

گیربکس دو کلاچه DCT

این نوع از گیربکس‌ها از ترکیب سیستم‌های اتوماتیک و دستی ایجاد شده است. دلیل نام‌گذاری گیربکس دو کلاچه نیز به این علت است که از دو کلاچ جداگانه به‌منظور تعویض دنده استفاده می‌شود که هر کلاچ به دنده‌های زوج و فرد متصل شده است. بنابراین به‌عنوان طرحی متفاوت از ترکیب دو گیربکی دستی عمل می‌کند. این مدل به دلیل داشتن قابلیت تعویض دنده دستی بدون کلاچ به اسم گیربکس نیمه اتوماتیک نیز شناخته می‌شود.

گیربکس‌های سیاره‌ای AT

در گیربکس‌های AT فرآیند انتقال قدرت با استفاده از مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌های خورشیدی سیاره‌ای انجام می‌پذیرد. به‌علاوه در این نوع گیربکس، سیستم کلاچ اتوماتیک از نوع هیدرولیکی و دارای سیستم کنترلی طراحی شده است.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

علائمی که نشان‌دهنده وجود مشکل در گیربکس خودرو است

اطلاع از نشانه‌هایی که به وجود مشکل در سیستم گیربکس خودرو اشاره دارد می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان مناسب و قبل از این‌که ایراد جزئی به مشکل بزرگ‌تری تبدیل گردد به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید و تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود را به دست متخصصان مجرب بسپارید. بنابراین آشنایی داشتن با انواع این علامت‌ها و نشانه‌ها برای اقدام به‌موقع بسیار حائز اهمیت است. خطای گیربکس را جدی بگیرید و در اولین فرصت به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید تا متحمل گسترش خرابی و افزایش هزینه‌ها نشوید.

علائم گفته شده می‌تواند شامل:

  • Ø صداهای عجیبی از زیر کاپوت که قبلاً شنیده نمی‌شدند
  • Ø دشوار شدن تغییر دنده و یا در دنده ماندن خودرو
  • Ø تأخیر در زمان تغییر دنده
  • Ø نشت روغن از گیربکس
  • Ø شنیدن صدای اضافی و غیر معمول در هنگام دنده خلاص
  • Ø چرخ دنده‌های لغزنده
  • Ø خلاص شدن گیربکس اتوماتیک
  • Ø هرز خوردن گیربکس اتوماتیک (در اکثر موارد مربوط به کمبود روغن، نرسیدن روغن کافی به‌پشت کاسه کلاچ‌ها، فرسودگی و استهلاک صفحه کلاچ‌ها رخ می‌دهد)
  • Ø روشن شدن چراغ Sport و Snow

کاربرد چراغ Sport و Snow

روشن شدن چراغ S (Sport) و* همراه با صدای بوق به مفهوم وجود مشکل در سیستم گیربکس است که در اکثر اوقات یکی از موارد زیر، دلیل پیش آمدن این مشکل است:

ضعیف یا خراب شدن شیربرقی، که در این‌صورت گیربکس به دنده 3 رفته و از آن خارج نمی‌شود، مگر این‌که خودرو را خاموش و روشن کنید.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

رسیدن شمارنده روغن گیربکس به حدی که مستلزم تعویض روغن گیربکس است. در این حالت با این‌که عملکرد گیربکس خودرو عادی است؛ اما هنگامی که خودرو خاموش و روشن می‌شود، چراغ S و* روشن می‌مانند و خاموش نمی‌شوند. بهتر است بدانید که گیربکس‌های هیبرید نیز نیاز به تعویض روغن دوره‌ای دارند، به عنوان مثال در خودروهایی مانند تویوتا پریوس هر 76 هزار کیلومتر و در انواعی مانند هیوندای سوناتا هر 45 هزار کیلومتر باید تعویض روغن گیربکس انجام شود. دلیل دیگر برای روشن شدن چراغ S و* این است که فشار روغن از محدوده تعیین شده کمتر یا بیش‌تر شده است.

در صورتی که با روشن شدن چراغ Sport و* مواجه شدید برای بررسی و در صورت لزوم تعمیر گیربکس اتومات خود به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید.

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو با انجام تعمیر با شش ماه ضمانت بهترین گزینه برای سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر گیربکس‌های اتومات خودروی شما است. تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک هادیلو با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات می‌تواند در عیب‌یابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک، توسط متبحرترین تعمیرکارن خود به شما کمک کند. این مجموعه با داشتن کادری مجرب تعمیرگیربکس خودروهای خارجی و داخلی را به‌ بهترین صورت انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی https://hadilooautomatic.com/ مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =