کد خبر: 239809
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷

آشنایی با شغل تحصیلدار و شرح وظایف آن

تحصیلدار به کسی گفته می‌شود که مسئولیت نقد کردن چک‌ها، تحویل وجوه به بانک، حمل بسته‌ها و نامه‌های اداری، دریافت وجه نقد از بانک و پیگیری بدهکاری مشتریان به شرکت را بر عهده دارد. این شغل نیاز به تحصیلات خاصی ندارد؛ اما نیاز به ویژگی‌های امانت‌داری و مورد اعتماد بودن دارد. در ادامه این مقاله با شرح وظایف تحصیلدار به‌طور کامل آشنا می‌شویم و از مهارت‌های موردنیاز آن می‌گوییم. پس با ما همراه باشید.

وظایف و مسئولیت‌های تحصیلدار

برخی از رایج‌ترین وظایف یک تحصیلدار عبارت‌اند از:

· پیگیری صورت‌حساب‌های پرداخت‌نشده از سمت مشتریان

· جمع‌آوری اطلاعات از صورت‌حساب‌های مختلف و ارائه گزارش به مدیران به‌صورت هفتگی

· تماس با مشتریانی که در پرداخت صورت‌حساب‌های خود دیر کرده‌اند

· بردن اوراق بهادار شرکت به بانک و تحویل آن‌ها

· انجام امور مربوط به خرید سفته

· درخواست پرداخت قبوض از طریق مذاکره و ارتباط دوستانه و با احترام

· پاسخگویی به سؤالات مشتریان درباره انواع گزینه‌های پرداخت صورت‌حساب‌های خود

· انجام امور اداری مختلف مانند تحویل رسیدهای مورد نظر به مشتریان، بازبینی چک های برگشت‌خورده، گرفتن حواله بانکی و...

· تحویل بسته‌های پستی و سایر مرسولات شرکت به اداره پست

انواع فرصت‌های شغلی تحصیلدار

یک تحصیلدار می‌تواند در موقعیت‌های شغلی مختلفی در سازمان‌ها مشغول به کار شود که عبارت‌اند از:

· کارپرداز

· وصولگر

· تحصیلدار بیمه

· تحصیلدار بانک

· کارمند اداری

برای کسب اطلاعات بیشتر برای این موقعیت شغلی کلیک کنید.

مهارت‌های موردنیاز برای شغل تحصیلدار

شغل تحصیلدار مانند هر شغل دیگری نیاز به مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارد که در ادامه هرکدام را نام برده و شرح می‌دهیم.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی برای یک تحصیلدار ضروری است؛ زیرا این افراد دائماً با مشتریان سروکار دارند و باید برای پرداخت صورت‌حساب‌ها یا سایر امور با آن‌ها مذاکره کنند. در حقیقت مسئولیت اصلی یک تحصیلدار برقراری ارتباط با مشتریان اغلب به‌صورت تلفنی است و گاهی اوقات پیش می‌آید که مشتریان این تماس‌ها را نادیده می‌گیرند یا پرخاشگری می‌کنند. در تمامی این مواقع یک تحصیلدار باید بلد باشد چگونه رفتار کند.

علاوه بر این، مهارت‌های ارتباط با مشتریان مانند پاسخ به سؤالات، رفع مشکلات و ارائه خدمات به آن‌ها نیز برای یک تحصیلدار ضروری است. در حقیقت هدف اصلی خدمات به مشتریان ایجاد یک رابطه قوی با آن‌ها است.

مهارت مذاکره

تحصیلداران از مهارت‌های مذاکره برای ترغیب مشتریان به پرداخت صورت‌حساب‌هایشان استفاده می‌کنند. همچنین با استفاده از این مهارت از معوق شدن مجدد حساب‌ها جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، برخی تحصیلداران ممکن است نیاز به توافق با بدهکار داشته باشند تا بخشی از بدهی را از او دریافت کنند.

مستندسازی

یک تحصیلدار باید سوابق دقیقی از تمام مکالمات مشتریان، صورت‌حساب‌های پرداخت‌شده، بدهی‌ها و... داشته باشد و تمامی آن‌ها را مستند کند. اغلب شرکت‌ها برای این کار از نرم‌افزارهای مختلف کمک می‌گیرند. بااین‌حال، تحصیلداران همیشه این سوابق را نگهداری و از صحت آن اطمینان حاصل می‌کنند.

پیگیری

یک تحصیلدار باید برای ارتباط با مشتریان پیگیر باشد تا بتواند بدهی‌ها را تسویه کند. همچنین ازآنجایی‌که تحصیلداران امور اداری مختلف را انجام می‌دهند، باید روحیه پیگیری بالایی داشته باشند؛ زیرا امور اداری نیازمند صبر و مراجعه چندباره است. در کنار روحیه پیگیری، مدیریت زمان و عنصر وقت شناسی نیز به تحصیلدار کمک بسیاری می‌کند.

مهارت‌های حل مشکل

مهارت‌های حل مشکل به تحصیلدار برای تشخیص خطاها در صورت‌حساب‌ها کمک می‌کند. همچنین مدیریت بدهی‌های مشتریان و یافتن بهترین راه برای تسویه بدهی‌ها از جانب آن‌ها نیازمند مهارت‌های حل مشکل است.

محیط کار تحصیلدار چگونه است؟

برخی از تحصیلداران برای شرکت‌های واسطه که مسئولیت پیگیری صورت‌حساب‌ها را برای چندین شرکت بر عهده دارند، کار می‌کنند که در این صورت بیشتر وقت خود را در محیط مرکز تماس و پشت تلفن و کامپیوتر می‌گذرانند.

برخی دیگر از تحصیلداران مستقیماً برای شرکت‌ها کار می‌کنند و به دنبال تسویه صورت‌حساب‌های معوق هستند. در این موارد، تحصیلدار ممکن است طیف گسترده‌ای از وظایف را مانند حفظ سوابق دقیق مشتری، رفت و آمد به بانک برای نقد کردن چک‌ها یا برداشت وجه و مستندسازی گزارش‌های مالی ایفا کند.

چالش اصلی در محیط کار تحصیلدار، برخورد با مشتریانی است که ممکن است بودجه لازم برای تسویه بدهی‌های خود را نداشته باشند که می‌تواند باعث به وجود آمدن تنش شود. در این صورت آن‌ها باید توانایی کنترل احساسات و برخورد مناسب را در هر موقعیتی داشته باشند.

چگونه یک تحصیلدار شویم؟

شغل تحصیلداری اغلب به سطح تحصیلات خاصی نیاز ندارد و افراد با مدرک دیپلم نیز می‌توانند به‌عنوان تحصیلدار در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شوند. بااین‌حال، دانستن یک سری نکات می‌تواند به شما کمک کند تا در این مسیر شغلی راحت‌تر قدم بگذارید.

مدرک دیپلم خود را بگیرید

همان‌طور که گفتیم این شغل نیاز به تحصیلات خاصی ندارد؛ اما حداقل مدرک دیپلم برای آن نیاز است. پس تحصیلات دبیرستانی خود را کامل کنید. حتی می‌توانید بعد از کسب مدرک دیپلم در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنید تا انواع مهارت‌های این حوزه را یاد بگیرید.

مهارت‌های ارتباط با مشتریان را یاد بگیرید

برای آن‌که بتوانید راحت‌تر در این شغل استخدام شوید، می‌توانید به مدت کوتاهی به‌عنوان کارشناس مرکز تماس یا ارتباط با مشتریان کار کنید تا سابقه کاری در این حوزه به دست آورید. اغلب کارفرمایان برای استخدام تحصیلدار به دنبال کسانی هستند که مهارت‌های ارتباط با مشتریان را به‌خوبی بلد باشند.

نرم‌افزارهای آفیس را یاد بگیرید

یادگیری نرم‌افزارهای آفیس مانند Word و Excel در هر شغلی ضروری هستند و برای مدیریت اسناد، صورت‌حساب‌ها و داده‌ها کاربرد دارند. برای یادگیری این نرم‌افزارها هم می‌توانید به‌صورت خودآموز آن‌ها را یاد بگیرید و هم در دوره‌های آنلاین و رایگان شرکت کنید.

رزومه‌ای حرفه‌ای بسازید

رزومه یکی از مهم‌ترین عوامل برای دیده شدن مهارت‌ها و استخدام شماست. به همین دلیل وقت کافی برای آن صرف کنید و مطمئن باشید که رزومه‌تان حرفه‌ای و قالب آن استاندارد است. برای این کار می‌توانید از رزومه‌سازهای رایگان سایت‌های کاریابی کمک بگیرید.

فرصت‌های شغلی تحصیلدار را بررسی کنید

بعد از کسب مهارت‌های لازم و ساخت رزومه نوبت به مشاهده موقعیت‌های شغلی مختلف تحصیلدار می‌رسد. برای این کار می‌توانید از سایت‌های کاریابی کمک بگیرید و با استفاده از فیلترهای مختلف آن‌ها مانند شهر، میزان حقوق، میزان سابقه، امکان دورکاری و... آگهی‌های استخدام تحصیلدار با شرایط مدنظرتان را پیدا کنید و برای آن‌ها به‌صورت رایگان رزومه بفرستید.

جمع‌بندی

تحصیلدار مسئولیت ارتباط با مشتریان و بدهکاران برای تسویه صورت‌حساب‌ها، حمل چک و مراجعه به بانک برای نقد کردن چک‌ها یا واریز به حساب و انجام امور اداری مختلف مانند خرید سفته را بر عهده دارد. معمولاً به این افراد کارپرداز یا وصولگر نیز گفته می‌شود. از مهم‌ترین مهارت‌های تحصیلدار می‌توان به مهارت‌های ارتباطی، پیگیری، حل مشکل و مذاکره اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به‌طور کامل شغل تحصیلدار و وظایف آن را شرح دهیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =