خودروسازی آلمان

درهمین راستا براساس برآوردهای موسسه LMC اتوموتیو تنها در ماه مارس خودروسازان آلمانی در نتیجه این جنگ از تولید 150 هزار دستگاه خودرو بازمانده‌اند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،قریب به‌چهل روز از آغاز لشکرکشی روسیه به اوکراین می‌گذرد و این‌طور که پیداست تاثیرات این جنگ بسیار بیشتر و پررنگ‌تر از چیزی است که پیش‌تر به‌نظر می‌رسید و جهانی که داشت خود را برای بازگشت به شرایط عادی اقتصادی در دنیای پس از کرونا آماده می‌کرد، باید پذیرای تاثیرات منفی این جنگ باشد. درهمین راستا براساس برآوردهای موسسه LMC اتوموتیو تنها در ماه مارس خودروسازان آلمانی در نتیجه این جنگ از تولید 150 هزار دستگاه خودرو بازمانده‌اند.

اخلال جدی

فولکس‌واگن، مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و از جمله برندها و شرکت‌هایی بوده‌اند که بیش از سایر خودروسازان تحت‌تاثیر این جنگ قرار گرفته‌اند؛ جنگی خانمان‌سوز که علاوه‌بر تاثیرات مرگبارش در زنجیره تامین کشورهای اروپایی اخلال جدی ایجاد کرده است.

به‌گفته جف شوستر، مدیر موسسه تحلیل بازار خودرو LMC یکی از دلایلی که خودروسازان آلمانی بیش از سایر خودروسازان اروپایی تحت‌تاثیر این جنگ قرار گرفته‌اند، نزدیکی آلمان به‌اوکراین و وابستگی خودروسازان این کشور به‌مهار سیم‌بندی و سایر قطعات تولیدشده در آن دارد.

برخی تامین‌کنندگان اوکراینی توانسته‌اند در مدت جنگ فعالیت خود را ادامه دهند؛ اما حمله روسیه به‌این کشور سبب شده است بسیاری از خودروسازان اروپایی نتوانند به‌قطعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

شوستر دراین‌باره گفت: «خبر خوب این‌که برخی تامین‌کنندگان هنوز مشغول کار هستند و برخی هم کار خود را از سر گرفته‌اند. این بدین معناست که دوباره جریانی از تولید در حال شکل‌گیری است. اما درمجموع نزدیکی به اوکراین است که بیش از هر چیز تولید خودرو در آلمان را در معرض تاثیرات این جنگ قرار داده است.»

به‌دنبال جایگزین

فعالیت گروه فولکس‌واگن به‌طور خاص به‌خاطر اخلال‌های موجود در زنجیره تامین به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته است. برآورد موسسه LMC این است که در طول ماه مارس پنج کارخانه فولکس‌واگن درمجموع 10 هزار دستگاه کمتر از رقم پیش‌بینی‌شده خود تولید کرده‌اند و سه‌ کارخانه این شرکت هم مجبور شده‌اند تولید خود را تا 20 هزار دستگاه کاهش دهند.

شوستر هشدار داد که به‌خاطر بی‌ثباتی‌های ناشی از جنگ، پیش‌بینی‌ها نمی‌تواند دقیق باشد، اما برآورد LMC این است که خودروسازان آلمانی در ماه آوریل به‌نسبت مارس شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد.

خودروسازانی مانند فولکس‌واگن به‌سرعت منابع جدیدی را برای قطعاتی پیدا کرده‌اند که پیش از این از اوکراین تهیه می‌شدند. براساس گزارش‌های منتشرشده خودروسازان آلمانی حالا شرکت‌هایی از رومانی و مجارستان یا حتی کشورهایی خارج از اروپا را جایگزین شرکت‌های اوکراینی کرده‌اند.

به‌گفته شوستر «تمام این کارها مدتی زمان می‌برد؛ اما از مواردی که درشرایط کنونی به‌زعم من در رابطه با صنعت‌خودرو شایان توجه است، این‌که خودروسازان تا چه‌اندازه انعطاف‌پذیر هستند و سرعت این صنعت برای منطبق شدن با تغییرات تا چه‌حد است. انتظار ما این است که در ماه آوریل تاثیرات جنگ روی خودروسازان آلمانی کمتر شود؛ البته به‌شرطی که همه‌چیز در وضعیت فعلی باقی بماند و درادامه شاهد اتفاقات ناگوار بیشتری در این حوزه نباشیم. درنهایت اگر دو طرف جنگ به‌نوعی با هم صلح کنند، قطعا می‌توان شرایط بهتری را انتظار داشت.»

آخرین تغییر و تحولات

در اینجا به‌برخی از مهم‌ترین تغییر و تحولات هفته گذشته صنعت‌خودرو در رابطه با جنگ اوکراین می‌پردازیم:

کمبود مهار سیم‌بندی‌های تولیدی در اوکراین فولکس‌واگن را وادار کرد تا رونمایی از خودرو الکتریکی ID5 را تا ششم می (17 اردیبهشت) به‌تاخیر بیندازد. ID5 در کارخانه فولکس‌واگن واقع در زویکائو در آلمان تولید می‌شود.

براساس گزارش‌ها رنو در تلاش برای انتقال مالکیت جوینت‌ونچر خود با آوتوواز به‌یک سرمایه‌گذار روسی و خروج کامل از روسیه است. براساس گزارش بلومبرگ انتقال مالکیت این جوینت‌ونچر به‌رنو کمک می‌کند خود را از هرگونه مسئولیت قانونی نسبت به آوتوواز برهاند.

مرسدس‌بنز مجبور شده است تولید در کارخانه خود واقع در سیندل‌فینگن آلمان را به‌خاطر مشکلات و چالش‌های مربوط به‌جنگ کاهش دهد؛ هرچند تولید در این کارخانه ادامه خواهد داشت. در این کارخانه مدل‌های کلاس ای، کلاس اس و EQS تولید می‌شود.

پورشه مجبور شده است به‌خاطر کمبود قطعات، شیفت‌های کاری خود را در کارخانه‌هایش واقع در دو شهر زوفن‌هاسن و لایپزیگ کاهش دهد. به‌گفته سخنگوی پورشه کارخانه‌های این شرکت سطح تولید خود را در هفته گذشته کاهش داده‌اند.

گرین‌وی، بزرگ‌ترین تامین‌کننده زیرساخت خودروهای الکتریکی در لهستان، شارژ رایگان را در اختیار پناهندگان اوکراینی قرار می‌دهد که از این کشور گریخته‌اند. لهستان و اوکراین دارای مرز مشترک در شرق اوکراین هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =