کامیون‌های ایران خودرو دیزل

اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران به دنبال پیگیری مطالبات این صنف از مجاری قانونی است. با این‌حال همچنان مشکلات این بخش به قوت خود باقی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران به دنبال پیگیری مطالبات این صنف از مجاری قانونی است. با این‌حال همچنان مشکلات این بخش به قوت خود باقی است. در همین راستا روزنامه «دنیای‌خودرو» با یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور گفت‌وگو کرده است. سعید سعیدی عنوان کرد بزرگ‌ترین مشکل در این بخش حق بیمه‌ای است که برای کامیون‌داران تازه‌وارد در نظر گرفته می‌شود. این مبلغ هزینه هنگفتی باتوجه به میزان درآمد و سایر هزینه این کامیون‌داران است و در صورت عدم پرداخت آن کارت هوشمند آن‌ها باطل می‌شود. کامیون‌داران می‌گویند؛ یک‌چهارم دسترنج راننده صرف کمیسیون باربری‌ها می‌شود و به جیب دلالان می‌رود و مشکل سوخت، قیمت بالای لاستیک و گرانی قطعات با کرایه آن‌ها همخوانی ندارد. به گفته آن‌ها، حق بیمه شاید برای مالکان قابل تحمل باشد اما برای رانندگان کمرشکن است. کامیون‌داران همچنان با انتقاد از وضعیت جاده‌ها می‌گویند: «جاده‌ها امنیت کافی ندارند و پارکینگ‌ها و پایانه‌های بار نیز فاقد کمترین امکانات رفاهی هستند.»

دولت بخشنامه‌های خود را اجرا کند
سعیدی درخصوص مشکلات این صنعت گفت: «برخی مطالبات به‌حق و قانونی داریم که یکی از آن‌ها اجرایی شدن بخشنامه‌هایی است که دولت اعلام می‌کند.» این فعال صنعت حمل‌ونقل در ادامه اظهار کرد: «یکی دیگر از مطالبات ما تخصیص سختی کار است؛ چراکه رانندگی با خودروهای تجاری، ازجمله مشاغل سخت و زیان‌آور است.» وی عنوان کرد: «درحال‌حاضر طرحی مانند تناسب کرایه‌ها و اجرای طرح تُن بر کیلومتر که بخشنامه و دستورالعمل آن مشخص است، همچنان در بسیاری از شهرها به‌درستی اجرایی نمی‌شود و کرایه کمتر از تعرفه‌ها دریافت می‌شود.»

دولت 50درصد حق بیمه را پرداخت نمی‌کند

این فعال صنعت حمل‌ونقل درخصوص دیگر خواسته‌های فعالان این صنعت اظهار کرد: «طرح دیگری که وارد سازمان تامین اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی هم شد؛ این بود که یارانه‌های دولتی به رانندگان جدیدالورود تخصیص یابد.» سعیدی بیان کرد: «در دولت نهم و دهم اعلام شده بود با افزایش قیمت گازوئیل، دولت 50درصد از بیمه رانندگان را پرداخت می‌کند. این در حالی است که یارانه دولتی طی چهار تا پنج سال گذشته به دلایل نامشخص قطع شده است و رانندگانی که در این سال ها به ناوگان تجاری کشور ملحق شدند، به‌صورت آزاد پرداخت می‌کنند.»
این فعال حوزه حمل‌ونقل کشور گفت: «باید به این موضوع توجه داشت که در سال جدید با افزایش پرداختی بیمه مواجه هستیم و از درآمد 6میلیون تومانی خود باید هزینه‌ای حدود 2میلیون تومان را بابت بیمه بپردازد.»
سعیدی افزود: «این در حالی است که بیمه اجباری است و نه اختیاری و در صورت عدم‌پرداخت، کارت هوشمند و مجوز فعالیت باطل می‌شود.» وی در خصوص تعامل این صنعت با دولت جدید نیز گفت: «از دولت جدید هم پیگیری‌هایی انجام شده اما کسی پاسخگو نیست. حتی وزیر جدید هم پاسخگوی مطالبات رانندگان نبوده است و صدای ما به جایی نمی‌رسد.»

افزایش کرایه‌ها متناسب با تورم ؛ خواسته کامیون‌داران

سعیدی همچنین درخصوص چرایی عدم اجرای تعرفه و افزایش کرایه‌ها گفت: «به نظر می‌رسد مافیایی پشت اجرای تعرفه‌ها وجود دارد که اجازه اجرای آن را نمی‌دهد و هزینه تمام این مشکلات را رانندگان پرداخت می‌کنند.» سعیدی افزود: «در شرایطی که تمام صنایع و اصناف کشور در دو سال اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، کرایه رانندگان حمل‌ونقل بیش از 14ماه بدون تغییر مانده است.» وی در پایان بیان کرد: «درخواست ما این است که متناسب با تورم، کرایه‌ها نیز افزایش یابد؛ این موضوعی است که در طرح تن بر کیلومتر هم عنوان شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =