مدیرعامل استلانتیس

دانش و تجربه‌ای که او را متقاعد کرد از قطعات در هم آمیخته دو گروه خودروسازی PSA و فیات-کرایسلر به‌موفقیتی چشمگیر دست پیدا کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس می‌گوید بعد از 41 سال کار در خودروسازی حالا به‌عنوان پیری خردمند در این صنعت به‌شمار می‌رود. دانش و تجربه‌ای که او را متقاعد کرد از قطعات در هم آمیخته دو گروه خودروسازی PSA و فیات-کرایسلر به‌موفقیتی چشمگیر دست پیدا کند. او می‌گوید شرکت یک‌ساله کنونی‌اش این قابلیت را دارد که به‌استقبال تغییرات ناگهانی برود و با سرعت یک استارت‌آپ امروزی تغییر و تحولات در آن صورت بگیرد. نتایج اولیه تیم او چشمگیر بوده است. حاشیه سود عملیاتی استلانتیس در سال 2021 معادل سازندگان خودروهای لوکس بود و پیش‌بینی می‌َ‌شود این رقم در سال جاری نیز دو رقمی باقی بماند. در اینجا بخش اول مصاحبه اخیر تاوارس با «اتوموتیو نیوز» را مطالعه می‌کنید.

برنامه استلانتیس تا سال 2030 (موسوم به‌پیشروی جسورانه 2030) اهداف دشوار متعددی را مشخص کرده که شامل دو برابر شدن درآمد تا 300 میلیاردیورو ظرف 9 سال، رسیدن و حفظ حاشیه‌سود سالانه 10 درصدی در این دوره زمانی و رسیدن به‌حاشیه سود 12 درصدی تا سال 2030 می‌شود. چه‌چیز این اطمینان را به‌شما می‌دهد که به‌رغم چالش‌های فزاینده در محیط به‌این اهداف دست پیدا کنید؟
این یک برنامه حداقلی است و برای رسیدن به‌آن پایین‌ترین عملکرد سطوح سازمانی استلانتیس درنظر گرفته شده است. من بارها از تیم‌ام پرسیده‌ام: «آیا مطمئن هستید که می‌توانید به‌این هدف برسید؟» و آن‌ها پاسخ مثبت داده‌اند. چیزی که ما به‌آن رسیده‌ایم یک برنامه حداقلی بسیار قوی است؛ زیرا افراد خواهان تغییر هستند. افراد نمی‌خواهند در یک کمپانی قدیمی دایناسورمانند گیر کنند. افراد ما به‌سرعت پذیرای تغییرات هستند و برخی از سهامداران ما (مشخصا منظورم طرف‌های دولتی است) می‌توانند از سرعت بالای تصمیم‌گیری‌های ما تعجب کنند.
ما با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری زیادی سروکار داشته‌ایم و می‌توانم به‌شما بگویم که سرعت تصمیم‌گیری در استلانتیس به‌اندازه آن‌هاست. البته بسیاری ما را به چشم یک دایناسور می‌بینند!

شما می‌گویید در سال گذشته استلانتیس نقطه سربه‌سر تولید خود را به‌زیر 50 درصد تحویل‌ها رسانده است. چطور توانستید به‌این رقم دست پیدا کنید و رقم قبلی چقدر بود؟
وقتی استلانتیس فعالیت‌های خود را در ژانویه سال 2021 آغاز کرد، نقطه سربه‌سر آن حدود چهار میلیون دستگاه در سال بود. درمدت تعطیلات تابستان وقتی که وضعیت تامین ریزتراشه‌های نیمه‌هادی حسابی بد شد، فهمیدم که عدم‌قطعیت زیادی در کار است و با آشوب بسیاری مواجهیم که ما را مجبور می‌کند دائما درباره حفظ شرکت از این آشوب‌ها بیندیشیم و مراقب باشیم.
سپتامبر گذشته من این موضوع را با تیم مدیران ارشد در میان گذاشتم و نتیجه گرفتیم که باید نقطه سربه‌سرمان را زیر 50 درصد یعنی حدود سه‌میلیون دستگاه حفظ کنیم. تا پایان سال توانسته بودیم به‌این هدف دست پیدا کنیم و فکر می‌کنم سال گذشته من به 30 کارخانه سر زدم و دیدم که مدیران کارخانه‌ها و تیم‌هایشان هزاران ایده در سر دارند.
کلید موفقیت این بود محیطی را ایجاد کنیم که آن‌ها بتوانند ایده‌هایشان را بیان و آن‌ها را درسطح کارگاه عملی کنند. این‌طور بود که به‌هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر پرداختیم. هم‌افزایی‌هایی که درسال اول ادغام به آن دست پیدا کردیم، به‌میزان قابل ملاحظه‌ای به‌ما کمک کرد.

زمانی که استلانتیس شکل گرفت، شما پیش‌بینی‌ کردید بعد از گذشت پنج سال هم‌افزایی‌های این ادغام به‌رقم پنج میلیارد یورو برسد و این رقم در سال چهارم به چهار میلیارد یورو رسیده باشد. تنها در سال 2021 ارزش هم‌افزایی استلانتیس 3.2 میلیارد یورو برآورد شد. چطور توانستید با این سرعت به‌این رقم دست پیدا کنید؟
ما شتاب خوبی داشتیم؛ اما دلیلی که باید به‌خاطرش خوشحال باشیم این است که این هم‌افزایی‌ها از پایین‌ترین سطوح مدیریتی دارد اتفاق می‌افتد؛ یعنی از پیشنهادهایی که افرادمان می‌کنند. زیرا آن‌ها به‌خوبی توانسته‌اند هدف این ادغام را درک کنند. آن‌ها کارهای هوشمندانه‌ای را در سرعتی بسیار بالا انجام می‌دهند.
این درست است که 3.2 میلیاردیورویی که در سال گذشته به‌آن رسیدیم محصولی آماده و در دسترس بوده و درنتیجه معقول است که فکر کنیم با برداشت این میوه حاضر و آماده، شتاب پیشروی ما کمی کند خواهد شد. با این وجود برنامه ما این است که تا سال 2024 به‌رقم پنج میلیارد یورو برسیم؛ یعنی یک سال زودتر از آن‌چه پیش‌تر برنامه‌ریزی کرده بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

آخرین اخبار