دنا پلاس

همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، برای انتخاب خودرو صفر در بازه 400 تا 500 میلیون‌تومان، انتخابتان به‌چینی‌های مونتاژی و گران‌قیمت‌ترین تولیدات خودروهای داخلی محدود می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر 400 تا 500 میلیون‌تومان برای خرید خودرو کارکرده کنار گذاشته‌اید، برای پیدا کردن خودرویی بی‌دردسر و بادوام، نگرانی خاصی نخواهید داشت. هرچند نمونه‌های لوکس بازار در این بازه قیمتی موجود نیستند؛ اما برای انتخاب در هر کلاس خودرویی که می‌خواهید، دستتان باز است. همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، برای انتخاب خودرو صفر در بازه 400 تا 500 میلیون‌تومان، انتخابتان به‌چینی‌های مونتاژی و گران‌قیمت‌ترین تولیدات خودروهای داخلی محدود می‌شود. به‌همین دلیل «دنیای‌خودرو» قصد دارد 10 خودرو صفر را که می‌توان در بازه قیمتی 400 تا 500 میلیون‌تومان خریداری کرد از نظر فنی و مشخصات دیگر معرفی کند.

ام‌وی‌ام X22 اتومات (1398 و 1399)
ام‌وی‌ام X22، نسخه اسپرت و جوان‌پسند از مدل خانوادگی‌تر X33 محسوب می‌شود که با هدف تسلط بر بازار کراس‌اوورهای کوچک عرضه شده است. خودرویی با مشخصات فنی نزدیک به‌برادر هاچ‌بک خود یعنی 315 اما با ارتفاع بیشتر و ظاهر جذاب‌تر که با استفاده از اِلِمان‌های آفرودی موفق شده دل هوادارانش را به‌دست آورد. این محصول در تیپ‌های متفاوت از نظر سطح آپشن و با دو نوع جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک و پنج‌سرعته دستی به‌بازار عرضه می‌شود و تاکنون به‌فروش مناسبی دست یافته است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی با 105 اسب‌بخار قدرت و 135 نیوتون‌متر گشتاور وظیفه تامین نیروی محرکه خودرو را برعهده دارد و یک جعبه‌دنده چهارسرعته اتوماتیک (یا پنج‌سرعته دستی) این نیرو را به‌چرخ‌های جلویی می‌رساند. البته سایر رقبای X22 از نظر قدرت و گیربکس شرایط چندان ایده‌آلی ندارند و همگی به‌خصوص درمدل‌های اتوماتیک از شتاب و کشش بسیار معمولی برخوردارند. قیمت ام‌وی‌ام X22 اتومات در مدل‌های 98 و 99 در بازار حدود 485 تا 525 میلیون‌تومان اعلام می‌شود.

ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای (1399 و 1400)
ام‌وی‌ام X22 در نسخه دنده‌ای خود از لحاظ ظاهری، امکانات و مختصات فنی تفاوت چندانی با مدل اتوماتش ندارد و تنها تفاوت آن‌ها در گیربکس دنده‌ای و اتومات است. ام‌وی‌ام X22 از گیربکس پنج‌سرعته دستی و چهارسرعته اتومات بهره می‌برد. البته باید گفت ام‌وی‌ام X22 در نسخه‌ دنده‌ای از توان حرکتی بهتری برخوردار است و در جاده‌ها و سربالایی‌ها به‌نسبت نسخه اتومات خود بسیار بهتر و چابک‌تر عمل می‌کند. البته باید گفت توان خروجی و اسب‌بخار این خودرو در هر دو نسخه دنده‌ای و اتومات یکسان است؛ اما به‌دلیل حجم موتور 1.5 لیتری و وزن سنگین این خودرو به‌نسبت برادر کوچکترش یعنی ام‌وی‌ام 315 نسخه دنده‌ای این خودرو از توان حرکتی بیشتر و بهتری برخوردار است. قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود 410 تا 460 میلیون‌تومان اعلام می‌شود.

برلیانس H330 و H320 دنده‌ای (1399 و 1400)
شرکت برلیانس در سال 2013 نمونه ارتقایافته خودرو FSV خود را روانه بازار کرد. این خودرو H330 بود که در بازار ایران با استقبال خوبی مواجه شد. این خودرو که در کلاس سدان‌های جمع‌وجور شهری جای می‌گیرد، یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت برلیانس نیز محسوب می‌شود. در سال 1394 مونتاژ برلیانس H330 و برلیانس H320 توسط پارس‌خودرو آغاز شد و این خودرو از همان بدو ورود توانست نظر خریداران بسیاری را به‌خود جلب کند. این خودرو در ابتدا تنها با یک پیشرانه 1.5 لیتری در دسترس مشتریان قرار گرفت، اما بعدها پارس‌خودرو یک پیشرانه 1.65 لیتری با قدرت بیشتر و یک گیربکس ارتقایافته جدید را برای این خودرو در نظر گرفت. نمونه 1.65 لیتری برلیانس H330 هم‌اکنون با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک در بازار ایران عرضه می‌شود. یکی از دلایل فروش موفق برلیانس H330 در بازار ایران را می‌توان طراحی جذاب و متفاوت این خودرو دانست.
درنمای ظاهری تمام بخش‌های این خودرو از هماهنگی کاملی با یکدیگر برخوردارند و در یک نگاه کلی می‌توان طراحی H330 را در این بازه قیمتی عامه‌پسند و زیبا دانست. این خودرو در بازار با قیمت حدود 420 تا 435 میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود.
پژو 207 اتوماتیک (پاناروما و معمولی) (1399 و 1400)
پژو ۲۰۷ یکی از محبوب‌ترین و جالب توجه‌ترین هاچ‌بک‌های اقتصادی بازار ایران بوده که درمقایسه با سایر تولیدات این بازه قیمتی، بهای بالاتری داشته و توجه اقشار پردرآمدتر درمیان دهک‌های پایین‌تر جامعه را به‌خود جلب کرده است. پژو ۲۰۷ موجود در ایران تفاوت بسیاری با پژو ۲۰۷ فرانسوی دارد. پژو 207i از همان پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بهره می‌برد و توان حاصل از این پیشرانه برابر با ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۴۲ نیوتون‌متر گشتاور است که توسط یک جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی یا چهارسرعته اتوماتیک AL4 به‌سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ نسخه دستی پژو ۲۰۷ برابر با ۱۱.۶ ثانیه بوده و در مدل اتوماتیک برابر ۱۲.۶ ثانیه است. حداکثر سرعت پژو ۲۰۷ نیز از رقم ۱۹۰ کیلومتر برساعت فراتر نخواهد رفت. همچنین میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو حدود ۶.۶ تا ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. این خودرو درحال حاضر در بازار در مدل‌های معمولی و سقف پانوراما قیمتی حدود 475 تا 530 میلیون‌تومان دارد.

پژو پارس اتوماتیک (1398 و 1399)
پژو پارس اتوماتیک یکی از تیپ‌های پژو پارس است که از سال 1390 روانه بازار ایران شد؛ اما تولید آن در سال 1392 متوقف شد و پس از یک وقفه چهار ساله در سال 1396 مجددا به‌خط‌تولید بازگشت.
البته ایران‌خودرو قبل‌تر هم برخی مدل‌های پژو پارس ELX را با جعبه‌دنده اتوماتیک به‌بازار عرضه کرده است؛ اما پژو پارس اتوماتیک را می‌توان تا حدودی نسخه اتوماتیک پژو پارس LX دانست. پژو پارس اتوماتیک نیز به‌همان پیشرانه TU5 معروف ایران‌خودرو مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل 105 اسب‌بخار و گشتاوری معادل 142 نیوتون‌متر را تولید کند.
برخی معتقدند جعبه‌دنده پژو پارس اتوماتیک توسط شرکت آلمانی ZF تولید می‌شود؛ اما جعبه‌دنده‌ای که روی این خودرو قرار گرفته، همان جعبه‌دنده چهار سرعته خودکار از نوع AL4 است. قیمت این خودرو نیز در بازار آزاد حدود 410 تا 460 میلیون‌تومان اعلام می‌شود.

تارا دنده‌ای
تارا که با نام k132 شناخته می‌شد، از سال ۱۳۹۹ با جعبه‌دنده دستی روی خط‌تولید قرار گرفت و از طریق طرح‌های پیش‌فروش ایران‌خودرو به‌متقاضیان فروخته شد. نخستین خودرویی که با این پلت‌فرم تولید شده، تارا بود که در آغاز با کد کارخانه‌ای K132 شناخته می‌شد.
نسخه اولیه این خودرو در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ رونمایی شد؛ اما آغاز تولید آن به اواخر سال ۱۳۹۹ بازمی‌گردد و درنهایت تارا در مدل ۱۴۰۰ برای نخستین‌بار روانه بازار شد. موتور تارا نسخه به‌روزشده و بهینه TU5 قدیمی پژو است.
این موتور ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت دارد و از نظر آلایندگی و مصرف سوخت نسبت به‌خودروهای هم‌رده‌اش وضعیت مطلوب‌تری دارد. پیشرانه تارا پیستون ضد سایش دارد و جعبه‌دنده این خودرو هم از نوع دنده‌ای پنج‌سرعته است.
شتاب و کشش تارا در مسیرهای رانندگی معمولی مناسب است و تارا در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به‌پیشرانه 1.6 لیتری TU5 پلاس مجهز است. این پیشرانه ۱۱۳ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتون‌متر تولید می‌کند. قیمت این خودرو در بازار حدود 400 تا 420 میلیون‌تومان اعلام می‌شود.
جک جی 4 (1399 و 1400)
ماشین جک جی ۴ (jac j4) با نام اصلی Heyue A30 ابتدا درنمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۱۲ رونمایی و از سال ۲۰۱۳ نیز روانه بازار شد. لازم به‌ذکر است تولید این خودرو در بازارهای بین‌المللی طی سال 2016 به‌پایان رسید. شرکت کرمان‌موتور که دوران موفقی را با مونتاژ شاسی‌بلندهای جک در بازار ایران تجربه کرده بود، این بار سدان کوچک جک j4 را به‌سبد تولیدات خود اضافه کرد و تاکنون فروش آن را به‌صورت محدود ادامه داده است. زیر کاپوت جک J4 یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس‌طبیعی کوچک به‌حجم 1.5 لیتر قرار گرفته که به 16 سوپاپ با سیستم متغیر VVT تجهیز شده و قادر است در بهترین حالت 103 اسب‌بخار قدرت و 146 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. قیمت نسخه صفرکیلومتر این خودرو درحال حاضر توسط کرمان‌موتور 415 میلیون‌تومان اعلام شده است و در بازار آزاد حدود 420 تا 450 میلیون‌تومان قیمت دارد.

دانگ‌فنگ H30 CROSS
اچ‌سی کراس روی پلت‌فرم پژو 308 ساخته شده است. نمی‌توان H30 کراس را خودرویی به‌روز دانست؛ اما با توجه به‌امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو، می‌توان آن را خودرویی به‌روزتر از سایر محصولات ایران‌خودرو دانست. اچ‌سی کراس از پیشرانه آشنای Tu5 بهره می‌برد که مشترک با پژو 206 و 207 اتوماتیک است؛ اما به‌جای گیربکس AL4 مورد استفاده در خانواده پژوهای اتوماتیک، یک جعبه‌دنده چهارسرعته ساخت شرکت آیسین ژاپن در زیر پیشرانه اچ‌سی کراس قرار گرفته است. جعبه‌دنده آیسین قرارگرفته روی این خودرو به‌لحاظ هماهنگی با پیشرانه، عملکرد بهتری نسبت به‌جعبه‌دنده AL4 از خود نشان می‌دهد. قیمت این خودرو درحال حاضر در بازار آزاد حدود 485 تا 520 میلیون‌تومان اعلام می‌شود.

دنا پلاس اتومات توربو (1399 و 1400)
دنا پلاس در میان تولیدات ایران‌خودرو، محصول تقریبا متفاوتی به‌شمار می‌رود که تمایل نسبی این خودروساز را به ایجاد تغییر در مدل‌های قدیمی خود به‌نمایش می‌گذارد. هرچند این خودرو نیز چندان نو و جدید محسوب نمی‌شود و به‌عنوان نمونه اسپرت‌تر دنا راهی بازار شده است، اما با این حال می‌توان حضور آن را نقطه عطفی در تغییر رویکرد خودروسازان داخلی و توجه بیشتر آن‌ها به‌نیازهای روز جامعه قلمداد کرد. دنا پلاس در سه تیپ و با دو پیشرانه چهار سیلندر تنفس‌طبیعی، توربو و گیربکس‌های پنج‌سرعته دستی و شش‌سرعته اتومات عرضه می‌شود. حجم موتور این خودرو ۱۶۴۵ سی‌سی است که می‌تواند قدرتی معادل ۱۵۰ اسب‌بخار تولید کند. در سیستم حرکتی آن از یک جعبه‌دنده شش‌سرعته خودکار استفاده شده است. این خودرو می‌تواند حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت را به‌شما هدیه دهد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۱۱ ثانیه است. قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود 470 تا 495 میلیون‌تومان اعلام می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 0
    سلام ، این 400، 500 تا را ازکچا بیاوریم ؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =