لاستیک رادیال باری -اتوبوسی

اصرار عجیب دولت بر تولید تایر همراه با زیان باعث شد گروه صنعتی بارز به‌عنوان تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری-اتوبوسی درکشور،‌محصولات خود را در شش ماهه نخست سال گذشته با80میلیارد تومان زیان به بازار عرضه کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اصرار عجیب دولت بر تولید تایر همراه با زیان باعث شد گروه صنعتی بارز به‌عنوان تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری-اتوبوسی درکشور،‌محصولات خود را در شش ماهه نخست سال گذشته با80میلیارد تومان زیان به بازار عرضه کند. حامد نظیفی، مدیر فروش گروه صنعتی بارز با اشاره به زیان سنگین تایرسازان از محل قیمت‌گذاری تثبیتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «گروه صنعتی بارز به‌عنوان تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری-اتوبوسی در کشور که 30درصد سهم بازار را در اختیار دارد، با تولید روزانه هزار حلقه تایر تی‌بی‌آر سهم بسزایی را در تامین این گروه محصول تایر برای حمل‌ونقل بار و مسافر برعهده داشت. اما متاسفانه قیمت‌گذاری دستوری سازمان حمایت باعث شد با وجود اختلاف قیمت بسیار زیاد بین نرخ کارخانه و بازار،‌ نه‌تنها مصرف‌کننده نهایی از قیمت‌گذاری صورت‌گرفته توسط دولت منتفع نشود بلکه سود اصلی به‌جای تولیدکننده و مصرف‌کننده به جیب دلال‌هایی برود که حتی از آنها نمی‌توان ردی از آنها در شبکه فروش گروه صنعتی بارز نیز پیدا کرد.
اختلاف قیمت 8میلیون تومانی برای هرجفت تایر سنگین
نظیفی تاکید کرد هر جفت تایر سنگین سایز 385با قیمت مصوب حدود 9میلیون تومان به فروش می‌رسید ولی همین تایر در شش‌ماهه نخست سال گذشته در بازار بیش از 17میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. حتی درحال‌حاضر که قیمت‌ها کمی تعدیل شده‌اند هر جفت این تایر 13میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود، این یعنی سود اصلی در این بازار به جیب دلال می‌رود و باعث رواج واسطه‌گری می‌شود. نظیفی با گلایه از سیاست دولت درخصوص تثبیتی بودن قیمت‌گذاری تایر گفت:«متاسفانه با پیگیری‌های بسیار، موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت 15درصدی برای گروه محصول رادیال باری-اتوبوسی شدیم، تایرهای بایاس نیز 25درصدافزایش قیمت یافته‌اند. اما بیش از 50درصد محصولات تولیدی گروه صنعتی بارز که تایرهای سواری است، همچنان با قیمت‌های سال 99به بازار عرضه می‌شوند این درحالی است که در این مدت قیمت مواد اولیه تولید تایر حتی موادی که در داخل هم تولید و عرضه می‌شوند، به شدت صعودی شده است. از آن‌جمله می‌توان به قیمت نخ،‌ دوده و کائوچوی مصنوعی اشاره کرد که بدون نظارت در بورس عرضه می‌شوند. درواقع هیچ نظارتی بر قیمت‌گذاری این مواد وجود ندارد.

درخواست افزایش قیمت 40درصدی برای حفظ تولید
مدیرفروش گروه صنعتی بارز به تعویق افتادن تصویب قیمت های جدید تایر را به زیان این صنعت دانست و تصریح کرد: «گروه صنعتی بارز در پیشنهادی که اسفندماه سال گذشته به سازمان حمایت ارائه داد، خواستار افزایش 35درصدی قیمت تایرهای رادیال باری-اتوبوسی شد تا بتواند سود متعارف تعریف‌شده توسط سازمان حمایت را کسب کند. اما باتوجه به عدم موافقت سازمان حمایت با قیمت جدید، ‌در آخرین برآوردی که فروردین ماه سال جاری صورت گرفته است کار باید با رقمی بیش از 40درصد جلو برود تا بتوان تایرهای سنگین را بدون زیان تولید کرد.»

زیان تایرسازان داخلی یعنی تقویت واردات
مدیرفروش گروه صنعتی بارز، تضعیف تولیدکنندگان داخلی را شیوه‌ای‌ برای هموارتر کردن مسیر برای تقویت وارداتی ها دانست و افزود: «درحال‌حاضر اگر به هر میزان از سهم 30درصدی بارز در بازار تایرهای رادیال باری کم شود این بخش باید از طریق واردات تامین شود، نبود رقابت علاوه‌بر خروج ارز بیشتر از کشور باعث می‌شود مصرف‌کننده نهایی قیمت‌های بالاتری را نسبت به نرخ‌های فعلی برای خرید تایرهای خارجی بپردازد.»
وی تنها راه نجات این صنعت را تنظیم قیمت‌ها براساس میزان عرضه و تقاضای بازار دانست و تاکید کرد: «در شرایطی که قیمت مواد اولیه تایرسازی به صورت ماهانه تغییر می‌کند، نمی‌توان از تایرساز انتظار داشت با قیمت‌های سال گذشته از مواد اولیه گران تایر ارزان تولید کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =