خودروهای تجاری

تا امروز شرایطی مشابه به این را در بازار خودروهای تجاری ندیده بودم. روی کاغذ طرح‌های زیادی برای سروسامان گرفتن این صنعت اعلام می‌شود، اما متاسفانه هیچ یک از آن‌ها به نتیجه درست نمی‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای تجاری این روزها بیش از همیشه تشنه عرضه مدل‌های جدید البته با قیمت‌های منطقی است؛ علاوه بر آن‌که ناوگان تجاری کشور فرسوده‌تر از گذشته به کار خود ادامه می‌دهد، تعدادی از رانندگان و سرمایه‌گذاران تازه‌نفس نیز در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند تا خودروهای جدید را خریداری کنند و به فعالیت در صنعت حمل‌ونقل کشور بپردازند. با این حال اما سیگنال‌هایی که در سال جدید از این بازار دریافت شده است، نشان از آن دارد که مدل‌های موجود در بازار خودروهای تجاری قصد کاهش قیمت ندارند. البته قیمت این خودروها خواسته و ناخواسته وابسته به برخی فاکتورهاست که به نظر می‌رسد در سال 1401 افزایش بها در بازار تجاری‌ها را رقم خواهند زد. هرچند باید به این موضوع هم توجه داشت که گرچه برخی سگمنت‌ها افزایش قیمتی را شاهد نخواهند بود، اما به‌طور قطع، افت قیمتی هم در کار نیست و به نظر می‌رسد امروز بهترین زمان برای خرید تجاری‌ها در بازار داخلی است.

نابسامانی بازار خودروهای تجاری کشور
یکی از فعالان صنعت حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» از نابسامانی در بازار خودروهای تجاری خبر داد. رضا میرزاپور که بیش‌از 50 سال در این صنعت فعالیت داشته است، گفت: «تا امروز شرایطی مشابه به این را در بازار خودروهای تجاری ندیده بودم. روی کاغذ طرح‌های زیادی برای سروسامان گرفتن این صنعت اعلام می‌شود، اما متاسفانه هیچ یک از آن‌ها به نتیجه درست نمی‌رسد.» وی همچنین بیان کرد: «قیمت خودروهای تجاری در بازار داخلی طی این سال‌ها افزایش بسیاری داشته، اما موضوع این است که هیچ خودرویی درحال‌حاضر قیمت مشخصی در بازار ندارد.» میرزاپور ادامه داد: «اکثر خریداران این خودروها به دنبال خرید مدل‌های قسطی هستند، اما در شرایط فعلی که کار کم شده و قیمت‌ها نسبت به سه، چهار سال گذشته افزایش یافته است، رانندگان توان پرداخت اقساط ندارند.»

نوسازی ناوگان تجاری؛ تنها راه کاهش سوخت
وی در ادامه عنوان کرد: «افزایش قیمت‌ها و در پی آن کاهش توان خرید متقاضیان این خودرو، به‌طور قطع ضربه شدیدی به صنعت حمل‌ونقل می‌زند.» وی اظهار کرد: «همان طور که در این سال‌ها دیده و شنیده‌ایم، فرسودگی ناوگان تجاری کشور شدت گرفت و اگر چاره‌ای برای آن نیندیشیم حتما شرایط بدتری را در این خصوص تجربه خواهیم کرد.» این فعال صنعت حمل‌ونقل بیان کرد: «عدم تعویض ناوگان و دستیابی به مدل‌های به‌روزتر باعث شده تا همچنان همان مدل‌های قدیمی و گاه 40ساله در ناوگان فعالیت کنند و سوخت بالایی را هدر بدهند. این در حالی است که می‌توانستیم با کمی تدبیر این خودروها را تعویض کنیم و امروز مصرف سوخت و آلایندگی را کاهش دهیم.» این فعال بازار خودروهای تجاری کشور عنوان کرد: «این در حالی است که بسیاری از مسئولان می‌دانند که با صرفه‌جویی در سوخت، رقم هنگفتی به دست می‌آید که می‌توان آن را از صرف نوسازی کرد و به‌تازگی در این زمینه برنامه‌هایی اعلام شده است.» وی عنوان کرد: «هیچ‌یک از این طرح‌ها به سرانجام نرسیده‌اند. این طرح‌ها تنها باعث می‌شوند عده‌ای در انتظار برای اجرای آن‌ها دست از خرید خودرو بکشند، اما بعد از افزایش قیمت‌ها یا مجبور می‌شوند مدل‌های پایین‌ترین خریداری کنند یا به‌طور کلی از خرید منصرف شوند.»

احتمال تاثیر قیمت قطعه بر خودروهای تجاری

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت برخی قطعات در سال جدید عنوان کرد: «طی سال جاری خبرهایی از افزایش قیمت قطعه شنیده شد که بدون قطع شامل قطعات خودروهای تجاری هم می‌شود.» میرزاپور اظهار کرد: «دور از انتظار نیست که این موضوع هم فاکتور دیگری برای افزایش قیمت خودروهای تجاری شود و شوک دیگری را به این بازار وارد کند.» وی گفت: «باید به این موضوع توجه داشت بسیاری از متقاضیان این خودروها در انتظار کاهش قیمت‌ها دست نگه داشته‌اند و حتی در صورت برخورداری از پول نقد، فعلا حاضر به خرید محصولات نیستند و امیدوارند قیمت‌ها در ماه‌های آینده کاهش یابد.» وی افزود: «همین موضوع تقاضا در بازار تجاری را کاهش داده، اما باز هم باعث نشده تا قیمت‌ها شکسته شود. این درحالی است که برخی فاکتورها مانند افزایش نرخ قطعه و شرایط بین‌المللی باعث شده است قیمت‌ها دوباره سیر صعوی به خود بگیرند.»

خرید خودروهای تجاری؛ امروز بهتر از فردا

وی همچنین بیان کرد: «موضوع دیگری که احتمالا باعث افزایش قیمت خودروهای کار وتجاری خواهد شد، بحث حذف ارز ترجیحی است.» وی گفت: «این روند به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت تمام‌شده خودروهای تجاری در سال جاری تاثیرگذار خواهد بود. چرا که هزینه تولید برای خودروسازان به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد.» میرزاپور اظهار کرد: «تنها راه این است دولت این نوع ارز را حذف نکند و به بخش‌های صنعتی اختصاص دهد. در هر صورت بررسی بازار و پیش‌بینی از آینده اخبار امیدوارکننده‌ای به دست نمی‌دهد. چراکه انتظار برای تعدیل قیمت‌ها حداقل در کوتاه‌مدت صحیح نیست و به نظر نمی‌رسد شاهد تعدیلی در بازار خودروهای تجاری باشیم.» وی گفت: «هرچند بازار با سرعت نسبت‌به اخبار امیدوارکننده واکنش مثبت نشان می‌دهد، اما همسویی بازار به‌خصوص در بخش خودروهای تجاری با اخبار منفی و تورم اقتصادی بیشتر است و تاثیر بیشتری از این بخش دریافت می‌کند.» این فعال صنعت حمل‌ونقل در پایان تصریح کرد: «در هر صورت به‌نظر من که سال‌ها در این حوزه فعالیت‌ کرده‌ام، برای خرید خودرو تجاری، امروز قطعا بهتر از فردا خواهد بود.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =