فراخوان هیوندای کنا الکتریکی به خاطر اتصال کوتاه باتری ‌ها

برای جلوگیری از خرابی باتری لیتیوم-یونی که منجر به‌فاجعه می‌شود، یک حسگر ایمنی باتری جدید ساخته شده است که می‌تواند تخلیه سلول را درعرض چند ثانیه تشخیص دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،آتش‌ گرفتن باتری خودروهای الکتریکی یک اتفاق نادر است؛ اما درصورت وقوع می‌تواند فاجعه‌بار باشد. برای جلوگیری از خرابی باتری لیتیوم-یونی که منجر به‌فاجعه می‌شود، یک حسگر ایمنی باتری جدید ساخته شده است که می‌تواند تخلیه سلول را درعرض چند ثانیه تشخیص دهد.
شرکت مهندسی متیس نسخه بتا سنسور ایمنی باتری تولیدی خود را معرفی کرده که در آن برای نظارت بر سلامت سلول باتری، از قابلیت سیستم مدیریت باتری بهره گرفته شده است. این سیستم نه‌تنها تغییر حرارتی را به‌سرعت تشخیص می‌دهد، بلکه زمان بیشتری را برای تخلیه وسیله‌نقلیه درنظر می‌گیرد. داده‌های حسگر تصویر واقعی از وضعیت سلامت باتری و شرایط داخلی بسته ارائه می‌دهد.
این سنسور برای ادغام آسان در سیستم الکتریکی موجود درخودرو طراحی شده است و داخل یک بسته باتری نصب می‌شود که با نظارت بر وضعیت هوا، تهویه سلولی را تشخیص می‌دهد. این سنسورها برای نخستین‌بار طراحی شده‌اند و برای تولید درحجم بالا و تامین نیاز تولیدکنندگان خودرو بهینه شده‌اند. این محصول درحال حاضر به‌منظور انجام تست‌های اولیه دراختیار تعدادی از تولیدکنندگان قرار گرفته است.
این حسگر منحصربه‌فرد برای انتخاب طیف وسیعی از پارامترهای محیطی از جمله ترکیبات آلی فرار، تغییر فشار و رطوبت طراحی شده است. این داده‌ها را می‌توان برای بررسی ورودی‌های دیگری مانند دمای سلول به‌منظور نظارت بر تهویه سلولی استفاده کرد. این سنسور داده‌ها را از طریق یک رابط CAN قابل تنظیم به‌یک واحد کنترل درخودرو مانند ECU منتقل می‌کند تا به‌راننده هشدار دهد که هواگیری سلول رخ داده است. این سنسور همچنین می‌تواند مدار باتری را قطع کند تا برای جلوگیری از آتش‌سوزی و خنک شدن آن فرصتی را فراهم کند.
بسته‌های باتری مجهز به‌سیستم مدیریت باتری هستند؛ اما محدودیت‌هایی دارند. این سیستم‌ها علاوه‌بر مدیریت شارژ و دشارژ بسته‌های باتری سعی می‌کنند سلامت بسته باتری را نیز کنترل کنند.
اگر سلول دارای سنسور باشد، این سیستم به‌خوبی کار می‌کند؛ اما اگر سلول با سنسور موجود دربسته فاصله داشته باشد، تا زمانی که سنسور تغییر دما را ثبت کند، به‌احتمال زیاد دیر شده و تشخیص مشکلات سلول از طریق نوسانات ولتاژ نیز در کوتاه‌مدت دشوار خواهد بود. زیرا سلول‌های دیگر به‌طور موازی می‌توانند ولتاژ را تقویت و مشکلات یک سلول را پنهان کنند. اگر یک باتری پس از هواگیری از کار بیفتد، می‌تواند در یک واکنش خوداکسیدشونده آتش بگیرد که به‌احتمال زیاد منجر به‌یک واکنش فرار می‌شود و ضمن از کار انداختن سلول‌های اطراف آن، سبب از دست رفتن کلی خودرو می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =