تایر خودروهای سنگین

خودروهای سنگین کشور در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری همراه بوده‌اند. به نظر می‌رسد حدود دو دهه است که توجه چندانی به این خودروها نشده و به تبع آن فرسودگی این ناوگان افزایش یافته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای سنگین کشور در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری همراه بوده‌اند. به نظر می‌رسد حدود دو دهه است که توجه چندانی به این خودروها نشده و به تبع آن فرسودگی این ناوگان افزایش یافته است. برخلاف خودروهای سواری، صنعت و بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین کشور چندان موردتوجه مجلس، دولت و وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط نبوده، در حالی‌که مشکل خودروهای سنگین بسیار اساسی است. یکی از فعالان و کارشناسان این صنعت، هزینه‌های سنگین بازسازی صنعت و بازار خودروهای تجاری را عامل اصلی عدم توجه مسئولان به این خودروها می‌داند. علی مرادی که طی این سال‌ها در صنعت حمل‌ونقل فعالیت کرده است، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» کلاف سردرگم حمل‌ونقل کشور را نیازمند یک نظام تنظیم‌گر دانست که در همکاری سه قوه فعالیت کرده و گره از این صنعت باز کند.
هزینه و مسئولیت؛ دو عامل قهر دولت با ناوگان تجاری
مرادی درخصوص چرایی عدم‌توجه نظام و وکلای مجلس و دولت همواره به وضعیت خودروهای سنگین به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «مجلس و دولت همواره به خودروهای سواری نگاه ویژه‌ای دارد؛ به این دلیل که خودروهای سواری مورد استفاده تمام اقشار هستند و هزینه آن را مردم می‌پردازند. اما حمل‌ونقل و اصلاح زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور مسئولیت دولت و نظام در قبال مردم است و باید هزینه آن را دولت پرداخت کند.» این کارشناس و فعال صنعت حمل‌ونقل کشور گفت: «این در حالی است که رسیدگی به این صنعت، نیازمند هزینه و اصلاح زیرساخت‌های مشکل‌دار کشور است و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی کشور به شدت ناکارآمد هستند.» وی افزود: «همین موضوع باعث شده است طی 20 سال اخیر ناوگان خودروهای سنگین به‌ویژه اتوبوسرانی بودجه لازم را دریافت نکند و با آن که نیاز وجود داشته اما پول لازم به این ناوگان تخصیص نیافته است.»

دو دلیل اصلی فرسودگی ناوگان

این فعال حوزه حمل‌ونقل با موظف دانست شهرداری‌ها در قبال ناوگان اتوبوسرانی کشور، بیان کرد: «با آن‌که برخی شرکت‌های اتوبوسرانی خصوصی شده‌اند، اما توان پرداخت هزینه یک اتوبوس خوب را ندارند. بنابراین باید یارانه دریافت کنند. این موضوعی است که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد.» مرادی افزود: «یکی از دلایل فرسودگی ناوگان تجاری کشور عدم سرمایه‌گذاری دولت طی 20 سال گذشته است، دلیل دیگر مشکلات ساختاری هستند که در کشور دیده می‌شوند و حمل‌و نقل بار در کشور عمدتا خودمالکی است.» وی اظهار کرد: «شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل کم داریم و بسیاری از آن‌ها مالک ناوگان خود نیستند و رانندگان با خودروهای خود در این شرکت‌ها کار می‌کنند. این در حالی است که در کشورهای دیگر، شرکت‌ها مالک ناوگان خود هستند و در چند شیفت 8 ساعته با این خودروها کار می‌کنند.»

اجرای قوانین بازدارنده، قفل صنعت حمل‌ونقل کشور
مرادی ادامه داد: «در ایران اما راننده مالک خودرو است و برای تامین هزینه‌های خودرو و زندگی خود باید چند ساعت کار کند و مشکلات بسیاری را متحمل شود. این رانندگان مجبور هستند با خودروهای موجود کنار بیایند.» این فعال صنعت حمل‌ونقل عنوان کرد: «در کشورهای دیگر به شرکت‌ها اجازه داده نمی‌شود که مدل‌های 10 سال به بالا فعالیت داشته باشند. در کشور اما تعداد مدل‌های فرسوده هر روز در کشور افزایش می‌یابد و آمار تصادفات بالا می‌رود.» وی درخصوص وضع قوانین بازدارنده برای استفاده از مدل‌های فرسوده گفت: «اگر قوانین سختگیرانه برای این رانندگان وضع شود به طور کلی حمل‌ونقل کشور قفل می‌کند.» وی با بررسی مشکلات صنعت حمل‌ونقل تصریح کرد: «باز کردن این کلاف سردرگم نیازمند یک نظام تنظیم‌گری است که توسط قوه مقننه طراحی و توسط قوه مجریه اجرا شود و قوه قضاییه هم اجازه رانندگی خودروهای سنگین فرسوده را ندهد.» وی عنوان کرد: «اجرای این شرایط یک کار جمعی سنگین بوده که از عهده و حوصله تمام سازمان‌ها خارج است.»

عواقب حضور مدل‌های فرسوده در جاده‌ها
این فعال و کارشناس صنعت حمل‌ونقل در خصوص مشکلات ناشی‌از تردد مدل‌های فرسوده بیان کرد: «افزایش خطرات و کاهش ایمنی جاده‌ها تنها بخشی از عواقب حضور مدل‌های فرسوده و افزایش سن فرسودگی ناوگان تجاری کشور است. باید مسائلی ازجمله آلایندگی را هم در نظر گرفت که نتیجه غفلت از ناوگان تجاری است.» مرادی در ادامه گفت: «متاسفانه بازار این بخش هم مشکلات بسیاری دارد. تقاضای بالایی در این بخش وجود دارد که موثر نیست و نمی‌تواند تبدیل به پول شود.» وی با اشاره به تحریم‌ها اظهار کرد: «هر روز هزینه حمل‌ونقل در کشور افزایش می‌یابد. تحریم‌ها نیز مشکل دیگری را به این صنعت اضافه کرده، ایران کشوری ترانزیتی است که با تحریم‌ها این صنعت هم به شدت افت کرد و هزینه حمل‌و نقل به شدت افزایش یافت.» وی توضیح داد: «اگر واردات و صادرات توازن داشته باشد، یک خودرو در مسیر رفت و برگشت، بار خواهد داشت. در غیر این صورت باید یکی از مسیرها را خالی طی کند.» این فعال صنعت حمل‌ونقل تصریح کرد: «با ترانزیت، تعامل با سایر کشورها افزایش می‌یابد و کشنده‌های مدرن و به‌روز بازار کار بیشتری در اختیار خواهند داشت. در 10 سال گذشته ترانزیت دچار چالش‌های جدی شده و اقتصاد کشور با رشد منفی همراه بوده است.» وی در پایان بیان کرد: «حمل‌ونقل رگ‌های اقتصادی یک کشور است. صنعت لجستیک را که اصل کلیدی در اقتصاد است به امان خدا رها کرده‌ایم و هر روز در مورد واردات صحبت می‌کنیم. مشکل اصلی کشور نظام لجستیک و حمل‌ونقل است که هنوز به شیوه قدیمی اداره می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =