خودرو تجاری

افزایش بها، کاهش تقاضا و تفاوت قیمت در نمایشگاه‌ها و نبود مدل‌های متنوع تنها بخش اندکی از مشکلات بازار خودروهای تجاری هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در کنار مشکلاتی که صنعت و ناوگان خودروهای تجاری را در کشور درگیر کرده، بازار این خودروها نیز با مسائل بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده است. افزایش بها، کاهش تقاضا و تفاوت قیمت در نمایشگاه‌ها و نبود مدل‌های متنوع تنها بخش اندکی از مشکلات بازار خودروهای تجاری هستند. در دو سال گذشته نیز ورود کامیون‌ها و کشنده‌های دست‌دوم اروپایی قرار بود راه‌حلی برای سروسامان دادن به بازار خودروهای تجاری و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور باشد اما تا امروز تعداد کمی از این خودروها وارد بازار شده‌اند و تنها جنبه تبلیغاتی برای واردات به خود گرفته و وضعیت ناوگان کشور را آشفته‌تر از گذشته کرده، این در حالی است که اجرای درست این طرح می‌توانست کمک بزرگی به بازار خودروهای تجاری و به تبع آن نوسازی ناوگان باشد. ورود این خودروها به بازار باعث افزایش ناگهانی قیمت کارکرده‌ها و صفرکیلومترها در بازار کشور شد تا آنجا که بررسی‌های روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد قیمت مدل‌های کارکرده موجود در بازار کشور به سه برابر نرخ‌های جهانی رسیده است.

افزایش قیمت کامیون‌های کارکرده در اروپا همزمان با شیوع کرونا
در بازارهای جهانی، تجاری‌های کارکرده هم طرفداران خود را دارند و کشورهای کمتر توسعه‌یافته برای خرید مدل‌های کارکرده تمایل نشان می‌دهند. پیش از این مزیت رقابتی این خودروها در بازارهای جهانی، اختلاف قیمت آن‌ها با مدل‌های صفرکیلومتر و به‌روز بود. این در حالی است که هم‌زمان با پاندمی کرونا و افزایش قیمت جهانی خودرو، مدل‌های کارکرده نیز با رشد قیمت همراه شدند. با این حال همچنان قیمت این خودروها در مقایسه با مدل‌های صفرکیلومتر پایین است و هنوز تقاضای خود را چندان از دست نداده‌اند. ازسوی‌دیگر این خودروها به‌ویژه در بازارهای اروپایی با افزایش تقاضا ازسوی کشورهایی مانند ایران همراه بوده‌اند که برای نوسازی ناوگان خود نیازمند خرید مدل‌های کم‌کارکرد اروپایی هستند.

قیمت 3برابری کامیون‌های کارکرده در ایران در مقایسه با بازارهای جهانی
در بازار ایران نیز در سال‌های اخیر به واسطه افزایش قیمت مدل‌های صفرکیلومتر و توقف تولید و عرضه مدل‌های اروپایی سازگار با سلیقه متقاضیان، مدل‌های کارکرده موجود در بازار شاهد جهش قیمت بوده‌اند. گرچه می‌توان گفت دست‌دوم‌های موجود در ایران از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کنند اما باید به این موضوع توجه داشت که افزایش قیمت این خودروها در مقایسه با مدل‌های موجود در سایر بازارها به شدت بیشتر است. به‌عنوان‌مثال در بازار اروپا می‌توان یک رنو میدلام 270 را با کارکردی بیش از 200 هزار کیلومتر و با قیمتی معادل 23 هزار یورو خریداری کرد که با نرخ حدودی 30هزار تومان برای هر یورو، قیمت نهایی این خودرو به 690 میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که همین خودرو در بازار داخلی حدود 2میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. این در حالی است که این خودرو با کارکردهای بیشتر نیز با قیمتی حدود 13 هزار یورو هم عرضه می‌شود که تقریبا معادل 400 میلیون تومان ارزیابی می‌شود. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید قیمت مدل‌های کارکرده در بازار داخلی تقریبا 3 برابر قیمت مدل‌های موجود در بازارهای جهانی است.

عدم عرضه متناسب با تقاضا

آنچه در این سال‌ها به طور مستقیم بر بازار خودروهای تجاری به‌ویژه مدل‌های کارکرده تاثیر گذاشته و قیمت ‌آن‌ها را به شدت افزایش داده، عدم عرضه متناسب با تقاضا در بازار است. ورود بازار و صنعت کشور به موج دوم تحریم‌ها در سال 97 و خروج خودروسازان از بازار داخلی و توقف همکاری با تولیدکنندگان ایرانی، باعث شدند بسیاری از خودروهای اروپایی دربازار کشور نایاب شوند، درنتیجه فرصتی به وجود آمد تا مدل‌های دست‌دوم این خودروها، تقاضای بیشتری داشته باشند و قیمت آن‌ها افزایش یابد. ازسوی‌دیگر در همین دوران توان خرید متقاضیان خودروهای تجاری به‌واسطه افزایش نرخ ارز و قیمت خودروها، کاهش یافت و باعث شد موجی از تقاضا به سمت خودروهای کارکرده و دست‌دوم روانه شود.

دلالان مانع از تاثیرگذاری واردات کامیون‌های دست‌دوم‌ بر بازار شدند
ازسوی‌دیگر، آغاز واردات خودروهای تجاری دست‌دوم اروپایی که می‌توانست به اقبال ازسوی خریداران همراه شود، به گفته کارشناسان با ورود دلالان به سمتی حرکت کرد که تنها باعث افزایش قیمت مدل‌های موجود در بازار شد. کامیون‌ها و کشنده‌های صفر کیلومتر می‌توانستند به‌عنوان منبعی برای کاهش قیمت مدل‌های موجود در کشور در نظر گرفته شوند و در رقابت با این خـــــودروها قیمت‌ها در بازار داخلی را متناسب با عرضه و تقاضا و توان خرید متقاضیان، تغییر دهند. با این حال به نظر می‌رسد بعد از عرضه این خودروها، کامیون‌ها و کشنده‌ها تلاش کردند فاصله قیمتی خود را با مدل‌های وارداتی حفظ کنند؛ موضوعی که رفته‌رفته باعث شد حتی کارکرده‌های موجود در بازار با افزایش قیمت همراه شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =