شرکت اتوبوس‌سازی اسنا

روز گذشته گروه بهمن با همکاری شرکت اتوبوس‌سازی اسنا یک نشست خبری آنلاین برگزار کرد و به سوالاتی درخصوص همکاری این دو شرکت و توجه آن‌ها به حمل‌ونقل عمومی پاسخ داده شد. ا

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته گروه بهمن با همکاری شرکت اتوبوس‌سازی اسنا یک نشست خبری آنلاین برگزار کرد و به سوالاتی درخصوص همکاری این دو شرکت و توجه آن‌ها به حمل‌ونقل عمومی پاسخ داده شد. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر موضوع حمل‌ونقل عمومی بیش‌از پیش موردتوجه سازمان‌ها و خودروسازان داخلی قرار گرفته است. هرچند شهرداری تهران به‌تازگی درخواست واردات یک‌هزار دستگاه اتوبوس کارکرده را مطرح کرده است، اما به‌گفته مدیرعامل اسنا، اتوبوس‌سازان داخلی توان تامین نیاز بازار داخلی را در این بخش دارند و نیازی به واردات مدل‌های کارکرده وجود ندارد. این در حالی است که گفته می‌شود اتوبوس‌های کارکرده خارجی، قابلیت خود را برای استفاده در ناوگان از دست داده‌اند.

تاکید اسنا بر محصولات نوآورانه
مدیرعامل اسنا در این نشست ضمن معرفی اتوبوس‌سازی اسنا و سابقه فعالیت آن گفت: «20سال است که اسنا در صنعت خودرو کشور و در زمینه تامین خودروهای مرتبط با حمل‌ونقل عمومی و خدمات عمومی به شهروندان فعالیت دارد. شرکت اسنا با ون‌های الیکا و اتوبوس‌های دوکابین بی‌آرتی شناخته می‌شود.» جلیل هاشمی عنوان کرد: «همواره هدف اسنا خدمات‌رسانی به مردم بوده و سعی کرده در بخشی از صنعت خودرو فعالیت کند که کمتر به آن توجه شده است. بحث استفاده از توانمندی داخلی در شرکت اسنا مطرح بوده و این شرکت به دنبال خودروهایی است که اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشد و باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و ترافیک شود.» وی افزود: «شرکت اسنا همواره تاکید داشته که روی محصولات نوآورانه کار کند. امیدواریم که با تصمیمات جدیدی که در اسنا شکل گرفته، برنامه‌ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.»

شکوفایی صنعت اتوبوس؛ نتیجه همکاری بهمن و اسنا
هاشمی در ادامه با اشاره به ریشه همکاری اسنا و گروه بهمن اظهار کرد: «خودروسازی اسنا یک شرکت کاملا خصوصی بوده و همیشه برنامه‌های این شرکت برمبنای بخش خصوصی بوده است و هیچ ارتباطی با دولت و مجموعه‌های دولتی و نیمه دولتی نداشته است.» وی بیان کرد: «باتوجه به این‌که گروه بهمن هم یک مجموعه خصوصی است و با شناختی که نسبت به یکدیگر داشتیم در سال 99 به این نتیجه رسیدیم که برای هم‌افزایی و استفاده از توانمندی‌های یکدیگر این مشارکت را انجام دهیم.» وی گفت: «مهم‌ترین دلیل این انتخاب هم توانمندی گروه بهمن در بخش مجموعه‌سازی و برخی از قطعات صنعت اتوبوس است.» مدیرعامل اسنا عنوان کرد: «اتوبوس‌سازی تفاوت‌هایی با سایر سگمنت‌ها دارد و خوشبختانه گروه بهمن شرکت‌های منحصر به فردی را در اختیار دارد. با این ادغام توانستیم از این توانمندی‌ها به‌منظور شکوفایی صنعت اتوبوس‌سازی کشور بهره ببریم.» وی ادامه داد: «گروه بهمن و شرکت‌های وابسته ساختارهایی را در اختیار دارند که توانمندی اسنا را در عرصه بین‌المللی افزایش دادند و توانستیم از شبکه یکدیگر بهره ببریم.» هاشمی همچنین در ادامه با اشاره به درخواست شهرداری برای واردات اتوبوس‌های کارکرده عنوان کرد: «شرکت اسنا با همکاری گروه بهمن و همچنین دیگر اتوبوس‌سازان این توانمندی را دارند که تمامی نیاز کشور به اتوبوس‌های شهری را جوابگو باشند و نیازی به واردات اتوبوس نیست. اما شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها نزدیک به 8 سال است که نتوانسته‌اند اتوبوس خریداری و نیاز ناوگان را تامین کنند.» وی افزود: «به دلایل مختلفی خرید و تامین اتوبوس در کشور طی سال‌های اخیر متوقف بوده است. بنابراین اتوبوسرانی‌های کشور فرسوده شده و نیاز به جایگزینی این اتوبوس‌ها وجود دارد. شهرداری تهران هم قصد رفع نیاز شهر تهران دارد، اما به دلیل عجله و شتابی که برای خدمات‌رسانی به مردم وجود دارد، راه‌حل‌های مختلفی دریافت کرده و نتیجه گرفته‌اند که با واردات اتوبوس دست دوم سرعت خدمات‌رسانی افزایش می‌یابد.»

توانمندی اسنا در تامین نیاز کشور به اتوبوس
وی گفت: «اسنا به‌عنوان شرکتی که دو دهه در این صنعت فعالیت کرده، نیازی به واردات نمی‌بیند. ما به عنوان واردکننده کشور با واردات خودروهای دست‌دوم کاملا مخالف هستیم. به‌ویژه آنکه در زمینه اتوبوس، مدل دست‌دومی که برای واردات مناسب باشد، وجود ندارد.» مدیرعامل اسنا ادامه داد: «باتوجه به آنکه در این نامه به واردات از کشورهای همسایه اشاره شده بود باید گفت که در کشورهای همسایه اتوبوس‌های دست‌دوم اسقاط شده اند و از لحاظ استانداردهای جهانی، عمر مفید اتوبوس 5سال است. به طور کلی اگر قرار باشد از آلمان هم اتوبوس دست‌دوم خریداری کنیم، مدل مناسبی وجود ندارد.» وی با اشاره در نیاز و درخواستی که همواره از سوی شهرداری‌ها وجود داشته اعلام کرد: « مشکل اینجاست که براساس قانون و مصوبات، دولت یا حاکمیت حدود 82.5 درصد از مبلغ خرید اتوبوس‌ها را متقبل می‌شد و 17.5درصد آن را شهرداری‌ها را متقبل می‌شدند. در 8 سال گذشته این بودجه‌ها حذف شده بود. قرار است این قوانین و بودجه‌ها احیا شود که در این صورت مشکل اتوبوسرانی کشور حل می‌شود.»

ارائه خدمات پس از فروش

وی در ادامه به معرفی اسنا یدک پرداخت و گفت: «اسنا یدک عهده‌دار خدمات پس از فروش محصولات اسنا بوده است. خریداران اتوبوس‌های شهری، سازمان‌ها و شرکت‌های اتوبوسرانی هستند و چون برخی امکانات بالقوه را در اختیار دارند، ترجیح می‌دهند با اسنا همکاری مشترکی داشته باشند که ازجمله آن‌ها به آموزش و تجهیز کارگاه‌ها می‌توان اشاره کرد.» هاشمی افزود: «بعد از همکاری با بهمن تغییراتی را در نظر گرفته‌ایم و از شبکه خمات پس از فروش گروه بهمن در سطح کشور بهره‌مند خواهیم شد.» وی توضیح داد: «خدمات پس از فروش اسنا با همکاری خدمات پس از فروش گروه بهمن سازمان جدیدی را ایجاد کرده است که هم‌زمان با تحویل اتوبوس به اتوبوسرانی‌ها، آموزش و خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه خواهد شد. هم‌زمان با حفظ کیفیت محصولات اسنا، ارتقای قابل‌توجهی را در زمینه خدمات پس از فروش خواهیم داشت.» وی در ادامه با اشاره به همکاری اسنا با سایر قطعه‌سازان عنوان کرد: «اسنا به عنوان یک اتوبوس‌ساز ناگزیر باید قطعات اصلی را از برندهای معتبر بین‌المللی تامین کند.» مدیرعامل اسنا بیان کرد: «در صنعت اتوبوس حدود 50‌درصد امکان داخلی‌سازی داریم که بخش اشتغال‌زای صنعت اتوبوس محسوب می‌شود.» وی اظهار کرد: «از تمام قطعه‌سازان تقاضا داریم که از صنعت اتوبوس حمایت کنند و از همکاری با هر قطعه‌سازی استقبال می‌کنیم.»
الکتروباس‌های اسنا به‌زودی عرضه می‌شوند
قائم‌مقام مدیرعامل اسنا نیز درخصوص برنامه‌های این شرکت برای تولید الکتروباس‌ها اعلام کرد: «باتوجه به آلایندگی که درحال‌حاضر در کشور شاهد هستیم و مشکلات مربوط به تامین انرژی، بحث استفاده از خودروهای الکتریکی بسیار داغ است و شرکت اسنا هم مانند سایر خودروسازان سعی کرده است در ایجاد تغییر در بحث حمل‌ونقل عمومی کشور پیشگام باشد.» امید بی‌نظیر با بیان این‌که محصولات برقی ما هم در آینده بسیار نزدیکی معرفی و عرضه خواهند شد، ادامه داد: «مردم می‌توانند با همکاری شهرداری تهران و مجموعه‌های دولتی از این تکنولوژی بهره ببرند.»

اتوبوس‌های کارکرده قابلیت کار در ناوگان ندارند

وی همچنین درخصوص واردات اتوبوس‌های کارکرده اظهار کرد: «اگر قرار باشد در داخل کشور برای خودمان اتوبوس تولید کنیم، دو سه مساله فنی را باید در نظر بگیریم. نخست آن که اتوبوس باید استانداردهای ملی 85گانه ایران را پاس کند. این در حالی است که نمی‌دانیم اتوبوس‌های تولیدشده در کشورهای همسایه با این استانداردها مطابقت دارند یا خیر.» وی در ادامه اظهار کرد: «هزینه تعمیر و تولید این اتوبوس‌ها بالاست و هیچ کشوری اتوبوسی را که قابلیت کار، فعالیت و ایمنی بالا داشته باشد، از ناوگان خارج نکرده و به کشور دیگری واگذار نمی‌کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =