دنا پلاس

اگر سدان دنده‌اتومات پرفروش با طراحی ظاهری و داخلی جذاب، توان فنی بالا و گیربکس مدرن‌تر AT6 به‌همراه کابین جادار نیاز دارید، دنا پلاس توربو اتومات می‌تواند چاره کار شما باشد. پژو ۲۰۷ اتوماتیک بیشتر به‌درد خانواده‌های کوچک یا جوان‌ترها می‌خورد که از طراحی ظاهری و چابکی دلچسب این خودرو هاچ‌بک فرانسوی لذت می‌برند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اتوماتیک بودن خودرو رانندگی را بسیار راحت‌تر می‌کند و همین قضیه سبب می‌شود بسیاری از مشتریان خواهان خرید خودرو اتوماتیک باشند. اگر قصد دارید با بودجه نزدیک به ۵۰۰ میلیون‌تومان یک خودرو دنده‌اتومات بخرید، اما از خود می‌پرسید «خودرو اتومات زیر ۵۰۰ میلیون چه‌مدلی می‌تواند باشد؟» «دنیای‌خودرو» قصد دارد در ادامه بهترین خودروهای دنده‌اتومات ۵۰۰ میلیون‌تومانی را معرفی و بررسی کند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک کم‌کارکرد مدل ۱۴۰۰
دناپلاس توربو اتوماتیک کامل‌ترین خودرویی است که روی پلت‌فرم پژو 405 توسعه یافته و این سدان خانوادگی به‌نوعی ویترین تمام دستاوردهای ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ یعنی هم از پیشرانه ملی EF7 آن هم از نوع توربو اصلاح‌شده برخوردار است و هم با آپشن‌های کامل مثل ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های برقی و از همه مهم‌تر گیربکس اتوماتیک به‌نسل‌های گذشته خود فخر می‌فروشد. افرادی که نیاز به‌یک سدان صفرکیلومتر دنده‌اتومات با توان فنی تقریبا مطلوب دارند، می‌توانند دنا پلاس توربو اتوماتیک را خریداری کنند. زیر کاپوت دنا پلاس توربوشارژر همان پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ EF7 TC که قبلا روی سورن توربو دیده بودیم قرار دارد و تنها در برخی قسمت‌ها نظیر سیستم خنک‌کننده توربو اصلاحاتی صورت گرفته تا نقطه‌ضعف‌های نسخه اولیه کمرنگ‌تر شود و خودرو از نظر استهلاک و عدم‌افت عملکرد، شرایط بهتری داشته باشد. اما روی کاغذ اعداد و ارقام مشابه همان سورن توربو است؛ یعنی در دور 5500 به‌حداکثر قدرت 150 اسب‌بخار می‌رسیم و حدود 215 نیوتون‌متر گشتاور نیز در اختیارمان قرار می‌گیرد. با اضافه شدن توربو سایز رینگ‌ها هم یک شماره بزرگ‌تر شده تا جدا از بحث زیبایی روی انتقال گشتاور ایمن‌تر و پایداری خودرو تاثیر بگذارد. کابین جادار و نسبتا زیبا، صندوق‌عقب وسیع، بازار خریدوفروش تقریبا پررونق، آپشن‌های مناسب، قطعات یدکی فراوان و... از مزیت‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک به‌عنوان یک خودرو دنده‌اتومات ۵۰۰ میلیونی به‌شمار می‌روند.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک کارکرده مدل ۱۴۰۰
پژو 207 در سال 2007 میلادی توسط پژو معرفی و به‌بازار عرضه شد و تقریبا بعد از مدت‌زمان کوتاهی، شاهد عرضه آن در بازار کشور هم بودیم؛ اما نسخه‌های عرضه‌شده توسط ایران‌خودرو یک تفاوت بزرگ با مدل‌های فرانسوی داشت و آن هم پیشرانه محرک آن بود که دقیقا از همان موتور TU5 پژو 206 استفاده می‌کرد. به‌همین دلیل پژو 207 عرضه‌شده توسط ایران‌خودرو در بازار کشور (207I) معرفی شد تا شناسه‌ای برای خودرویی باشد که در ظاهر پژو 207، اما در باطن پژو 206 بود. در بخش فنی، پژو 207 اتوماتیک همان پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس‌طبیعی TU5 را دارد که در محدوده کارکرد 5800 دور بر دقیقه می‌تواند خروجی قدرت 105 اسب‌بخاری و همچنین در محدوده 4000 دور بر دقیقه، می‌تواند حداکثر گشتاور 142 نیوتون‌متری تولید کند که برای دریافت و انتقال آن به‌سمت چرخ‌های جلو، از جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک استفاده شده تا زحمت راننده را برای کلاچ گرفتن‌های مداوم و عوض کردن دنده کم کند. طراحی ظاهری نسبتا جوان‌پسند و زیبا، عملکرد فنی مطلوب، چابکی دل‌چسب، قطعات یدکی فراوان و در دسترس، خدمات پس از فروش گسترده و بازار خریدوفروش کاملا پررونق، از مزیت‌های این خودرو دنده‌اتومات زیر ۵۰۰ میلیون‌تومان محسوب می‌شوند.

جک S3 مدل ۹۷
کمپانی جک از خودروسازان خوشنام چینی حاضر در بازار داخل به‌حساب می‌آید که اغلب محصولاتش در کشورمان مورد استقبال قرار گرفته‌اند. کیفیت قابل ‌قبول و استفاده از آپشن‌های مناسب از جمله نقاط قوتی هستند که سبب شدند اعتبار این برند، روندی صعودی داشته باشد. در این بین نباید نقش کرمان‌موتور را به‌عنوان نماینده فروش جک نیز نادیده گرفت؛ چراکه خودروساز وطنی با تداوم عرضه و ارائه خدمات خوب، زمینه را برای عرض‌اندام بهتر محصولات کمپانی JAC مهیا کرده است. زیر کاپوت جک S3 یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس‌طبیعی به‌حجم 1590 سی‌سی قرار گرفته که از سیستم VVT نیز بهره می‌برد و قادر است در بهترین حالت 107 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند که این اعداد و ارقام برای وزن حدود 1250 کیلوگرمی خودرو تقریبا کافی به‌نظر می‌رسند. البته استفاده از گیربکس اقتصادی CVT و تاخیرهای اولیه معمول در این نوع جعبه‌دنده سبب شده است جک S3 شتاب اولیه ایده‌آلی نداشته باشد؛ اما در ادامه و دور گرفتن موتور شاهد بهبود اوضاع هستیم. جک S3 مدل ۹۷ کارکرده تقریبا قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون‌تومان در بازار آزاد پیدا کرده است. با خرید این خودرو دنده‌اتومات ۵۰۰ میلیونی مجهز به‌گیربکس CVT، شما ضمن برخورداری از یک بدنه کراس‌اوور، از مزایایی همچون سواری نرم و امکانات متنوع نیز برخوردار خواهید شد. رونق بازار این خودرو تقریبا قابل‌قبول است و این روزها شاهد تردد بیشتر آن در جاده‌ها و خیابان‌های سطح کشور هستیم.

چری آریزو 5 توربو اتومات
مدیران‌خودرو نخستین شرکتی است که پای خودروهای چینی را با برند MVM به‌بازار ایران باز کرد. خودروساز داخلی علاوه‌بر مونتاژ و عرضه خودروهای چینی با برند MVM، بعضی از محصولات را نیز با اسم اصلی برند «چری» روانه بازار کرده است. چری آریزو ۵ توربو اکسلنت درسال ۱۳۹۶ و بعد از مدل ساده به‌بازار ایران رسید. تیپ TE از سال ۹۶ تا ۱۳۹۹ تولید می‌شد و آریزو ۵ توربو IE با تغییراتی درطراحی ظاهری از سال ۱۴۰۰ زیر پای مشتریان قرار گرفته است. پیشرانه چری آریزو ۵ توربو TE و IE با چری تیگو ۷ یکسان است. البته گیربکس این سدان چینی اتوماتیک CVT است که با پیشرانه قدرتمند آن همخوانی ندارد. گیربکس در تیپ TE دارای هفت دنده مصنوعی است که در تیپ IE به ۹ دنده مصنوعی افزایش پیدا کرده است. چری آریزو 5 توربو اتومات مدل ۹۶-۹۷ به‌عنوان یک سدان نسبتا زیبای چینی می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به‌خودروهای قدیمی‌تر داخلی در این محدوده قیمتی علاقه‌ای ندارند. چابکی بالا، امکانات مناسب، ظاهر خوش‌پرستیژ و خدمات پس از فروش گسترده، از جمله نقاط قوت چری آریزو ۵ توربو اتومات مدل ۹۶-۹۷ به‌عنوان یک خودرو دنده‌اتومات ۵۰۰ میلیونی به‌شمار می‌روند. البته اگر از گیربکس CVT در این خودرو استفاده نمی‌شد، رانندگی مهیج‌تری را از آن شاهد بودیم.

رنو ساندرو استپ‌وی مدل ۹۶
به‌طور کلی رنو ساندرو به‌عنوان نسخه هاچ‌بک لوگان (همان تندر 90) و یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای بازار داخل شناخته می‌شود؛ اما نسخه استپ‌وی از نظر ظاهری مقداری از این فرم اقتصادی و محافظه‌کارانه فاصله گرفته و با چراغ‌های تیره‌تر، فلاپ‌های پیرامونی مشکی‌رنگ، باربندهای روی سقف و ارتفاع بالاتر فنرها، اندکی جذابیت هم چاشنی کار کرده است تا محصول نهایی تا حدی جوان‌پسندانه‌تر و زیباتر از مدل ساده به‌چشم آید. ساندرو استپ‌وی از نظر مشخصات فنی مشابه ساندرو معمولی است و غیر از تفاوت اندک در سیستم تعلیق و مقداری ارتفاع بالاتر، اختلاف دیگری با برادرش ندارد. البته اگر قصد خرید یک ساندرو دنده‌ای آن هم از نسخه‌های اولیه مجهز به‌گیربکس JH3 را داشته باشید، باید گفت که نمونه استپ‌وی ارزش پرداخت هزینه اضافه را دارد؛ چراکه روی آن از گیربکس بهتر JHQ استفاده شده و مشکلات روغن‌ریزی و سختی تعویض دیده نمی‌شود. اما از نیمه‌های سال 1396 مدل ساده ساندرو نیز به‌جعبه‌دنده جدیدتر مشابه استپ‌وی با کلاچ هیدرولیکی تجهیز شد تا اختلاف میان دو برادر به‌همان تفاوت‌های ظاهری و ارتفاع سیستم تعلیق محدود شود. پیشرانه این محصول نیز همان مدل معروف K4M کارشده روی تندر 90 است که شاید به‌نسبت محصولات امروزی چندان مدرن به‌نظر نرسد، اما به‌واسطه حضور طولانی در بازار داخل از نظر وفور قطعات یدکی شرایط مناسبی به‌دست آورده است. همچنین K4M در طول این مدت ثابت کرده با بنزین‌های نه‌چندان با کیفیت وطنی و شرایط آب‌وهوای خاص کشورمان سازگار است و به‌این زودی‌ها دچار مشکل و خرابی نمی‌شود. رنو ساندرو استپ‌وی مجهز به‌گیربکس چهاردنده اتوماتیک و موتور ۱.۶ لیتری، ضمن ارائه توان فنی و چابکی مناسب، از کیفیت بسیار بالایی در بخش پیشرانه و گیربکس و سایر قسمت‌های فنی خود بهره‌مند است. مدل‌های فول‌آپشن آن نیز امکانات تقریبا مناسب و متقاعدکننده‌ای نسبت به‌نسخه پایه ارائه می‌دهند. درمجموع اگر مشکلی با ظاهر و طراحی کابین این خودرو ندارید، می‌توانید آن را جزو یکی از بهترین خودروهای دنده‌اتومات ۵۰۰ میلیونی بدانید.

جمع‌بندی
اگر سدان دنده‌اتومات پرفروش با طراحی ظاهری و داخلی جذاب، توان فنی بالا و گیربکس مدرن‌تر AT6 به‌همراه کابین جادار نیاز دارید، دنا پلاس توربو اتومات می‌تواند چاره کار شما باشد. پژو ۲۰۷ اتوماتیک بیشتر به‌درد خانواده‌های کوچک یا جوان‌ترها می‌خورد که از طراحی ظاهری و چابکی دلچسب این خودرو هاچ‌بک فرانسوی لذت می‌برند. آریزو ۵ توربو ظاهر مناسبی دارد و توان فنی نسبتا مطلوب به‌همراه امکانات قابل‌قبولی ارائه می‌دهد. ساندرو استپ‌وی نیز نان کیفیت سواری مناسب به‌همراه قطعات فنی بادوام خود را می‌خورد. از لحاظ فضای داخل نیز ساندرو به‌راحتی می‌تواند مناسب خانواده‌های چهار یا پنج‌نفره باشد. ناگفته نماند که علاوه‌بر مدل‌های فوق، می‌توان به‌گزینه‌های دیگری همچون چانگان CS35، ام‌جی ۶ مگنت، بسترن B30، برلیانس H330 و... نیز فکر کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالرضا IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    به نظرم برلیانس h330 اتومات ماشين بدی نیست دوسال مدل ۹۶ رادارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =