ساینا

سایپا ساینا هم‌اکنون در سه‌تیپ EX، SE-A و (SE-A(LUX به‌بازار عرضه می‌شود که تمام تیپ‌ها از پیشرانه‌های یکسانی برخوردارند؛ اما از لحاظ امکانات و نوع گیربکس با یکدیگر متفاوت هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از موفقیت‌های چشمگیر تیبا به‌عنوان نخستین خودرو ملی شرکت سایپا، درسال 1392 این شرکت تصمیم گرفت با ایجاد برخی تغییرات (فیس‌لیفت) در این خودرو کوچک، محصولی به‌مراتب مدرن‌تر و زیباتر را به‌بازار عرضه کند. ساینا که در ابتدا نام 232 برای آن انتخاب شده بود، همچون برادر بزرگ‌تر خود (تیبا) روی پلت‌فرم X200 بنا شده، اما بزرگ‌ترین تفاوت آن با سایپا تیبا این است که ساینا تنها درنسخه سدان به‌بازار عرضه شده و فاقد نمونه هاچ‌بک است. سایپا ساینا هم‌اکنون در سه‌تیپ EX، SE-A و (SE-A(LUX به‌بازار عرضه می‌شود که تمام تیپ‌ها از پیشرانه‌های یکسانی برخوردارند؛ اما از لحاظ امکانات و نوع گیربکس با یکدیگر متفاوت هستند. از میان تیپ‌های نام‌برده‌شده EX تیپ پایه بوده که از نظر تجهیزات و امکانات تفاوت چندانی با تیبا ندارد؛ اما تیپ (SE-A(LUX علاوه‌بر گیربکس اتوماتیک از امکانات بسیار متنوعی در این ردیف قیمت برخوردار است که از یک سدان کوچک ساخت شرکت سایپا کاملا بعید به‌نظر می‌رسد. ساینا از خودروهایی است که درچند سال اخیر به‌دلیل قیمت اقتصادی خود با تقاضای زیادی در بازار مواجه شده است. به‌همین دلیل سایپا هم با هدف پوشش سلایق متنوع، تیپ‌های مختلفی از این خودرو را تولید و روانه بازار کرده است؛ اما کماکان بسیاری از خریداران از ویژگی‌های هر تیپ و تفاوت آن با تیپ‌های دیگر اطلاع چندانی ندارند. به‌همین بهانه «دنیای‌خودرو» به‌بررسی تیپ‌های مختلف ساینا پرداخته است تا اگر قصد خرید ساینا به‌عنوان یک سدان اقتصادی را دارید بر حسب میزان بودجه و سلیقه خود ساینای مورد نظر را در بازار خریداری کنید.

معرفی و مشخصات فنی ساینا
ساینا که درواقع یک فیس‌لیفت گسترده (ماژور) از تیبا محسوب می‌شود، از سال 1395 معرفی شد و تاکنون میهمان خط‌تولید سایپاست. ساینا از نظر مشخصات فنی با تیبا یکسان است و از همان پیشرانه 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی با حداکثر قدرت 87 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتون‌متر استفاده می‌کند. نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس پنج‌سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT) به‌محور جلو این سدان اقتصادی منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد نسخه‌های دنده‌ای ساینا به‌ترتیب برابر با هفت لیتر در صد کیلومتر و 12.8 ثانیه است. درحالی ‌که این اعداد برای نسخه اتوماتیک به 7.6 لیتر در صد کیلومتر و 13 ثانیه افزایش می‌یابند.
تیپ‌های مختلف ساینا
در بازار خودرو فعلی ساینا دارای پنج تیپ‌ مختلف است که سبب شده بسیاری از مشتریانی که قصد دارند در این ردیف قیمت خرید خود را انجام دهند، سردرگم شوند و تفاوت مدل‌های مختلف ساینا در بازار را ندانند. به‌همین دلیل «دنیای‌خودرو» قصد دارد پنج مدل مختلف ساینا را بررسی کند.

ساینای معمولی (SX و EX)
ساینا در ابتدای معرفی خود با تیپ‌های SX و EX روانه بازار شد که تیپ SX به‌عنوان نسخه کم‌آپشن، آپشن‌های یکسانی با تیبا صندوق‌دار داشت و تنها از موارد پیش پا افتاده‌ای مثل شیشه‌های جلو برقی، تهویه‌مطبوع دستی، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS+EBD، دو ایربگ و… بهره می‌برد؛ اما تیپ EX نسخه فول‌آپشن بود و سنسور پارک عقب، شیشه‌های برقی عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، تهویه‌مطبوع الکتریکی و رینگ آلومینیومی را بیش‌تر از تیپ SX داشت. همین چند آپشن سبب شد استقبال از تیپ EX به‌مراتب بیش‌تر از تیپ SX باشد و سایپا هم تمرکز خود را روی تولید ساینا EX بگذارد. از این‌رو، عرضه ساینا SX تنها به‌تعداد اندکی در همان مدل 1395 محدود شد و این روزها در بازار منظور از ساینای معمولی همان تیپ EX است. اما از سال 1397 به‌دلیل تشدید تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های خودروسازان، سایپا هم یکسری از آپشن‌های ظاهری ساینا را حذف کرد و این خودرو را بدون رینگ آلومینیومی، برچسب مشکی ستون B و رکاب جانبی به‌خریداران تحویل داد. همچنین از این سال، نوار پلاستیکی متصل‌کننده چراغ‌های عقب به‌یکدیگر از حالت هم‌رنگ بدنه به‌مشکی‌رنگ تغییر کرد.

ساینا اتوماتیک
سال 1397 و هم‌زمان با عرضه کوییک اتوماتیک پلاس بود که سایپا تصمیم گرفت نسخه اتوماتیک ساینا را هم تولید و روانه بازار کند.
ساینا اتوماتیک که مثل کوییک از گیربکس CVT پانچ بلژیک بهره می‌برد، در ظاهر با دستگیره درهای آسان‌بازشو (مشابه دستگیره درهای کوییک) از نسخه دنده‌ای متمایز می‌شود. آپشن‌های این نسخه از ساینا هم نسبت به‌ساینا EX بیش‌تر است و از کی‌لس استارتر، کروزکنترل و فرمان برقی بهره می‌برد. ساینا اتوماتیک در زمان عرضه، ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار کشور بود و سایپا می‌توانست با بازاریابی قوی‌تر، خریداران نسبتا پرشماری را به‌سمت این خودرو بکشاند؛ اما این شرکت ترجیح داد تمرکز خود را روی عرضه کوییک اتوماتیک بگذارد و ساینا اتوماتیک تنها در تعدادی محدود و همان سال 1397 عرضه شد.

ساینا آپشنال (ساینا پلاس)
در تیپ‌های مختلف ساینا، بازهم به‌یک تیپ تولید محدود می‌رسیم که در سال‌های 1399 و 1400 عرضه شده است. ساینا آپشنال که در بازار با نام ساینا پلاس هم شناخته می‌شود، از نظر مشخصات فنی با ساینا EX یکسان است؛ اما آپشن‌های بیش‌تری دارد و روی آن سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی و نویگیشن، روکش چرمی صندلی‌ها، کف‌پوش سه‌بعدی کف کابین و صندوق‌بار، فرمان D-Cut چرمی با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی، دوربین دید عقب و شیشه‌های دودی عقب نصب شده است. ساینا آپشنال در ظاهر هم با وجود دستگیره‌های درِ آسان‌بازشو، رنگ مشکی حاشیه جلوپنجره و قسمت میانی سپر جلو، چراغ‌های جلو با پس‌زمینه تیره (مشابه کوییک) و برچسب Saina Plus روی درهای جلو به‌راحتی از دیگر تیپ‌ها متمایز می‌شود.

ساینا S
اما به‌ساینا S می‌رسیم که به‌عنوان نخستین فیس‌لیفت جدی ساینا از اواخر سال 1399 روانه بازار شد و هم‌اکنون تنها تیپی است که توسط سایپا به‌فروش می‌رسد. در ساینا S طراحی مواردی همچون سپر جلو، جلوپنجره، چراغ‌های عقب، درِ صندوق بار و سپر عقب دست‌خوش تغییرات اساسی شده‌اند تا چهره خودرو کمی به‌روزتر به‌نظر برسد. کابین ساینا S هم با وجود غربیلک‌فرمان D-Cut، صفحه‌نشان‌دهنده‌ها و چیدمان جدید دکمه‌های سمت چپ فرمان با ساینا EX متفاوت است. اندک تغییرات فنی ساینا S نسبت به‌ساینا EX هم در برقی شدن دریچه‌گاز و بهره‌مندی پیشرانه از استاندارد یورو 5 خلاصه می‌شود. امکانات رفاهی ساینا S هم تفاوت چندانی با تیپ EX ندارد و تنها دی‌لایت، راهنمای تعویض دنده (GSI) و ریموت کنترل تاشو به‌آن اضافه شده است. ناگفته نماند که ساینا G هم به‌عنوان نسخه آپشنال ساینا فیس‌لیفت هم‌زمان با ساینا S معرفی شد؛ اما تاکنون خبری از عرضه آن به‌بازار نیست.

جمع‌بندی
درپایان باید گفت تیپ‌های این خودرو تفاوت چندان بنیادی با هم ندارند و همه آن‌ها از مزایایی مثل کابین و صندوق ‌بار نسبتا جادار، استهلاک پایین، آپشن‌های قابل ‌قبول و اقتصادی بودن قیمت بهره می‌برند. بنابراین اگر به‌دنبال یک سدان ارزان‌قیمت صفرکیلومتر برای ترددهای روزمره هستید که دردسر نگهداری چندانی نداشته باشد، می‌توانید به‌خرید ساینا فکر کنید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    ساینا خودش ... بود سایپا اومده ۵ مدل ازش رو ساخته .
  • حسین IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
    18 3
    ساینا s تیپ Mt چه فرقی داره اصلا چه مشخصاتی داره ؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =