کارت سوخت

از زمانی که بنزین در کشور سهیمه‌بندی و برای خودروها کارت‌سوخت صادر شد، بازار سوءاستفاده از این کارت‌های هم داغ شد. در ادامه به بررسی برخی موارد سوءاستفاده از کارت‌سوخت می‌پردازیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،از زمانی که بنزین در کشور سهیمه‌بندی و برای خودروها کارت‌سوخت صادر شد، بازار سوءاستفاده از این کارت‌های هم داغ شد. در ادامه به بررسی برخی موارد سوءاستفاده از کارت‌سوخت می‌پردازیم.

تخلف عوامل اجرایی برخی جایگاه‌های عرضه سوخت؟
چندی پیش گزارشی در مورد تخلف عوامل اجرایی یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت مبنی بر سوءاستفاده از کارت‌سوخت مشتریان بدون در اختیار داشتن رمز کارت، منتشر شد. این فرد در این باره اظهار کرد: «همواره از یک جایگاه سوخت مشخص، سوختگیری می‌کنم. در یکی از دفعات مراجعه به این جایگاه، فراموش کردم کارت‌سوخت خود را بردارم. در مراجعات بعدی به جایگاه، اعلام کردند چنین کارتی با مشخصات شما یافت نشده است! به همین دلیل، به مرکز پلیس 10+ مراجعه کردم و آن‌ها اعلام کردند در این بازه زمانی از کارت من در همان جایگاهی که گم شده بود، استفاده و سپس به جایگاه دیگری در کیانشهر منتقل و در آنجا نیز با آن سوختگیری شده است. جالب آنکه من هرگز برای سوختگیری به جایگاه موردنظر در کیانشهر مراجعه نکرده بودم. با پیگیری‌هایی که از مدیر این جایگاه داشتم، به من گفت استفاده از کارت‌های جامانده میان برخی کارمندان جایگاه‌های سوخت مرسوم است و یکی از کارمندان این جایگاه نیز، کارت من را از شخص ثالثی در بیرون از مجموعه دریافت و از آن استفاده کرده است. مدیر این جایگاه، فردی را که در جایگاه اولیه از کارت من برداشت کرده بود، خاطی اصلی معرفی کرد و گفت این مساله ارتباطی به جایگاه کیانشهر ندارد.» این شهروند در ادامه گفت: «به جایگاهی که کارتم را در آنجا گم کرده بودم، مراجعه کردم اما مدیر جایگاه گفت، چون در جایگاه کیانشهر از کارت شما استفاده شده، بنابراین مقصر اصلی آن جایگاه است. به نوعی مدیران این دو جایگاه، تخلف را پاس‌کاری کردند. به همین دلیل با مرکز پاسخگویی و ارتباط با مشتریان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس گرفتم و گفتند اگر ظرف ۷۲ ساعت پاسخی داده نشد، موضوع را به بازرسی اطلاع دهید. پس از یک هفته با بازرسی تماس گرفتم. در نتیجه پیگیری‌های خودم و بازرس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مشخص شد در هر دو جایگاه دو کارگر خاطی و با هم برادر بودند. در نهایت با فشارهایی که توسط بازرسی اعمال شد، مبلغ یارانه بنزین را برای مدتی که کارت‌سوختم مفقود شده بود، از کارگر متخلف دریافت کردند و به من پرداختند.»

کارت‌سوخت باید رمز داشته باشد!
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره بیان کرد: «بارها از هموطنان درخواست کرده‌ایم اگر رمزی برای کارت‌سوخت خود می‌گذارند، حتما مراقب محرمانه بودن آن باشند و رمز خود را در اختیار افراد متفرقه قرار ندهند.» او ادامه داد: «تاکید می‌کنیم مردم مانند تمام کارت‌های دیگر، در حفظ رمز این کارت نیز تلاش کنند. رمزی که صاحب کارت برای آن می‌گذارد، اگر در اختیار فرد دیگری قرار داده نشود، امکان سوءاستفاده از آن وجود ندارد، زیرا اگر تا سه مرحله رمز را اشتباه وارد کنند، کارت غیرفعال خواهد شد و باید حذف رمز انجام شود، برای حذف رمز نیز مستندات و مدارک صاحب کارت‌سوخت و مالک خودرو نیاز است، زیرا هر کارت‌سوخت، مختص یک خودرو با ویژگی‌های مشخص شاسی و شماره پلاک است.» وی در ادامه تاکید کرد: «اگر فردی در صورت مفقود شدن کارت‌سوخت، برای اطلاع رسانی به پلیس+ ۱۰ تاخیر داشته باشد، ممکن است سوءاستفاده‌هایی صورت گیرد. تلاش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این است که به صورت مداوم بر این مساله نظارت داشته باشد و با انجام بازرسی و کنترل دوربین‌های جایگاه‌های سوخت، مانع از بروز تخلفات توسط افراد سودجو شود، زیرا این موضوع کاملا قابلیت ردیابی دارد.»

کلاهبردارانی که بیکار نمی‌نشینند!
چندی پیش اعضای باندی که با جابه‌جایی کارت‌سوخت اقدام به سرقت سوختِ کارت‌ها می‌کردند، دستگیر شدند. یکی از اعضای این باند روش سرقت کارت‌سوخت را این گونه بیان کرد؛ آن‌ها با شناسایی راننده‌ای که در داخل خودرو نشسته و کارت‌سوخت را به متصدی جایگاه می‌داد تا سوخت بزند، پس از گرفتن کارت و رمز، برای این شهروندان بنزین می‌زدند و در لحظه گرفتن پول و تحویل دادن کارت به راننده، کارت‌سوخت را با کارت‌سوخت مشابه که تمام سهمیه بنزین آن را فروخته بودند، تعویض می‌کردند.
از این باند بیش از 700 کارت‌سوخت کشف شد. یکی دیگر از شگردهایی که باعث سوءاستفاده برخی سود جویان می‌شود، هک بسیاری از کارت‌سوخت‌های سالم و سوخته است. چندی پیش یک مقام آگاه در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از کشف یک شبکه سوءاستفاده از کارت‌سوخت خبر داد و گفت: «این شبکه کارت‌سوخت‌های سوخته شده را طی یک عملیات پیچیده فنی بازیابی کرده و با همدستی تعدادی از جایگاه‌های سوخت تهران به صورت غیرمجاز سوخت را از شبکه توزیع سوخت خارج می‌کردند.» رئیس صنف جایگاه‌های سوخت کشور با اشاره به شیوه رهگیری کارت‌های جامانده در جایگاه‌های سوخت، گفت: «اغلب مردم برای رهگیری کارت‌سوخت جامانده در جایگاه‌ها به صورت سنتی عمل می‌کنند و این باعث طولانی شدن امور می‌شود.» وی در ادامه اظهار کرد: «برای پیگیری کارت‌سوخت‌هایی که مردم در جایگاه‌ها جا می‌گذارند، ابتدا باید با همراه داشتن کارت خودرو یا سند مالکیت به پلیس 10+ مراجعه و پرینت سوختگیری دریافت کنند. در این برگه مشخصاتی از قبیل زمان و جایگاه سوختی که آخرین بار فرد از کارت‌سوختش استفاده کرده است، ذکر شده و از همه مهم‌تر شماره ۱۶رقمی پشت کارت‌سوخت است. به این ترتیب حتی اگر نام مالک در پشت کارت‌سوخت با نام مالک در سند خودرو یکسان نباشد، از طریق کد ۱۶ رقمی می‌توان کارت جا مانده را با مراجعه به جایگاه پیگیری کرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =