الکتروباس‌ها

پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار جهانی اتوبوس برقی از 112هزار و 41دستگاه در سال 2022 به 671هزار و 285 دستگاه در سال 2027 برسد که نشان از نرخ رشد مرکب سالانه بالغ‌بر 43.1 درصد دارد. پیشرفت‌ها در فناوری‌های بسته باتری و پیشرانه‌های الکتریکی برخی از عوامل اصلی رشد بازار اتوبوس‌ها و اتوبوس‌های برقی هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار جهانی اتوبوس برقی از 112هزار و 41دستگاه در سال 2022 به 671هزار و 285 دستگاه در سال 2027 برسد که نشان از نرخ رشد مرکب سالانه بالغ‌بر 43.1 درصد دارد. پیشرفت‌ها در فناوری‌های بسته باتری و پیشرانه‌های الکتریکی برخی از عوامل اصلی رشد بازار اتوبوس‌ها و اتوبوس‌های برقی هستند. بسیاری از کشورها و تولیدکنندگان در سال‌های اخیر بر الکتریکی‌سازی راه‌حل‌های حمل‌ونقل انبوه، به ویژه اتوبوس‌ها تمرکز کرده‌اند. عواملی مانند افزایش آلودگی و خطرات زیست‌محیطی، مقررات سختگیرانه دولتی و رقابت دشوار، تولیدکنندگان خودرو را وادار به ساخت اتوبوس‌های کم‌مصرف و سازگار با محیط‌زیست کرده است.

برنامه پنج‌ساله برای سلطه اتوبوس‌های 9 تا 14متری

احتمال می‌رود در این مدت حجم بالای اتوبوس‌های الکتریکی مورداستفاده در حمل‌ونقل عمومی، باعث رشد بخش 9 تا 14متری ‌شود. در بازار اتوبوس‌های الکتریکی، از نظر طول اتوبوس بخش 9 تا 14متری بزرگ‌ترین بازار در طول دوره پیش‌بینی را به خود اختصاص می‌دهد. البته در این بخش، اتوبوس‌های مسافربری الکتریکی که در ناوگان حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند و در رقابت با سایر بخش‌ها حجم بیشتری از اتوبوس‌ها را در اختیار می‌گیرند.
اکثر ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سایر کشورها، به ویژه چین که تقریبا 99درصد بازار را به خود اختصاص داده است، اتوبوس‌های برقی به طول 9-14 متری دارند. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان پیشرو مانند BYD، Proterra و Yutong اتوبوس‌های برقی را در محدوده 9 تا 14 متر ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال BYD اتوبوس‌های برقی K8 و K9 را با طول 9 تا 14 متر و برد 155 تا 190 مایل و اتوبوس‌های ترانزیت C8 و C9 را به ترتیب با برد 125 مایل و 155 مایل ارائه می‌دهد.

افزایش سرمایه‌گذاری برای اتوبوس‌های الکتریکی

یکی از عوامل تاثیرگذار در حجم بازار این خودروها را می‌توان در تسهیلات ارائه‌شده ازسوی دولت‌ها و حمایت از خودروهای پاک دانست. بسیاری از کشورها برای تولید یا واردات خودروهای الکتریکی و اتوبوس‌ها، تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده یا تعرفه واردات آن‌ها را کاهش می‌دهند، همین اقدام باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد. به‌عنوان‌مثال، دولت هند یارانه‌هایی تا سقف 40درصد برای هزینه اتوبوس یا تا 77هزار دلار برای یک اتوبوس برقی استاندارد 12-10متری ارائه می‌دهد. این امر پذیرش اتوبوس‌های الکتریکی این بخش را در آینده افزایش می‌دهد.

ورود اتوبوس‌های الکتریکی به ناوگان‌های کوتاه‌برد
ازسوی‌دیگر به‌نظر می‌رسد ورود اتوبوس‌های الکتریکی به ناوگان کوتاه‌برد بسیاری از کشورها باعث افزایش حجم این خودروها در سال 2027 شود. به‌عنوان‌مثال در فوریه 2021، یوتونگ از انعقاد قراردادی برای تامین محصول ستاره خود یعنی ZK6122H9 به قطر خبر داد.
این اتوبوس‌ها قرار است سرویس حمل‌ونقل اصلی قطر برای جام‌جهانی فوتبال باشند. کشورهایی که قصد دارند ناوگان‌های عمومی موجود را با ناوگان برقی جایگزین کنند، اتوبوس‌های برقی با همین طول را در نظر می‌گیرند که همین موضوع بر تقاضای اتوبوس‌های الکتریکی 9 تا 14متری می‌افزاید.

آسیا و اقیانوسیه؛ بزرگ‌ترین بازار اتوبوس‌های الکتریکی

منطقه آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین بازار اتوبوس الکتریکی در جهان است. این کشورها شامل برخی از سریع‌ترین اقتصادهای درحال توسعه و توسعه‌یافته در جهان هستند. رشد بازار اتوبوس در این منطقه را می‌توان به تسلط بر بازار چین و حضور تولیدکنندگان پیشرو در این کشور نیز نسبت داد که نتیجه آن رشد تصاعدی بازار اتوبوس و اتوبوس برقی در آسیا و اقیانوسیه است. به‌عنوان‌مثال، در سال 2020، BYD چین و هینوموتورز از ژاپن یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک برای راه‌اندازی یک شرکت جدید در چین تا سال 2021 برای توسعه اتوبوس‌های برقی با باتری تجاری امضا کردند. انتظار می‌رود چنین تحولاتی بازار اتوبوس‌های برقی را در منطقه تقویت کند.

سریع‌ترین رشد در بازار اتوبوس‌ها

پیش‌بینی می‌شود بازار آمریکای‌شمالی که شامل ایالات متحده و کاناداست، که سریع‌ترین رشد را در طول دوره داشته باشد. زیرا در این بازار تقاضاهای فزاینده برای راه‌حل‌های حمل‌ونقل انبوه الکتریکی، تولیدکنندگان معروف در حال گسترش در منطقه و حمایت دولت عواملی هستند که بازار اتوبوس‌های الکتریکی آمریکای‌شمالی را هدایت می‌کنند. نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی در این مناطق در حال ظهور است و می‌توان آنها را به عنوان جیب‌های درآمدی جدید برای بخش اتوبوس‌های برقی در نظر گرفت. کشورهای این مناطق در حال پیاده‌سازی فناوری اتوبوس برقی برای گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی و خصوصی هستند. به‌عنوان‌مثال در سال 2019، بودجه فدرال ایالات‌متحده 130میلیون دلار را برای تسریع در استقرار اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه آلایندگی صفر اعلام کرد. همچنین، بودجه وسایل نقلیه هیدروژنی و زیرساخت‌های سوخت گیری در پنسیلوانیا اعلام شد. فروش و مالیات وسایل نقلیه سوخت جایگزین، ازجمله وسایل نقلیه با سوخت هیدروژنی، در واشنگتن معاف شد. طرح‌هایی از این دست توسط دولت باعث ایجاد انگیزه در بازار اتوبوس‌های برقی در منطقه آمریکای‌شمالی می‌شوند. علاوه‌بر این، تولیدکنندگان انواع جدید اتوبوس‌های برقی را برای کاربردهای دیگر مانند اتوبوس مدرسه راه‌اندازی می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =