اتوبوس‌ برقی

برخلاف بازار داخلی ایران، سایر کشورها به‌ویژه کشورهای پیشرفته، تمرکز بالایی روی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارند. اهمیت بهره‌وری از اتوبوس‌ها در ناوگان سایر کشورها به اندازه‌ای است سالانه حجم بالایی از خرید خودرو در این بازارها به خودروهای مسافری سنگین اختصاص می‌یابد.

به گزارش «اخبار خودرو»،برخلاف بازار داخلی ایران، سایر کشورها به‌ویژه کشورهای پیشرفته، تمرکز بالایی روی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارند. اهمیت بهره‌وری از اتوبوس‌ها در ناوگان سایر کشورها به اندازه‌ای است سالانه حجم بالایی از خرید خودرو در این بازارها به خودروهای مسافری سنگین اختصاص می‌یابد. ورود تکنولوژی به اتوبوس‌سازی مانند سایر خودروهای سواری و تجاری باعث شده است برای دستیابی به محصولات به‌روز، سرعت نوسازی ناوگان‌های اتوبوسرانی در برخی کشورها افزایش یابد و به تبع آن تقاضا برای این خودروها افزایش یابد. این در حالی است که ورود برخی تکنولوژی‌های خاص ازجمله الکتریکی‌سازی این محصولات باعث شده است برخی کشورها برای رهایی از اتوبوس‌های آلاینده به خرید الکتروباس‌ها روی بیاورند. بررسی‌ها نشان از آن دارد که سطح تقاضا برای اتوبوس‌ها طی پنج سال آینده افزایش می‌یابد و با رشد 7.4درصدی همراه خواهد شد.

رشد بازار جهانی اتوبوس‌ها
در دوران کرونا، استفاده از حمل‌ونقل عمومی در شهرهای مختلف جهان بین ۶۰ تا ۹۰درصد کاهش یافت. مدیران شهری تلاش کردند از طریق نوآوری‌های خود به شکل ایمن‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی و کاهش مالیات و کرایه‌های آن‌ها، یک بار دیگر مردم را به سمت استفاده از این خودروها تشویق کنند اگرچه هراس تردد با وسایل‌نقلیه عمومی بین مردم حاکم بود با این حال، اغلب ساکنان شهرها به این نتیجه رسیدند که اتوبوس‌ها را نمی‌توان از زندگی شهری حذف کرد و حذف وسایل حمل‌ونقل عمومی از زندگی شهری امکان‌پذیر نیست. بازار جهانی اتوبوس در سال 2021 ارزشی در حدود 45.4میلیارد دلار داشت اما بعد از آن و هم‌زمان با عبور از بحران کرونا، به نظر می‌رسد اتوبوس‌ها در سال‌های آینده بازار پررونق‌تری را شاهد باشند. با کمک پیشرفت‌های فناوری در سیستم حمل‌ونقل اتوبوس، پیش‌بینی می‌شود که بازار با نرخ رشد مرکب سالانه 7.4درصدی بین سال‌های 2022 تا 2027 رشد بیشتری داشته باشد و بتواند به ارزش 67.3میلیارد دلار در پایان دوره مورد پیش‌بینی برسد.

اتوبوس‌ها؛ بخش جدایی‌ناپذیر حمل‌ونقل
اتوبوس به عنوان یک وسیله نقلیه سنگین که برای جابه‌جایی تعداد بیشتری مسافر در مقایسه با خودروها یا ون‌ها طراحی شده، می‌تواند بین 50 تا 60 نفر را به طور هم‌زمان در خود جای دهد. اتوبوس‌ها به طور گسترده در مناطق شهری برای اهدافی مانند حمل‌ونقل عمومی و مدارس، گردشگری و خدمات حمل‌ونقل برنامه‌ریزی شده استفاده می‌شوند. این خدمات مقرون به صرفه هستند و به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از سیستم حمل‌ونقل عمومی شناخته می‌شوند. این در حالی است که توسعه روزافزون سیستم حمل‌ونقل سریع اتوبوس (BRT) به ارائه راه‌حل‌های پیچیده حمل‌ونقل و رشد بازار اتوبوس‌ها کمک می‌کند. سیستم حمل‌ونقل سریع شامل سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی هوشمند، سیستم‌های اطلاعات عمومی، پایانه‌ها، سیستم‌های جمع‌آوری کرایه‌ها و خطوط خودکار می‌شود که برخی اهداف آن‌ها تسهیل خدمات حمل‌ونقل شهری کارآمد، مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیر است.

نگاه فناورانه و افزایش تقاضای اتوبوس‌ها
از سوی دیگر پیشرفت‌های فناوری در سیستم حمل‌ونقل باعث شده تا بسیاری از افراد تمایل بیشتری برای استفاده از این خودروها نشان دهند که همین موضوع تقاضای اتوبوس در ناوگان‌های مختلف را افزایش داده است. در واقع ورود فناوری به صنعت اتوبوس‌سازی دنیا را باید یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تقاضا دانست. تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم‌های وای‌فای، پریز برق شخصی، تهویه مطبوع، صندلی‌های چرمی تکیه‌دار، فضای اضافی برای پا و استفاده از قطعات سازگار با محیط‌زیست تنها چند مورد از تکنولوژی‌ و فناوری‌هایی به‌روزی است که به صنعت اتوبوس اضافه شده و رشد را برای این صنعت به همراه داشته است.

نقش اتوبوس‌های پاک در کاهش آلاینده‌ها

ازسوی‌دیگر مقررات سختگیرانه دولت‌ها برای جلوگیری از انتظار گازهای سمی توسط خودروهای دیزلی و بنزینی و تشویق به استفاده از اتوبوس‌های پاک تاثیر بسزایی روی بازار و صنعت اتوبوس دنیا داشته است. همواره تیر پیکان آلاینده‌های زیست محیطی به سمت خودروهای تجاری سنگین و اتوبوس‌ها بوده است. این در حالی است که افزایش آگاهی در مورد صرفه‌جویی در هزینه و سفر بدون دردسر باعث شده تا تمایل به استفاده از اتوبوس‌های پاک هیبرید و الکتریکی افزایش یابد. بنابراین دور از انتظار نیست که حرکت به سمت خداحافظی با اتوبوس‌های دیزلی، تقاضا برای مدل‌های پاک را افزایش دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =