در زمان استفاده از روغن‌موتور نامناسب یا نامرغوب با توجه به‌افزایش دمای محیط در فصل گرم سال، تبخیر شدن روغن بسیار شایع است. بر این اساس در زمان استارت و اوایل راه‌اندازی موتور، شیرهای هیدرولیکی وی‌وی‌تی نیاز به‌روغن بیشتری برای چرخ‌دنده‌ها دارند تا به‌خوبی سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را تنظیم کنند. 

خودرو کیا سراتو مدل ۲۰۱۵ دارم و صبح‌ها یا زمانی که خودرویم زمان زیادی خاموش بوده، وقتی خودرو را ‌روشن می‌کنم، صدای چیک‌چیک از موتور به‌گوش می‌رسد. همچنین اگر زیاد در ترافیک بمانم و کولر روشن باشد، دمای موتور به‌شدت بالا می‌رود. از طرفی حدود یک هفته است در زمان تعویض دنده‌ها از چهار به پنج یا بالعکس، ضربه شدیدی وارد می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید صدای چیک‌چیک در صبح‌ها یا اوایل روشن شدن خودرو در پیشرانه‌های کمپانی هیوندای و کیاموتورز بسیار شایع است و از آنجا که موتور خودرو شما چهارسیلندر دولیتری موسوم به Nu است، این اشکال به‌ضعیف شدن سیستم وی‌وی‌تی مربوط می‌شود. همواره در شماره‌های قبلی روزنامه «دنیای‌خودرو» توضیح داده شده که مهم‌ترین بخش در نگهداری از خودرو استفاده از روغن‌موتور مناسب است و با توجه به‌این مساله این موضوع احتمال دارد که شما از روغن‌موتور نامناسب استفاده کرده باشید و این مقوله سبب شده است سیستم وی‌وی‌تی موتور به‌اصطلاح ضعیف شود.
به‌بیان دیگر در زمان استفاده از روغن‌موتور نامناسب یا نامرغوب با توجه به‌افزایش دمای محیط در فصل گرم سال، تبخیر شدن روغن بسیار شایع است. بر این اساس در زمان استارت و اوایل راه‌اندازی موتور، شیرهای هیدرولیکی وی‌وی‌تی نیاز به‌روغن بیشتری برای چرخ‌دنده‌ها دارند تا به‌خوبی سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را تنظیم کنند.
اما درصورتی که روغن‌موتور به این بخش نرسد، شروع به‌تولید صدای چیک‌چیک می‌کند و درنهایت باید موتور باز شده و قطعات سیستم وی‌وی‌تی تعویض شوند. اما این مشکل تنها به‌خرابی سیستم وی‌وی‌تی مربوط نمی‌شود، بلکه احتمال دارد انژکتورهای سیستم سوخت‌رسانی نیز معیوب شده باشند که باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند. اما درپاسخ به‌بخش دوم سوال شما باید گفت علت افزایش دمای موتور خودرو شما به‌عدم‌کارکرد صحیح قطعات سیستم خنک‌کننده موتور مربوط می‌شود. شایع‌ترین موضوع در موتورهای کیا و هیوندای خرابی یونیت فن و واترپمپ است و اگر واترپمپ خودرو شما باتوجه به‌کارکرد آن و عدم‌نگهداری صحیح معیوب شده باشد، نیاز به‌تعویض دارد.
اما افزایش دمای موتور آن هم با فعال شدن کولر، سه علت عمده دارد. نخست این‌که اگر واترپمپ خودرو شما به‌اصطلاح گیرپاژ کرده باشد، دیگر قادر نیست عملکرد خوبی داشته باشد. ‌بر این اساس برای رفع مشکل باید این قطعه مکانیکی تعویض شود. مشکل دوم به‌خرابی یونیت فن مربوط می‌شود و اگر این قطعه معیوب شده باشد، فن خودرو یا دیر وارد مدار می‌شود یا کار نمی‌کند که منجر به‌بالا رفتن دمای موتور می‌شود. در این صورت یونیت فن باید تعویض شود. از سوی دیگر به‌عنوان پارامتر پایانی عیب‌یابی باید گفت اگر سنسور دمای موتور معیوب شده باشد نیز چنین ایرادی به‌وجود می‌آید که نیاز به‌بررسی دقیق توسط مکانیک دارد؛ زیرا درصورت نیاز باید این قطعه الکترونیکی تعویض شود. اما درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت علت کوبش یا ضربه در تعویض دنده به‌خرابی شیرهای هیدرولیکی و جعبه‌ساعت گیربکس مربوط می‌شود. به‌بیان دیگر اگر اکومولاتورهای گیربکس معیوب باشد، تعویض دنده با کوبش یا ضربه مواجه می‌شود؛ زیرا فشار روغن گیربکس درسطح استاندارد نبوده و در پروسه تعویض دنده کوبش یا ضربه به‌وجود می‌آورد. بر این اساس نیاز است که گیربکس به‌صورت کامل باز شود و جعبه‌ساعت یا شیرهای هیدرولیکی آن تعویض شوند تا پروسه تعویض دنده بدون کوبش و ضربه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =