خودروهای الکتریکی

شارژ سنتی وسایل نقلیه الکتریکی مبتنی بر کابل اکنون با راه‌حل دیگری تکمیل شده است؛ تعویض باتری.

به گزارش «اخبار خودرو»،شارژ سنتی وسایل نقلیه الکتریکی مبتنی بر کابل اکنون با راه‌حل دیگری تکمیل شده است؛ تعویض باتری. خودروهای گوناگون با قابلیت تعویض قطعه دربخش‌های مختلف اکنون به‌بازار عرضه می‌شوند و برخی خودروسازان به‌دنبال توسعه مدل‌هایی از خودروهای برقی هستند که بتوان به‌راحتی باتری آن‌ها ‌را با باتری شارژشده تعویض کرد و از این طریق سرعت دریافت شارژ را بالا برد. در سال 2021 هشت درصد از خودروهای برقی چینی قابلیت تعویض داشتند و تمام آن‌ها در یک چیز مشترک هستند؛ یک بسته باتری قابل شارژ، قابل تعویض و قابل ارتقا. برخلاف خودروهای برقی با باتری ثابت، چنین خودروهایی که قابلیت تعویض باتری دارند می‌توانند درعرض سه تا پنج دقیقه کاملا شارژ شوند.
درمورد تعویض باتری مثال‌های زیادی وجود دارد و بسیاری از خودروهای برقی یک شب تا صبح به‌برق وصل می‌شوند و ساعت‌ها شارژ دریافت می‌کنند. به‌طور کلی، شارژرهای سریع اکنون می‌توانند در کمتر از نیم ساعت باتری را تا 80 درصد شارژ کنند. اما در این زمان، برخی از ایستگاه‌های تعویض باتری می‌توانستند ده‌ها خودرو را تا صددرصد شارژ کنند. درمورد خودروهای سواری، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نیازی به‌دخالت کاربر نیست؛ بنابراین راننده می‌تواند به‌راحتی داخل خودرو الکتریکی خود بنشیند و نگران جابه‌جایی کابل‌های سنگین نباشد. همین‌طور باتری‌های شارژ مرکزی در یک ایستگاه تعویض می‌شوند. باتری به‌عنوان یک سرویس (BaaS) آخرین مورد دریک سری از کلمات رایج درمورد تبلیغات خودروهای الکتریکی و آینده فناوری باتری است و هدف از تولید خودروهایی با باتری‌های قابل تعویض، جدا کردن هزینه باتری از خودرو است. نگهداری، سلامت و هزینه مالکیت باتری برعهده شرکت ارائه‌دهنده خدمات تعویض است و خریداران خودروهای برقی صرفا هزینه استفاده را براساس نیاز خود پرداخت می‌کنند.
باتری‌های خالی را که تعویض می‌شوند می‌توان در زمانی که برق ارزان بوده یا تقاضا کم است شارژ کرد و هرکسی که باتری شارژشده‌ دراختیار داشته باشد، می‌تواند برق را با قیمتی ممتاز به‌رانندگان بفروشد یا حتی درزمانی که قیمت‌ها بالاست و منابع کم است، دوباره آن را به‌شبکه بفروشد. یکپارچه‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر به‌تعادل عرضه و تقاضا کمک می‌کند و درعین حال بانک‌های باتری‌ که منتظر تعویض هستند می‌توانند انرژی اضافی را جذب کرده و درساعات اوج مصرف آن را برگردانند. این گزارش جدید IDTechEx نشان می‌دهد که شبکه رو به‌رشد ایستگاه‌های مبادله ممکن است یکی از اقتصادی‌ترین راه‌ها برای ایجاد ذخیره‌سازی بزرگ انرژی ثابت لازم برای پشتیبانی از منابع رو به‌رشد انرژی تجدیدپذیر در جهان باشد.
درمراکز شهری محدود به‌شبکه، شبکه‌ای از ایستگاه‌های تعویض باتری برای ارائه خدمات شارژ مجدد به‌صاحبان خودروهای برقی در بازار پدیدار خواهد شد و این صنعت شاهد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و ورود تولیدکنندگان باتری مانند CATL و SKI Innovation است. نوعی فناوری‌ که زمانی محکوم به‌فنا بود، اکنون با حمایت دولت‌ها برای حل مشکلات فردا احیا می‌شود. طبق پیش‌بینی IDTechEx ارزش بازار جهانی زیرساخت «تعویض باتری درسال» تا سال 2032 به‌بیش از 22 میلیارددلار خواهد رسید. درحالی که چین هم‌اکنون از بحث تعویض باتری در ناوگان تاکسی، کامیون‌ و خودروهای شخصی بهره قابل توجهی می‌برد، سایر مناطق آسیا به‌سمت اکوسیستم تعویض باتری برای خودروهای دو و سه‌چرخ حرکت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =