پارس‌خودرو

پارس‌خودرو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید خودرو در ایران است که به تولید محصولات لوکس و باکیفیت معروف است. این شرکت در دهه 70 و 80 اغلب محصولات باکیفیت نیسان و همچنین محصولاتی از رنو را به تولید رسانده و از این منظر برای بسیاری خاطره‌سازی کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،پارس‌خودرو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید خودرو در ایران است که به تولید محصولات لوکس و باکیفیت معروف است. این شرکت در دهه 70 و 80 اغلب محصولات باکیفیت نیسان و همچنین محصولاتی از رنو را به تولید رسانده و از این منظر برای بسیاری خاطره‌سازی کرده است. اما با شروع تحریم‌ها وضعیت برای همه خودروسازان تغییر کرد و بسیاری از شرکای مطرح خارجی از ایران خارج شدند. طی دو،سه سال اخیر پارس‌خودرو اقدام به تولید برخی محصولات گروه‌ خودروسازی‌ سایپا از جمله کوییک‌آر کرده است. هرچند حالا بحث فروش سهام این شرکت توسط سایپا مطرح شده، اما استراتژی سایپا برای پارس‌خودرو تولید در دو بخش مختلف است؛ یک بخش که به تولید محصولات داخلی خواهد پرداخت و محصول جدید سهند که نیمه دوم سال آینده به بازار خواهد آمد، نتیجه فعالیت همین بخش است و بخش دیگر به تولید خودروهای سی‌کی‌دی و خواستگاه اصلی پارس‌خودرو که تولید محصولات لوکس بوده، اختصاص پیدا خواهد کرد. در همین زمینه با محمدحسین ترابی، مدیرعامل شرکت‌ پارس‌خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

پارس‌خودرو از گذشته همواره به تولید محصولات متفاوت معروف بوده است. خودروهایی که بسیار متقاضی داشته است. روند تولید در این شرکت را چگونه می‌بینید؟
پارس‌خودرو همچنان که از سابقه آن مشخص است، یک شرکت تولیدکننده خودروهای لوکس بوده است. پارس‌خودرو از گذشته تا قبل از تحریم‌ها همواره خودروهای مدرن و لوکس تولید کرده‌ است. اما متاسفانه تحریم‌ها شرایطی را به وجود آورد که این روند تولید خودروهای لوکس یا رخ ندهد یا بسیار کمرنگ شود. ما به دنبال این موضوع هستیم که پارس‌خودرو به حالت گذشته و تولید خودروهای لوکس برای کشور بازگردد. می‌خواهیم به سمتی برویم که خودروهای لوکس و مدرن و خودروهایی که در شأن مردم ایران باشد تولید کنیم.

قرار است چه تغییراتی در حوزه تولید خودرو در این شرکت قدیمی ایجاد شود؟
با توجه به تجربیاتی که طی این‌ سال‌ها به‌دست آمده و با استراتژی که گروه خودروسازی سایپا تنظیم کرده است، قرار شد تا تولیدات شرکت پارس‌خودرو در دو بخش ادامه پیدا کند. یک بخش به تولید خودروهای سی‌کی‌دی و بخش دیگر به حوزه خودروهای تولید داخلی اختصاص پیدا می‌کند. خودروهایی که با تکیه بر ساخت داخلی تولید می‌شوند بخش مهمی از تولیدات پارس‌خودرو خواهد بود.

با این استراتژی که گروه خودروسازی سایپا طرح‌ریزی کرده، قرار است چه محصولاتی در شرکت پارس‌خودرو تولید شود؟
این روند باعث خواهد شد در بخش تولید خودروهای ساخت داخل؛ در شش‌ماهه دوم سال آینده محصول داخلی و اقتصادی سهند به بازار عرضه شود. همچنین در شش‌ماهه نخست سال آینده نیز علاوه بر تولید خودرو کوییک‌آر در پارس‌خودرو محصولاتی را هم به صورت سی‌کی‌دی تولید خواهیم کرد. سعی ما بر این است که با ترکیب تولید در شش‌ماهه دوم سال جاری نیز روندی را طی کنیم تا از زیانی که در گذشته متحمل شده‌ایم، خارج شویم. تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا با کمک و راهنمایی گروه خودروسازی سایپا شرایط را تغییر بدهیم.

جایگاه پارس‌خودرو را بین خودروسازان چگونه می‌بینید؟
جایگاه پارس‌خودرو در سطح خودروسازان جایگاه بسیار بالایی است. این شرکت پس از سایپا و ایران‌خودرو، سومین خودروساز کشور است. از این رو، سعی بر این داریم که جایگاهی را که این شرکت قدیمی در سطح ایران دارد،به آن برگردانیم تا مانند گذشته پرافتخار عمل کند. امیدواریم آن جایگاهی را که باید این شرکت داشته باشد، در آینده به‌دست آورد.

بحث فروش پارس‌خودرو ازسوی گروه خودروسازی سایپا هم مطرح شده است. این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اطلاعیه برای فروش سهام پارس‌خودرو صادر شده است. ۸۰درصد سهام شرکت پارس‌خودرو متعلق به گروه خودروسازی سایپا است. بنابراین گروه‌ خودروسازی سایپا تصمیم می‌گیرد چه اقدامی برای شرکت پارس‌خودرو باید در نظر بگیرد. این‌که سهام پارس‌خودرو به فروش می‌رسد یا خیر در حوزه تصمیم‌گیری گروه خودروسازی سایپاست. نکته مهم این است که پارس‌خودرو در مسیر مناسبی قرار بگیرد و رسالت خود را که تولید محصولات باکیفیت است، انجام دهد. درواقع مهم آن است که این خودروسازی برای صنعت خودرو و کشور مفید باشد.

درحال‌حاضر چالش‌ اصلی صنعت خودرو را چه می‌دانید؟ این صنعت برای رشد بیشتر به چه شرایطی نیازمند است؟
چالش‌های صنعت خودرو بسیار زیاد هستند، البته اخیرا نسبت‌به گذشته این چالش‌ها بسیار کمتر شده‌اند. اما موردی که همواره وجود داشته، بحث قیمت خودرو است. ما در خودروسازی اجازه افزایش قیمت نداریم. قیمت ما ثابت است و قیمت خودرویی که به مشتری تحویل می‌دهیم با ابتدای سال و حتی سال گذشته فرقی نکرده است. اما از آن طرف قیمت نهاده‌های تولید بسیار افزایش پیدا کرده، این چالشی است که با آن مواجه هستیم. سعی‌ ما بر این است تا اندازه‌ای که البته بسیار اندک است، با کاهش هزینه‌ها پیش برویم. اما درمجموع حدود ۸۰درصد از منابع تولیدمان قطعات و مواد ورودی است. این قطعات و مواد ورودی همه دچار افزایش شده، در حالی که قیمت خودرو ثابت باقی مانده است.
اصولا چه راهی برای حل این مشکل وجود دارد؟ چگونه می‌توان این افزایش هزینه‌ها را جبران کرد یا هزینه‌ها را کاهش داد؟
امیدواریم بتوانیم از راه‌های مختلف بر این مشکلات غلبه کنیم. یکی از مواردی که می‌تواند در حل این مشکل کمک کند، بورس کالاست. امیدواریم از طریق این بازار رقابت را ایجاد کنیم. درحال‌حاضر در بازار خودرو با کارخانه اختلاف قیمت داریم. فرقی نمی‌کند این کارخانه سایپا باشد یا ایران‌خودرو. ما به‌دنبال آن هستیم این اختلاف قیمت به نفع شرکت باشد و نه به نفع دلالان. نباید این اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به جیب دلالان برود. بهترین راه این است که به سمت عرضه خودرو در بورس کالا برویم تا خودرویی که به دست مشتری می‌رسد، با قیمت واقعی باشد و مشتری مجبور نباشد به دلیل این مشکلات به بازار آزاد مراجعه و ارقام نجومی برای خودرو پرداخت کند. زیرا می‌توان از طریق عرضه خودرو در بورس کالا بر این مشکلات غلبه کرد. یکی از موفقیت‌هایی که اخیرا به دست آورده‌ایم؛ حذف قرعه‌کشی است. نخستین محصول، خودرو شاهین بود که از قرعه‌کشی خارج شد. درحال‌حاضر برای کوییک‌آر هم این اتفاق رقم خورده است. یعنی درحال‌حاضر هرکسی می‌تواند اقدام به ثبت‌نام کرده و بسته به سیاست فروش که نقدی یا پیش‌فروش خودرو خریداری کند.

در بحث تولید خودروهای ناقص چه اقداماتی انجام شده است؟ درحال‌حاضر وضعیت تولیدات به چه صورت است؟
یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، بحث تولید خودروهای ناقصی بود که در کف کارخانه انبار شده بودند. اواخر سال گذشته حدود ۲۰هزار خودرو ناقص کف کارخانه بود، اما با حمایت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شرایط به سمتی رفت که توانستیم این خودروهای ناقص را صفر کنیم. موفقیتی که در این زمینه برای ما به وجود آمد، صفر شدن خودروهای ناقص بود. درحال‌حاضر خودرو که از خط تولید خارج می‌شود، بلافاصله به فروش می‌رسد. یعنی خط تولید پیوسته شده است و خودرو تولیدشده مستقیما به فروش می‌رسد. در گذشته حدود ۶۰ تا ۶۸ درصد تولیدات ما به‌صورت مستقیم بود، اما حالا بیش‌از ۹۸درصد تولیدات به‌صورت عبورمستقیم انجام می‌شود. آن دو درصد هم ممکن است، مشکلات عملیاتی باشد. در اینجا خواب سرمایه‌ داشتیم که خوشبختانه از این مرحله عبور کردیم. امیدواریم پارس‌خودرو به جایگاهی که لیاقت آن را دارد دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =