خرابی‌ خودرو

ممکن گاهی هنگام تردد با خودرویتان احساس کنید کشش خودرو کم شده یا سروصدا یا لرزش بدنه دارد و به‌طور کلی قابل‌اطمینان نیست. درصورت بروز هرکدام از این نشانه‌ها، احتمالا مشکلی برای خودرو پیش آمده یا زمان بررسی دوره‌ای خودرویتان فرا رسیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،ممکن گاهی هنگام تردد با خودرویتان احساس کنید کشش خودرو کم شده یا سروصدا یا لرزش بدنه دارد و به‌طور کلی قابل‌اطمینان نیست. درصورت بروز هرکدام از این نشانه‌ها، احتمالا مشکلی برای خودرو پیش آمده یا زمان بررسی دوره‌ای خودرویتان فرا رسیده است. تعمیر و نگهداری خودرو باید طبق دستورالعمل‌های سازنده و به طور منظم انجام شود. معمولا هر خودرو پس از یک دوره زمانی معین یا پیمودن مسافتی مشخص، نیاز به بررسی دارد. اگر می‌خواهید از علایم هشداردهنده خودرو مطلع شوید، ادامه این گزارش را بخوانید.

به صدای نامتعارف خودرو توجه کنید!
همان‌طورکه می‌دانید خودرو هم مانند سایر وسایل مصرفی نیاز به تعمیر دارد اما خوشبختانه خرابی‌ها پیش از توقف کامل خودرو با هشدارهایی همراه هستند. فقط کافی است راننده یا مالک به این علایم توجه و برای رفع آنها اقدام کند؛ چون به‌هرحال پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله‌ در مورد موتور خودرو هم صدق می‌کند. اگر به خودرویتان توجه کنید و هرگونه صدا یا علایم غیرمتعارف را جدی بگیرید، نه خودرو شما آسیب جدی می‌بیند و نه هزینه تعمیر آن زیاد می‌شود. بنابراین کنترل خودرو قبل از روشن کردن آن ضروری است. با یک بررسی ساده که زمان چندانی هم نمی‌برد، ضمن حفظ ایمنی ، می‌توانید از بروز خسارات سنگین به خودرو هم جلوگیری کنید. بهتر است قبل از سفر یک چک‌لیست تهیه و قبل از روشن کردن خودرو، آن را بررسی کنید. در بسیاری از موارد با استفاده از دستگاه دیاگ، برخی مشکلات موتور خودرو به‌آسانی شناسایی و رفع می‌شوند. در صورت عدم رسیدگی، تعمیر یا تعویض موتور پرهزینه‌ترین بخش در نگهداری خودرو است. برای اینکه موتور خودرو کارکرد نرم و روانی داشته باشد باید به برخی نکات توجه کنید.

چگونه می‌توان خودرو سالمی داشت؟
در این رابطه مجید دهقان‌نژاد مکانیک و کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره مشکلات رایج خودرو گفت: «به‌عنوان‌مثال بلند شدن دود از کاپوت خودرو به خاطر تبخیر آب رادیاتور است. در چنین شرایطی به حرکت خود ادامه ندهید، چراکه خشک شدن رادیاتور باعث می‌شود موتور خودرو کمتر از چند دقیقه، بسوزد. در صورت بروز مشکل در سیستم آب‌رسانی موتور خودرو، موتور به اندازه کافی خنک نمی‌شود و این خنک نشدن باعث بخار شدن بیش از حد آب رادیاتور می‌شود. درصورت ادامه این فرآیند، آب رادیاتور خشک می‌شود و این موضوع موجب بالا رفتن دمای موتور خواهد شد. در برخی مواقع حتی داغ‌شدن بیش از حد بدنه موتور می‌تواند باعث آتش‌سوزی یا آب شدن اتصالات پلاستیکی کنار موتور شود. بنابراین در هر شرایطی با مشاهده دود موتور، خودرو را خاموش کنید و با رعایت نکات ایمنی به دنبال یک تعمیرگاه باشید. وقتی موتور خودرو دود می‌کند، نباید کاپوت را بلافاصله بالا زد، البته باز کردن در رادیاتور هم خطرناک است. سوختگی ناشی از فوران آب جوش درون رادیاتور خودرو، می‌تواند آسیب‌های جدی به اعضای بدن بزند.» این مکانیک و کارشناس فنی خودرو بااشاره به اینکه روغن، عامل اصلی حیات موتور است و اگر طبق زمان‌بندی توصیه‌شده توسط سازنده تعویض نشود، به مرور موتور خودرو از بین می‌رود، ادامه داد: « روغن‌موتور به‌دلیل تعویض دیرهنگام، به اصطلاح لجن می‌شود یا به‌صورت لخته درمی‌آید، به‌همین‌دلیل به راحتی توسط اویل‌پمپ، جریان پیدا نمی‌کند. در ادامه ممکن است اویل‌پمپ گیر کند و ساچمه‌های فنر آن بشکند. این وضعیت درنهایت منجر به یاتاقان زدن خودرو می‌شود. این موضوع؛ تعویض یاتاقان، پیستون‌ها و متعلقات، تراش سرسیلندر، تعویض اویل‌پمپ و تسمه‌تایم و همچنین تعویض زنجیر اویل‌پمپ را به‌دنبال خواهد داشت. » مجید دهقان‌نژاد درباره صداهای نامتعارفی که در برخی موارد از موتور خودرو به‌گوش می‌رسد نیز گفت: «صدای نامتعارف موتور، انواع مختلفی دارد که هرکدام نشان‌دهنده یک ایراد در موتور است. اگر صدای سوت‌مانند از موتور خودرو شندید، به احتمال زیاد ایراد از سیستم خنک‌کننده است. اگر صدای تق‌تق از موتور خودرو به گوش می‌رسد، موتور خودرو به‌دلیل نرسیدن روغن، احتمالا یاتاقان زده است. اگر هم صدای تیک‌تیک شنیده شود، به‌معنی وجود مشکل در سوپاپ‌هاست. تولید صداهای غیرعادی هنگام استارت زدن خودرو به خراب شدن تسمه‌تایم مربوط است. بنابراین باید این موارد را جدی بگیرید.» این کارشناس فنی خودرو افزود: «اگر خودرو به‌طور ناگهانی و هنگام گاز دادن ریپ می‌زند، این مساله نه‌تنها نشانه‌ بروز یک عیب است، بلکه ممکن است شما را در موقعیت خطرناکی قرار دهد. علت این مشکل کثیفی شمع‌ها، گرفتگی فیلتر سوخت یا مواردی کاملا متفاوت است.» وی در انتها تصریح کرد: «اگر چراغ چک خودرو روشن شود، باید هرچه سریع‌تر خودرو را برای سرویس به تعمیرگاه برسانید، زیرا موتور خودرو مشکلات اساسی دارد.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدولی BD ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    موتور 1zz

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =