خودروهای تجاری

با عرضه برخی خودروهای سنگین داخلی در بورس کالا که از امروز (دوشنبه 12مهرماه) رقم خواهد خورد، زمزمه قیمت‌های دستوری در صنعت خودروهای تجاری هم شنیده می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،با عرضه برخی خودروهای سنگین داخلی در بورس کالا که از امروز (دوشنبه 12مهرماه) رقم خواهد خورد، زمزمه قیمت‌های دستوری در صنعت خودروهای تجاری هم شنیده می‌شود. موضوعی که پیش از این برای سال‌های متمادی روی خودروهای سواری اعمال می‌شد، اما نتیجه رضایت‌بخشی را رقم نمی‌زد. حالا این بار نوبت به برخی خودروهای تجاری رسیده است. به نظر می‌رسد در راستای رسیدگی به بحران بازار و صنعت این خودروها تصمیم گرفته شده است بحث قیمت‌گذاری دستوری روی این محصولات اعمال شود. این در حالی است که طی سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت بسیاری روی محصولات تجاری در بازار بوده‌ایم که به نظر می‌رسد قیمت‌های کارخانه از این افزایش‌ها جا مانده‌اند.

آغاز ورود به خودروهای تجاری به بورس کالا از امروز
با همکاری شرکت سیباموتور قرار است نخستین‌بار محصولات تجاری در بورس کالا عرضه شوند. این رویداد اولین تجربه عرضه خودروی تجاری در بورس کالا خواهد بود و خرید و فروش این محصول در بورس کالا تابع قوانین حاکم بر این بازار خواهد بود. متقاضیان باید در سامانه سجام احراز هویت شده و در یکی از کارگزاری‌های معتبر ثبت‌نام کرده باشند. ورود خودرو به بورس موضوعی بود که از خودروهای سواری آغاز شد و قرار بود نتیجه آن برای صنعت و بازار خودرو، تنظیم قیمت و عرضه در بازار باشد تا مشکلاتی همچون قرعه‌کشی و عدم امکان ثبت‌نام در طرح‌ها برای مشتریان این خودروها برداشته شود. ورود تجاری‌ها به بورس نیز می‌تواند به دنبال نتیجه‌ای مشابه با سواری‌ها اتفاق افتاده باشد؛ یعنی تنظیم قیمت و عرضه منظم به بازار. چراکه در هفته‌های اخیر صحبت‌های بسیار درخصوص مشکلات ثبت‌نام در طرح فروش خودروهای تجاری مطرح شده است؛ مشکلاتی که تماما ثبت‌نام در طرح‌های فروش فوری برخی خودروسازان در بخش سواری را تداعی می‌کند. ازسوی‌دیگر خبرها حاکی از آن است هم‌زمان با عرضه نخستین خودرو سنگین در بورس کالا که پیشتر قرار بود با هدف تنظیم قیمت خودرو و بازار انجام شود، محصولات برخی تجاری‌سازان داخلی با افزایش قیمت همراه شده است.

تجاری‌سازان زیر فشار افزایش هزینه‌های تولید
افزایش قیمت در برخی تجاری‌سازان کشور در حالی قرار است اتفاق بیفتد که کارشناسان معتقدند خودروسازان در سال‌های اخیر افزایش قیمت همپایی با نرخ‌های بازار انجام نداده‌اند و این موضوع باعث شده است مشکلات بسیاری به آن‌ها تحمیل شود. درواقع به‌نظر می‌رسد شرایط تولید و بازار این خودروسازان را مجبور به افزایش محصولات خود کرده‌ است. ازجمله آن‌که تولیدکنندگان خودروهای سنگین مانند سایر صنایع با افزایش سرسام‌آور تولید مواجه شده‌اند که آن‌ها را ناچار به اعمال افزایش هزینه‌ها روی قیمت نهایی کرده است.

اختلاف معنادار افزایش قیمت خودروهای سنگین در بازار و کارخانه
آن‌چه باعث افزایش قیمت خودروهای سنگین در کشور شده، تنها مربوط به قیمت‌گذاری دستوری یا جلوگیری از آن نیست؛ بلکه در این سال‌ها عوامل بسیاری مسیر حرکت بازار خودروهای سنگین را به سمت افزایش قیمت برد. یکی از این عوامل ناهمخوانی عرضه و تقاضا بوده است. با افزایش تقاضا برای این خودروها و نیز انباشت تقاضا از سال‌های قبل، محصولات تجاری در بازار روند صعودی به خود گرفت. تا آنجاکه قیمت این خودروها در بازار تا بیش‌از 11 برابر طی 5سال اخیر افزایش یافته، این در حالی است که افزایش قیمت کارخانه‌ای این محصولات کمتر از این میزان بوده است.

تاثیرپذیری قیمت تجاری‌ها از نرخ ارز و فشار تحریم‌ها
نوسان نرخ ارز در کشور طی دهه‌های متوالی به‌ویژه سال‌های گذشته باعث شد ناخودآگاه هزینه واردات قطعات و تولید برای خودروسازان افزایش یابد. مصائب تحریم‌ها دسترسی به قطعات اصلی را برای خودروسازان داخلی هزینه‌بر کرد و دور از انتظار نیست که این موضوعات در کنار یکدیگر به افزایش معنادار قیمت‌ خودروهای تجاری در کارخانه و بازار بینجامد. آن‌طور که گفته می‌شود در ماه‌های آینده احتمال افزایش قیمت خودروهای سواری نیز وجود دارد. گرچه مسیر تولید و توسعه خودروهای سنگین و سواری تاثیر چندانی بر یکدیگر ندارند، اما باتوجه به تشابه علل جهش قیمتی، به نظر می‌رسد افزایش چندباره قیمت تجاری‌ها نیز در ماه‌های پیش رو دور از ذهن نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =