ADV150

ADV150 حدود دو سال است که وارد بازار کشورمان شده و بسیار مورد استقبال و توجه خریداران قرار گرفته است. در ادامه این ادونچر اسکوتر جذاب و زیبای هوندا را بررسی می‌کنیم تا بدانیم ارزش خرید آن در چه سطحی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اسکوترها از بهترین گزینه‌های مناسب برای استفاده روزانه شهری به‌حساب می‌آیند و بر این اساس هوندا هر بار در کلاس اسکوترها ابتکار جدیدی را به‌کار می‌گیرد تا سرلوحه سایر کمپانی‌های موتورسیکلت‌ساز باشد. بر همین اساس از سال 2015 میلادی کمپانی هوندا محصول جدید خود را با پسوند ADV به‌جهان معرفی کرد. کمپانی هوندا با معرفی ADV کلاس جدیدی را نیز معرفی کرده است. این سگمنت با نام ادونچر اسکوتر شناخته می‌شود که کلمه ADV مخفف Adventure است. با توجه به ‌این‌که اسکوتر کم‌حجم و جسور هوندا یعنی کلیک 125 و 150 در بازار جهانی مورد استقبال قرار گرفته، کمپانی هوندا در پایه‌ترین نسخه، ADV را با موتور 150‌ سی‌سی روانه بازار کرده است. ADV150 حدود دو سال است که وارد بازار کشورمان شده و بسیار مورد استقبال و توجه خریداران قرار گرفته است. در ادامه این ادونچر اسکوتر جذاب و زیبای هوندا را بررسی می‌کنیم تا بدانیم ارزش خرید آن در چه سطحی است.

طراحی زیبا و پویا برای ADV150

زبان جدید طراحی هوندا از سال 2015 شکل جدیدی به‌خود گرفت. این تغییر در زبان جدید طراحی هوندا منجر به‌این شد که موتورسیکلت‌های اسپرت و جذاب‌تری را به‌بازار عرضه کند. ADV150 را باید نخستین‌موتورسیکلت تاثیرگرفته از زبان جدید طراحی هوندا معرفی کرد. چراکه اِلِمان‌های طراحی این ادونچر اسکوتر موتورسیکلتی فراتر از آن‌چه در ذهن تصور می‌شود را پدید آورده است. با نگاهی به‌پروفیل ADV150 می‌توان به‌خوبی رگه‌های طراحی اسکوتر محبوب هوندا یعنی کلیک را در آن مشاهده کرد. با این تفاوت که بخش پوزه جلو، کمی حجیم‌تر و به‌اصطلاح پف‌کرده است. همچنین انحنا و فرم W شکل فلاپ‌های جلو یکپارچه در کنار بدنه و فلاپ‌های تیز عقب، کاراکتر کاملا جذاب و اسپرتی به‌این ادونچر اسکوتر می‌بخشد. گویا ظاهر بایو دیزاین‌شده از حرکت یک جنگجوی سامورایی است که انگار درحال حمله به‌طرف مقابل است. چراغ‌های ذوزنقه‌ای که در امتداد آن‌ها LED های L شکل زاویه‌دار جمع‌وجور طراحی شده، این حس را به‌خوبی به‌بیننده القا می‌کند. پوزه ADV150 با حجم نسبتا زیاد به‌سمت جلو کشیده شده که در جلوترین نقطه پوزه، چراغ‌ها تعبیه شده‌اند که این نوع طراحی آشنای هوندا در کلیک نیز مشاهده می‌شود. ارتفاع نسبتا زیاد پوزه نسبت به‌تایر جلو، فاصله گلگیر جلو با پوزه و استفاده از طلق گوریلاگلس سبک، همان ادونچربایک محبوب هوندا (افریکا تویین) را تداعی می‌کند. از سوی دیگر اضافه شدن اگزوز زاویه‌دار نسبتا بزرگ حس و حال اسپرت‌بایک‌‎های هوندا را به‌بیننده القا می‌کند تا چاشنی اسپرت بودن این ادونچر اسکوتر را دوچندان کند. اما در نمای عقب کاملا حس یک موتورسیکلت هوندا به‌هر بیننده‌ای القا می‌شود؛ چراکه فلاپ‌های عقب مشابه افریکاتویین (محبوب‌ترین ادونچربایک هوندا) طراحی شده است. فرم چراغ‌ نسبتا کشیده این حس را به‌خوبی ایجاد می‌کند و امضای طراحی هوندا با LED که به‌فرم H در چراغ‌ عقب تعبیه شده، کاملا نمایان است.

ADV150؛ اسکوتر ماجراجوی سامورایی!

نکات فوق مهندسی در طراحی ADV150

اسکوترها را باید یکی از راحت‌ترین موتورسیکلت‌های حال حاضر پس از تورینگ‌ها معرفی کرد. چراکه نوع طراحی بدنه‌ آن‌ها سبب می‌شود در زمان سوار شدن بدون هیچ مشکلی روی زین (نشیمنگاه) آن قرار بگیرید. طراحان کمپانی هوندا با ارتفاع کلی 1153 میلی‌متری و با زاویه 90 درجه‌ای پارکابی، بالاترین سطح راحتی را برای راکب این ادونچر اسکوتر به‌ارمغان می‌آورند. جنس فلاپ بدنه از پلاستیک فوق فشرده با پوشش سرامیکی است که بدنه را براق و جذاب نشان می‌دهد و این مساله سبب می‌شود در زمان برخورد با زمین، بدنه به‌صورت کامل دفرمه و کمترین میزان نیرو به‌راکب وارد شود. از سوی دیگر شیشه یا طلق نسبتا بلند جلو ADV150 از جنس آلومینیوسیلیکات-قلیایی است که نسبت به‌شیشه‌های متداول یا طلق‌های پلاستیکی با پایه شیشه، ضریب مقاومت بالاتر و وزن کمتری دارد. هدف از طراحی طلق گوریلاگلس کاهش نسبی وزن این ادونچر اسکوتر هونداست تا پرفورمنس آن را بهبود ببخشند.

ADV150؛ اسکوتر ماجراجوی سامورایی!

راحتی و ارگونومی مثال‌زدنی هوندا!

درطراحی موتورسیکلت، زاویه راکب نسبت به‌فرمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین طراحان و مهندسان کمپانی هوندا زاویه فرمان نسبت به‌راکب را در 26.3 درجه قرار داده‌اند. این به آن معناست که اگر راکب مسافت نسبتا طولانی مانند 100 کیلومتر را بپیماید، مطابق آن‌چه کمپانی هوندا اعلام کرده، کمترین میزان خستگی در وی ایجاد می‌شود. از طرفی زین (محل نشیمنگاه) نسبتا بزرگی با سطح نشستن برای راکب در ارتفاع پایین و برای سرنشین دوم در سطح نسبتا بالاتر تعبیه شده است. این نوع طراحی را هوندا برای راحتی بیشتر سرنشینان در نظر گرفته است. چراکه ارتفاع صندلی نیز در فاصله 795 میلی‌متری قرار داشته و با استفاده از سیستم تعلیق کارآمد و کاملا به‌روز، راحتی و سواری باکیفیتی به‌راکب و سرنشین هدیه می‌شود. فاصله فرمان نسبت به‌اسکوتر محبوب هوندا یعنی کلیک بیشتر است و علت این طراحی برای کاهش خستگی راکب در زمان رانندگی در مسافت‌های طولانی است. ناگفته نماند که طراحان و مهندسان کمپانی هوندا فضای 27 لیتری را برای قرار دادن اشیا و اجسام مورد نیاز راکب و سرنشین در زیر زین (نشیمنگاه) این ادونچر اسکوتر تعبیه کرده‌اند. همچنین طراحان کمپانی هوندا یک صفحه‌نمایشگر 6.5 اینچی افقی برای ADV150 تعبیه کرده‌اند که تمام اطلاعات سرعت، دور موتور، میزان مصرف سوخت، سیستم ترمز ABS، سیکل ترکیبی مصرف سوخت روزانه، میزان ولتاژ باتری، اطلاعات دینامیکی موتورسیکلت و میزان دمای موتور را به‌نمایش می‌گذارد.

ADV150؛ اسکوتر ماجراجوی سامورایی!

موتور آشنا و قدرتمند!

کمپانی هوندا برای ADV150 از همان پیشرانه اسکوتر محبوبش یعنی کلیک استفاده کرده است. درواقع قلب تپنده این ادونچر اسکوتر را موتور تک‌سیلندر خطی چهارزمانه به‌حجم 149 سی‌سی تشکیل می‌دهد. این پیشرانه مزین به دو سوپاپ و تک‌میل‌سوپاپ‌رو SOHC است. مهندسان قوای محرکه هوندا همچنان تاکید بیشتری روی کاهش استهلاک و افزایش کیفیت دارند و از این ‌رو تنها دو سوپاپ برای این پیشرانه کم‌حجم طراحی شده است. اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به‌قلب تپنده ADV150 داشته باشیم باید گفت که قطر پیستون 57.3 میلی‌متری در کورس پیستون 57.9 میلی‌متری با ضریب تراکم 10.6 به‌یک، توانسته توان نسبتا بالایی را برای این موتورسیکلت فراهم کند. استفاده از سیستم پاشش سوخت تک‌نقطه‌ای دوگانه (یکی در پشت سوپاپ و دیگری در مانیفولد ورودی هوا) با مکانیزم EFI و مدیریت هوشمند جرقه‌‎زنی مطابق با شرایط احتراق i-IGAC می‌تواند حداکثر قدرت را به 14.3اسب‌بخار در 8500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور را به 13.8 نیوتون‌متر در 6500 آرپی‌ام برساند. نکته بسیار مهم این‌که برای نخستین‌بار کمپانی هوندا در ادونچر اسکوتر خود از سیستم جت‌اویل (پاشش روغن زیر پیستون و بدنه شاتون) استفاده می‌‎کند. این طراحی در کنار استفاده از سیستم آب‌-خنک برای کاهش دمای موتور سبب می‌شود تنش حرارتی موتور کاهش یابد و در مقابل حساسیت موتور بنزینی تک‌سیلندر را نسبت به‌اکتان سوخت کاهش دهد. بر این اساس کمپانی هوندا اعلام کرده که این موتورسیکلت با حداقل اکتان سوخت بنزین 89 نیز سازگاری دارد. ناگفته نماند که سوپاپ‌های موتور ADV150 با پوشش کربن پرداخت شده و این متریال سبب می‌شود در دمای بالای کاری نیز انتقال حرارت به‌خوبی صورت گیرد. رانندگی با ADV150 بسیار لذت‌بخش است و علت این موضوع را باید در هماهنگی بسیار قابل قبول گیربکس با پیشرانه جست‌وجو کرد. چراکه گیربکس CVT با مکانیزم چندصفحه‌ای کلاچ‌های داخلی با به‌روزترین مدار هیدرولیکی برای تعویض دنده‌های نرم همراه است. این گیربکس به‌واسطه یک تسمه تایپ V قدرت را به‌چرخ عقب منتقل می‌کند و با توجه به‌پروگرامینگ ادونس TCU تعویض دنده‌ها بسیار نرم و به‌موقع انجام می‌شود. این همان دلیل برتری هوندا ADV150 نسبت به‌رقیب سرسخت هموطن خود یعنی یاماها XMAX است. همچنین کمپانی هوندا از تکنولوژی V-matic برای تسریع تعویض دنده‌ها استفاده می‌کند. این تکنولوژی به‌لطف سیستم فوق پیشرفته هیدرولیکی، تعویض دنده‌ها را تسریع می‌بخشد. باتوجه به‌مجموع وزن‌ ADV150 که 133 کیلوگرم است، سازه بدنه این ادونچر اسکوتر آلومینیومی بوده و در بخش فریم جلو نیز از پلاستیک فشرده استفاده شده است که مجموع وزن آن را با احتساب باک 8 لیتری پر از بنزین به 133 کیلوگرم می‌رساند.

ADV150؛ اسکوتر ماجراجوی سامورایی!

سواری دلچسب و فرمان‌پذیر عالی

آنچه هوندا ADV150 را از یاماها XMAX رقیب سرسخت هموطن خود متمایز می‌کند، سواری منحصربه‌فرد این ادونچر اسکوتر است. زیرا در محور جلو دو دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم اجاستیبل به‌قطر 116 میلی‌متر، سفارشی کمپانی Showa وجود دارد . همچنین در محور عقب ساختار تویین شوک با دو دامپر هیدروپنوماتیکی با قطر 102 میلی‌متر سفارشی کمپانی Showa تعبیه شده است تا کیفیت سواری را ارتقا بخشد. ساختار سیستم تعلیق در کنار سایز تایر 80/100 با رینگ 14 اینچی در جلو و سایز تایر 70/130 با رینگ 13 اینچی در عقب در ارتقای کیفیت سواری این موتورسیکلت بسیار موثر است. از آن‌جا که رینگ‌ها از جنس آلومینیوم است، میزان ارتعاش وارده به‌سیستم تعلیق در سطح پایینی قرار دارد. همچنین سایز رینگ 13 اینچی در محور عقب سبب شده است میزان ضربات ناشی از سطوح ناهمواره به‌محور عقب در سطح پایینی قرار گیرد. از سوی دیگر مرکز ثقل پایین ADV150 و وزن نسبتا پایین این ادونچر اسکوتر سبب شده است میزان هندلینگ آن نسبت به‌رقبای خود درسطح بالاتری قرار گیرد؛ زیرا شعاع 95 متری را می‌تواند با زاویه 47 درجه‌ای طی کند. این درحالی است که در این کلاس باید فرمان در حالت 54 درجه‌ای قرار گیرد. از طرفی رانندگی با هوندا ADV150 بسیار ایمن است؛ زیرا سیستم ترمز دیسکی در محور جلو با قطر 240 میلی‌متری و در عقب با قطر 220 میلی‌متری همراه است که با دیسک‌های خنک‌شونده سوراخ‌دار و سیستم ترمز ABS بالاترین ضریب ایمنی را به‌وجود می‌آورند.

ADV150؛ اسکوتر ماجراجوی سامورایی!

امکانات رفاهی جدید و به‌روز

از مهم‌ترین امکانات رفاهی هوندا ADV150 می‌توان به‌سیستم بدون کلید (کی‌لس)، سیستم استارت-استاپ (در زمان قرارگیری در پشت ترافیک موتور خاموش شده و به‌محض گردش دسته گاز موتور آماده حرکت می‌شود)، سیستم خروجی برق 12 ولت، سیستم هوشمند استارت، صفحه‌نمایشگر 6.5 اینچی برای کلاستر، سیستم پارک آسان به‌کمک جک‌های خاص و سیستم ترمز دیسکی ABS و سیستم مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد.

ADV150؛ اسکوتر ماجراجوی سامورایی!

هوندا ADV150 بخریم؟!

هوندا ADV150 این روزها درنسخه 1400 صفرکیلومتر 165 میلیون‌تومان ارزش دارد و نسخه 1401 صفرکیلومتر این موتورسیکلت 175 میلیون‌تومان قیمت دارد. باتوجه به‌کیفیت بالای ساخت و امکانات به‌روز رفاهی، سواری باکیفیت و استهلاک بسیار پایین پیشرانه و گیربکس و کیفیت سواری، هوندا ADV150 در اولویت خرید قرار می‌گیرد. اما قیمت نسبتا گران قطعات این ادونچر اسکوتر، یک نقطه‌ضعف برای آن محسوب می‌شود. هرچند که این موضوع در میزان ارزشمندی و جایگاه این ادونچر اسکوتر باکیفیت هوندا تاثیری ندارد.

ADV150؛ اسکوتر ماجراجوی سامورایی!

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی آقا IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    خدایش قیمتش خیلی بالاست اما خب به قول معروف دیزاینش هم عجب چیزیه
  • هوندایم IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    0 0
    خیلی موتور خوبیه داداشم داره و خیلی ازش راضیه هر چی باشه از یاماها بهتر که میرن از هند میارن به لعنت خدا نمی ارزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =