ساینا اس

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده که با حضور معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان به همت سایپا و در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو این گروه خودروسازی برگزار شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده که با حضور معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان به همت سایپا و در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو این گروه خودروسازی برگزار شد، اعلام کرد: «پس از ۱۰سال در بهمن‌ماه امسال خط تولید موتور M۱۶ راه‌اندازی خواهد شد و در خودروهای شاهین، آریا و P۹۰ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

محمدعلی تیموری افزود: «میزان تولید موتورهای جدید سایپا ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد بود که درمجموع تیراژ تولید روزانه سایپا را به ۲۵۰۰ دستگاه می‌رساند.»

وی ادامه داد: «در همین راستا، یک خط مونتاژی جدید راه خواهد افتاد که به ظرفیت‌های مونتاژ موتور در سایپا خواهد افزود. این خط که قبل از پایان سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی خواهد شد، مجهزترین و مدرن‌ترین خط مونتاژ پیشرانه در خاورمیانه است که با ظرفیت تولید ۷۰۰ دستگاه در روز به‌صورت دو شیفت با کیفیت و استانداردهای روز دنیا اقدام به تولید موتور خواهد کرد.»

علاوه‌بر این موتور، سایپا پیشرانه M۱۵ پلاس را نیز برای خودروهای سهند و اطلس در دستور کار دارد که مصرف سوخت ترکیبی آن با کاهش ۵درصدی به ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است و با تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به میزان ۹ درصد قدرت بالاتر و ۸ درصد گشتاور بهتری ارائه می‌کند.

عبور سایپا از چالش پیشرانه با موتورهای جدید و متنوع

برنامه‌ریزی برای کاهش آلایندگی و سوخت موتورهای بهبودیافته هدف‌گذاری شده است و موتور M۱۵GSI، موتور M۲۴+ (EC۵)d و موتور P۹۰ (M۱۶)d ازجمله محصولاتی است که زمان‌بندی لازم جهت تولید آن‌ها انجام و در ماه‌های آتی به ترتیب به ثمر خواهند نشست و به‌عنوان محصولات جدید که شرایط بهبودیافته کیفی دوچندانی را دارند، جایگزین تولیدات گذشته و جاری شرکت خواهند شد. یکی دیگر از اهداف سایپا در سال آینده تولید گیربکس‌های اتوماتیک است که به تناسب طراحی مدرن خودروهای جدید این خودروساز و انتظارات بازار در سبد تولیداتش قرار خواهند گرفت و نیاز خودروسازان کل گروه را از گیربکس اتوماتیک تامین خواهد کرد.

صدای پای تحول در سایپا

از اواخر دی‌ماه سال گذشته که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا تغییر کرد، این مجموعه با۸۰هزار خودرو ناقص، ۵هزار و ۲۰۰خودرو یورو۴ و ۱۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبه‌رو بود که اکنون با افزایش ۶۴ درصدی برنامه تولید نسبت‌به سال گذشته، ۸۰هزار خودرو ناقص تکمیل شده و این مجموعه دیگر با معضل تعهدات معوق روبه‌رو نیست. این مجموعه اقدامات علاوه‌بر بازگشت سرمایه، با افزایش ۱۳۱‌درصدی تولید خودرو کامل نسبت‌به مدت مسابه در سال گذشته، موجب کاهش هزینه‌های سرباری همچون اجاره سنگین پارکینگ‌ها یا پرداخت سود تاخیر به مشتریان شده است. ضمن این‌که کاهش ۲۳درصدی تعهدات گروه سایپا و ۷۵درصدی تعهدات معوق را نسبت‌به همین مدت در سال گذشته به همراه داشته است.

درحال‌حاضر با اتخاذ رویکرد تولید اقتصادی در سایپا، شاهد افزایش ۷۳درصدی متوسط تولید روزانه از ۱۰۵۷ دستگاه (دربهمن ماه ۱۴۰۰) به ۱۸۳۲ دستگاه (در مرداد ۱۴۰۱) هستیم که با افزایش ۷۰۰ دستگاهی تولید موتور در ماه‌های آینده به ۲۵۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید و از این لحاظ با ایران‌خودرو سربه‌سر خواهد شد. تا بدین‌جا نیز افزایش ۴۰ درصدی تولید محصولات اقتصادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حاصل شده است است.

با این توصیف، تولید ۲۰۸هزار دستگاه خودرو مطابق با استاندادرهای تولید تا ۲۸ شهریورماه سال ۱۴۰۱ را نیز باید در راستای تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» دانست که تحت مدیریت جدید این گروه خودروسازی رقم خورده است. گفتنی است؛ درحال حاضر با عبور مستقیم تولید، بیش از ۳۰۰ درصد از مراجعه مردم به نمایندگی ها کاهش یافته است.

تولید شاهین در مدل‌های هیبرید و کانکتد

به‌گفته تیموری، سایپا همچنین به‌تازگی تولید نمونه اولیه خودرو شاهین هیبرید را با همکاری دانشگاه نوشیروانی بابل به پایان رسانده و از خودرو شاهین در پروژه ناوبری ملی خودروهای متصل با همکاری شرکت ایرانسل رونمایی کرده که نمونه‌ای از محصولات با تکنولوژی روز دنیا است.

از سوی دیگر، در گروه سایپا سیستم ناوبری ملی طراحی و ساخته شده که این موضوع به لحاظ عملیاتی در دنیا بی‌نظیر است، به‌نحوی‌که در این محصول با همکاری سیستم مخابراتی در هر شرایطی قابلیت رهگیری وجود دارد. یکی از ویژگی‌های مهم ناوبری ملی وصل بودن به سیستم برقی خودرو است که رهگیری را در هر شرایطی امکان پذیر می‌کند.

وی همچنین از راه‌اندازی پروژه تست عابر پیاده در مرکز تحقیقات و نوآوری گروه سایپا خبر داد و افزود: «با راه‌اندازی و قابلیت تست خودرو در این مرکز، امکان استفاده و تست محصولات سایر شرکت‌های داخلی در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا فراهم است و همه شرکت‌ها می‌توانند از این پتانسیل استفاده کنند.»

گفتنی است؛ سایپا به‌اتفاق ایران‌خودرو، چهار تفاهم‌نامه در زمینه خودروهای برقی و هیبرید، زیرساخت، روش‌های تست و آزمون و خودروهای متصل با شرکت‌های دانش‌بنیان به امضا رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =