تویوتا پریوس مدل 2023

شرکت ژاپنی تویوتا با رونمایی پریوس مدل 2023 لقب کم‌مصرف‌ترین خودرو سری پریوس را به‌آن اهدا کرد. مصرف پریوس جدید در هر صد کیلومتر تنها حدود ۴ لیتر است.

تویوتا در آستانه‌ نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس ۲۰۲۲ جدیدترین خودرو پریوس را به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین مدل این سری رونمایی کرد. براساس برآوردهای تویوتا، مصرف سوخت ترکیبی مدل پایه‌ و محور جلوی این خودرو حدود ۵۷ مایل ‌برگالن معادل با ۲۴ کیلومتر بر لیتر است.

به‌عبارت دیگر خودرو مذکور در هر صد کیلومتر تنها حدود ۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند. شرکت تویوتا پریوس 2023 را در کلاس LE و XLE و Limited طراحی کرده که علاوه‌بر داشتن مرکز ثقل پایین، عریض‌تر است و جایگاه رانندگی پایین‌تری دارد. سقف خودرو جدید از مدل قبلی ۲ اینچ پایین‌تر است و پشت آن یک اینچ پهن‌تر است. ناگفته پیداست که تویوتا به‌کمک چرخ‌های بزرگ‌تر مدل‌های XLE و Limited به‌دنبال ظاهر اسپرت‌تر و مدرن‌تر بوده است.

تویوتا پریوس با باتری لیتیومی همراه شد

با این‌ حال تغییرات پریوس جدید به‌ظاهر آن ختم نمی‌شود و ارتقای عملکرد هم در آن دیده می‌شود. پریوس 2023 از پیشرانه‌ هیبرید نسل پنجم تویوتا و باتری لیتیوم-‌یون جدیدی استفاده می‌کند که در مقایسه ‌با باتری‌های نیکِلی ۱۵ درصد بازدهی بیشتری دارند. این یعنی شرکت ژاپنی موفق شده است بدون افت عملکرد، باتری کوچک‌تر و سبک‌تری تولید کند. با وجود این از آن‌جا که پریوس خودرویی هیبرید است و تنها به‌انرژی برق متکی نیست، تویوتا موتور بنزینی ۲ لیتری بزرگ‌تری را نیز برای آن درنظر گرفته است.

به‌گفته‌ این شرکت، مدل محور جلوی خودرو مذکور قدرتی معادل با ۱۹۴ اسب‌بخار دارد و می‌تواند ظرف ۷/۲ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۶۰ مایل‌برساعت برسد که از شتاب ۹/۸ ثانیه‌ای سایر خودروهای محور جلو سریع‌تر است.

مدل چهار چرخ نیز قدرت ۱۹۶ اسب‌بخاری داشته و شتاب ۷ ثانیه‌ای دارد. تمام مدل‌ها سه‌حالت رانندگی دارند: حالت Eco مصرف سوخت را کاهش می‌دهد و حالت‌های Power و Sport نیز پاسخ‌گویی جریان تزریق سوخت را افزایش می‌دهند.

دیگر قابلیت‌های خودرو Toyota Prius 2023 شامل ۶ درگاه USB-C و سیستم چندرسانه‌ای و صوتی تویوتاست که با کارپِلی و اندروید اُتو تکمیل شده است.

فناوری هیبرید وارد نسل پنجم شد

همچنین سیستم Connected Service Drive Connect این شرکت امکان دسترسی به‌دستیاری هوشمند را برای راننده فراهم می‌کند که از قابلیت انجام فرمان صوتی و مسیریابی ابری بهره‌مند است و می‌تواند جدیدترین نقشه‌های موجود را به‌همراه اطلاعات ترافیکی و جهت‌یابی از سرورهای کلاد دریافت کند.

افزون‌بر این، اگر راننده در یافتن مقصدش مشکل داشته باشد، می‌تواند از قابلیت Destination Assist استفاده کند و با یکی از راهنماهای زنده‌ تویوتا در هر ساعتی از شبانه‌روز تماس بگیرد.

فناوری هیبرید وارد نسل پنجم شد

تویوتا برای تسهیل رانندگی، سیستم‌های مانیتور نقطه‌کور و هشدار دنده‌عقب را برای پریوس جدید درنظر گرفته و تمام مدل‌ها را به‌دستیار پارک جلو و عقب و ترمز خودکار مجهز کرده است. همچنین مدل Limited به‌نمایشگر پانورما با قابلیت دید ۳۶۰ درجه اطراف خودرو و سیستمی برای کمک به‌راننده در پارک موازی و دوبل خودرو مجهز شده است.

علاوه‌بر این خودرو پریوس 2023 از جدیدترین نسخه‌ سیستم Safety Sense تویوتا استفاده می‌کند که از قابلیت‌هایی مثل تشخیص عابر و جلوگیری از برخورد، هشدار انحراف از مسیر و اصلاح فرمان و کروزکنترل برخوردار است.

یکی از ویژگی‌های جدید سیستم مذکور که در پریوس هم‌ موجود است، قابلیت رانندگی فعال بوده که امکان ترمز کردن آرام در پیچ‌ها یا زمان تشخیص عابر یا دوچرخه‌سوار یا سایر وسایل نقلیه را فراهم می‌کند. تویوتا هنوز درباره‌ قیمت و زمان عرضه‌ پریوس 2023 اظهارنظری نکرده است؛ اما قول داده تا پایان سال میلادی جاری با انتشار اطلاعیه‌ای علاقه‌مندان را از جزئیات این موارد آگاه کند.

فناوری هیبرید وارد نسل پنجم شد

کانسپت bZ جایگزین C-HR خواهد شد

همچنین تویوتا از یک کانسپت جدید رونمایی کرد. این کانسپت bZ نام دارد و در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد. نکته جالب این‌که برخلاف اکثر مفهومی‌های اخیر، این کانسپت فاقد پیچیدگی‌های رایج است و مدلی برای ورود به‌خطوط تولید به‌نظر می‌رسد. با توجه به‌این امر و تمرکز تویوتا روی افزایش مدل‌های برقی، می‌توان حدس زد که bZ در آینده نزدیک راهی خیابان‌ها خواهد شد.

این مدل به‌لحاظ اندازه بدنه و کلاس می‌تواند درواقع نسخه برقی و جایگزینی از تویوتا CH-R قلمداد شود. از نظر طراحی، تویوتا bZ دنباله‌رو خط‌مشی جدید کمپانی ژاپنی است؛ به‌همین خاطر چهره مدرن و پیچیده‌ای دارد. همانند پریوس 2023 و سایر مدل‌های اخیر تویوتا، چراغ‌های اصلی در کانسپت bZ نیز دارای ساختاری قلاب‌مانند هستند. این چراغ‌ها از طریق یک نوار باریک نورانی به‌هم متصل شده‌اند. در نمای عقب وضعیت تقریبا به‌همین شکل است و چراغ‌ها سراسری هستند.

در خودروهای برقی، مقاومت کم بدنه در برابر جریان هوا بسیار مهم است؛ زیرا این فاکتور ارتباط مستقیمی با برد حرکتی خودرو دارد. تویوتا در کانسپت bZ سعی کرده با کاهش عرض و طراحی قطره‌ای‌شکل کابین، این فاکتور را رعایت کند. از لحاظ طراحی داخلی، باید گفت ژاپنی‌ها سادگی را در دستور کار قرار داده‌اند. با دقت در بخش‌های مختلف می‌توان شباهتی کلی بین کانسپت bZ و مدل bZ4X پیدا کرد.

داشبورد این مفهومی الکتریکی میزبان یک نمایشگر بزرگ است. جالب این‌که این نمایشگر و نمونه موجود در پشت فرمان ساختاری منحنی‌شکل دارند. تویوتا می‌گوید این خودرو به‌یک دستیار دیجیتال با نام Yui مجهز است. این دستیار از طریق پخش صدا یا با کمک نورپردازی داخلی با سرنشینان تعامل می‌کند. تویوتا در رابطه با مشخصات فنی اطلاعاتی منتشر نکرده است.

فقط می‌دانیم این خودرو از یک پیشرانه الکتریکی بهره می‌برد. کراس‌اوور مفهومی تویوتا bZ در صورت تولید انبوه، در رده‌ای پایین‌تر از bZ4X جای خواهد گرفت. باز هم تاکید می‌کنیم با توجه به‌صحبت‌های مدیران تویوتا مبنی بر این‌که این شرکت با سری bZ تازه وارد بازار مدل‌های الکتریکی شده، احتمال تولید این مفهومی بالا ارزیابی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =